Is de wereld beter af zonder leger/politie/regels?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Arjen schreef:Misschien wel Koch; maar ik neem altijd een voorbeeld aan Attilla de Hun; hij heeft geleefd bij de regel: Ik buig mijn hoofd voor niemand!

Je hebt ook wel een beetje gelijk hoor trouwens; want ook ik geef nu onze regering macht door mee te lopen in het netwerk van de dingen en door belasting te betalen enzo. Maar ik ben van mening dat als alle nederlanders samen in opstand komen tegen een willekeurige bezetter we na verloop van tijd weer vrij zullen zijn.
Ja, maar beste Arjen, vrij... en dan? Structuurloos verder leven? Take my word, dan zijn we binnen 2 weken verzeild in complete chaos, krijg je de vorming van allerlei groeperingen, staan er toch weer zogenaamde leiders op... en zijn we weer terug bij af.


Hoe moeilijk het misschien ook is te slikken, wij mensen zijn kuddedieren en zijn compleet structuurloos, we voelen jalouzie, onderscheidingsdrang, zijn corrupt, over-emotioneel en bovenal verschrikkelijk egoïstisch. Dat is onze aard, zo zitten we in elkaar, zo zijn we geëvolueerd.
En daarom hebben we regels nodig, kunnen we niét samenleven zonder structuur, zonder leiders, zonder justitie, zonder politiek.

Wij mensen zijn gezegend met een herseninhoud om trots op te zijn, we zijn in staat dingen te bereiken die zelfs Star Wars doen lijken op prehistorie. Maar tegelijkertijd zijn we vervloekt met onze emoties, het in staat zijn tot gevoelens te beleven die de rest van het dierenrijk (ja, wij zijn ook dieren) bespaard is gebleven. Op dit punt in de wereldgeschiedenis zijn we echter té dom, té irrationeel om ook maar de helft van onze werkelijke hersencapaciteiten te benutten. Eerst moeten we er achter komen wat ons nu precies in de weg staat en pas dan zullen we langzaam aan kunnen beginnen met het ontdekken van onze grenzen. Maar ik vrees dat we voor die tijd al láng zijn uitgestorven.

Ik bewonder je vrijheidsdrang, je droom van het menselijk paradijs. Maar wees realistisch en kijk eerst naar de aard van de mens vóór je voor jezelf beslist wat je denkt/voelt. Want wij mensen zijn slecht, en het enige middel dat een beetje in bedwang te houden, is regels...
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Koch; in ieder mens zit de mogelijkom volledig positiuef te zijn. Jij schikt je met deze woorden feitelijk naar de wil van een (meestal niet zo positieve) regering. Waarom?
Basically uit angst dat een ander (of misschien jij zelf wel) zich niet zo lief zal gedragen. Dat is iets wat ik nooit zal begrijpen. Ik zal altijd proberen zo goed en zo kwaad als het gaat positiviteit in de wereld te brengen.

Voor mij is het precies andersom. Die regering brengt alleen maar meer negativiteit in de wereld en daarmee wordt de kans vergroot dat mensen negatief gaan doen.

Tegen niemand iets verkeerds hoor maar het is precies die angst voor negativiteit die die negativiteit in het leven roept. Het zijn onze angsten die alle toffe dingen in de weg staan. Maar ik heb het over dingen die veel mensen nooit inzien. Misschien leg ik het ook wel verkeerd uit allemaal.

Weet je wat het is Koch?
Ik ga beginnen aan een studie wijsbegeerte en wanneer ik die af heb (dit alles is een beetje mijn levensdoel) wil ik mijn lvenesfilosophie op gaan schrijven. Ik vermoed dat ik om alles uiteen te zetten een boek of 20 a 30 nodig heb. Wie weet zien jullie nog eens een boek in de winkel staan geschreven door een mafkees.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Niemand hier noemt je een mafkees hoor Arjen, ik in ieder geval niet.
Maar wat me zorgen baart is dat je op de één of andere manier zo veel vertrouwen hebt in het kunnen van de mens dat je geen gevaar ziet.

Ik bewonder het feit dat je denkt dat ieder persoon in principe positief, vredelievend is. Ik wou dat ik zo naar de wereld kon kijken, geloof me. Maar beste Arjen, het is niet dat ik bang ben (angst heb) voor de mens. Ik wéét gewoon dat de mens niét in staat is (en dan bedoel ik de mens als bevolking van deze aarde, niet het fenomeen mens) 100% positief tegenover ieder ander te staan. Feit is dat er, naast al het goede in de mens, ook dingen leven die ik hierboven al noemde, waaronder drang naar macht, onderscheidingsdrang en egoïsme. Niet alleen zie ik dit in het dagelijks leven, bij volwassenen én kinderen (zelfs de allerjongsten), maar ook heb ik veel gelezen en gepraat met professoren, psychologen, paragnosten enzovoorts.

En, hoe gek het ook moge klinken, ik heb mensen heel snel door. Op de een of andere manier kan ik mensen aanvoelen. Nou zul je misschien denken: wat heeft dat er mee te maken, maar voor mij is het overduidelijk dat de mens nooit zal kunnen leven zonder regels.

En nee, ik kijk helemaal niet negatief naar de mens, ik ben zelfs iemand die het liefst iedereen zo positief mogelijk ziet. Maar ik kan er gewoon niet omheen dat we kuddedieren zijn.. werkelijk, kijk nu eens naar de geschiedenis, Arjen. Het is niet alleen de regering die ons bang maakt, het is niet alleen dat we onszelf bangmaken... de mensheid maakt ons bang. Terroristische aanslagen, oorlogen, corrupte politici, moordenaars, buurmannen met een 2x zo dure auto, vrienden met een mooiere vriendin, kroegmaatjes met een betere baan... dát maakt ons bang Arjen, en dat zal zo blijven tot de dag dat we in staat zullen zijn ons DNA zo aan te passen dat we deze emoties niet meer zullen voelen. Of de dag dat we uit zullen sterven.

Ik zou deze film willen aanraden over wat ik zojuist heb gezegd:
http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Echt, kijken...
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Weet je wat het is Koch?
Je zget het zelf: de mensheid maakt ons bang. In de psychologie wordt er wel gezegd: de reden dat we het onbekende vrezen is niet omdat bang zijn voor iets wat we niet kennen; maar omdat we onszelf maar al te goed kennen.

Dat is de kern van alles wat ik zeg. Het gegeven dat er geen regels meer zouden zijn maakt niet eng namelijk. Ik zou gewoon verder gaan met wat ik nu ook doe: proberen mijn studiegeld bij elkaar te krijgen. Lol maken; enz enz.
Ik vermoed dat dit voor bijna iedereen hetzelfde is. Het punt is dat er in JOU opkomt waar het allemaal fout kan gaan. Daarom zal het daar fout gaan...in JOU.

Ik weet dat dit raar klinkt hoor. Het is een heel raar gedachtengoed maar dit soort dingen werken echt zo geloof me maar.

p.s. Ik bid dat we nooit zover zullen komen om ons dna aan te passen, want dan zullen we tot niets meer verworden dan gewetenloze machines volgens mij.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nog eventjes dan: Equilibrium is echt een hele rare film. Hierin wordt gepropageert dat je zonder gevoel beter zou kunnen vechten dan met. Niets is minder waar. Sowieso het onderdrukken van emoties is gewoonweg niet mogelijk want dan heb je geen drijfveer meer in je leven en zul je als een kasplantje stil gaan zitten. Emoties zijn de benzine in onze motor. Zonder zijn we als een leeggelopen pudding!.

p.s. Jij zou dan deze film eens moeten kijken:

http://www.imdb.com/title/tt0119177/
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Equilibrium heb ik gezien, heeft een hoop elementen van het boek 1984 van George Orwell (Eric Blair).

De staat in 1984 is totalitair, net zoals in Equilibrium, maar toch ook weer niet. Tenslotte blijkt het een utopie om te denken dat iedereen gecontroleerd kan worden en zich confirmeert. Het spreekt ook een bepaalde hoop uit voor de mensheid: dat niet iedereen zich er wel bij neerlegt en we (of een aantal) kritisch blijven kijken naar onze samenleving en ons er tegen verzetten wanneer die samenleving echt tegen ons gevoel in gaat. Zelfs in "The Matrix", waar toch sprake is van een bijna totale controle, zijn nog verzetsstrijders. De vraag is wel in hoeverre in de realiteit mensen in zo'n samenleving zichzelf er tegen kunnen verzetten. Films zijn tenslotte maar fictie.

Ik heb vorig jaar met twee medestudenten een paper geschreven:

How to Eradicate Unwanted Behavior from Society: A Narrative Analysis of Surveillance and Subjectivity in Three Specific Movies

De drie films zijn 1984, The Village en THX1138. Iemand die dat wil zien kan me een mailtje sturen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie