Vraagje over texel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
addy
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 sep 2005, 20:14
Locatie: Meerkerk

Vraagje over texel

Bericht door addy »

Weet iemand of er duitse legers geleger waren in wo2 op texel?

ik ga in de herstvakantie naar texel en wou daar met me metaaldetector gaan zoeken

mvg,

addy
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Texel, georgische opstand.
Ik heb er eens een boek over gelezen. Georgische soldaten sloten zich aan bij Duitsland om tegen het communisme te vechten (?) maar kwamen aan het eind van de oorlog (op texel dus) in opstand.

Ik was 11 toen ik het boek las, dus weet het niet zo goed meer :?
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Er was een aanzienlijke bezettingsmacht op Texel; de opstand van de Georgiërs in 1945 maakte hier een einde aan:

http://www.texel.net/mooi_texel/histori ... dgeorgiers

**EDIT**

E.T. was me voor, maar deze link geeft de nodige informatie.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ahahaa sorry, maar als er nog aanvullende informatie is, zoals ik al zei..ik weet het niet zo goed meer
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
addy
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 sep 2005, 20:14
Locatie: Meerkerk

texel

Bericht door addy »

bedankt voor deze informatie,
maar is er ook echt gevochten op texel?

mvg addy
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ja, met honderden, zelfs ruim duizend doden als gevolg. De bloedige strijd heeft bijna 570 Georgiërs, 460 Duitsers en 89 Nederlanders het leven gekost.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3481
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

#vragen is uitsluitend voor ongeregistreerde gasten
Verplaatst naar #algemeen

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

De Georgische president Michail Saakasjvili en zijn Nederlandse vrouw Sandra zijn vandaag aanwezig bij een oorlogsherdenking op Texel. Op het eiland wordt een opstand van Georgische krijgsgevangenen herdacht. De opstand leidde tot wekenlange gevechten, waarbij 482 tot 565 Georgiërs, 600 Duitsers en 117 Texelaars de dood vonden.

De Georgiërs, die als krijgsgevangenen deel uitmaakten van de Duitse bezettingsmacht, waren na een verblijf in Frankrijk en Zandvoort naar Texel overgeplaatst. De militairen kozen voor het Duitse leger om te ontkomen aan de erbarmelijke omstandigheden waarin ze als krijgsgevangenen leefden. Op 6 april 1945 kwamen ze 's nachts in opstand tegen de Duitsers in het bataljon. De nazis reageerden door vanaf Den Helder een tegenoffensief in te zetten en honderden zwaarbewapende militairen naar het eiland te sturen. Uiteindelijk werd de opstand neergeslagen.

Saakasjvili is tussen 16.30 en 17.30 uur aanwezig bij de herdenking op de Georgische erebegraafplaats Hoge Berg. Tevens zal hij met zijn vrouw een dienst in de Nederlands Hervormde Kerk in Den Burg bijwonen. De president wordt begeleid door Georgische parlementariërs, patriarch Ilja II van de Georgisch Orthodoxe Kerk en de ambassadeur van Georgië uit Brussel. Otto von der Gablenz, voormalig Duits ambassadeur in Nederland, houdt tijdens de kerkdienst een toespraak
Ja, met honderden, zelfs ruim duizend doden als gevolg. De bloedige strijd heeft bijna 570 Georgiërs, 460 Duitsers en 89 Nederlanders het leven gekost.
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3481
Ik zie dat de dodengetallen wat van elkaar aflopen, heeft iemand de juiste getallen ? :?
Plaats reactie