Kapo's

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dennis

Kapo's

Bericht door Dennis »

kan iemand mij info geven over Kapo's;
wat deden zij en hoe verging het hun na het einde van WO2?
alvast bedankt, Dennis
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Kapo's waren net als alle anderen gevangenen ook gevangenen met als verschil dat ze tot taak hadden de andere gevangenen in het gareel te houden, hiervoor ontvingen ze privileges zoals betere schoenen, kleding en voedsel. Om het Capo concept te begrijpen volgt hier een korte uitleg van het gevangenen systeem:
Om te beginnen waren de gevangenen ( häftlinge ) onderverdeeld in verschillende categorieën, welke zichtbaar werden gemaakt dmv gekleurde driehoeken die gedragen werden op de jas en broek:

groen: beroepsmisdadigers, dwz gewone kriminelen.
rood: politieke gevangenen. paars: Jehova's getuigen en tegenstanders NS-regiem met religieuze inslag ( zg bibelforscher. )
roze: homosexuelen
zwart: asocialen
bruin: zigeuners
geel: joden

Verder gold er een onderverdeling naar rang onder de häftlinge:
Een barak werd Block genoemd welke was onderverdeeld in Stufen. Een Block had dus een Blockführer ( blokleider ) waaronder de stufenältesten ( leiders der "stufen" ) vielen. Boven dit alles stond de Capo ( de term is afkomstig uit het Italiaans en betekent leider... ) die het "commando" had over een Block en over het arbeidscommando die het Block omvatte.
Men had Capo's in verschillende soorten: in de meeste gevallen waren het "groene" of "rode" Capo's. Over het algemeen werd het regiem van een "rode" Kapo als menselijker ervaren hoewel de Capo's in het algemeen even wreed waren zo niet wreder dan de SS. De capo's waren wreed om zo hun eigen hachje te redden. Niet alle capo's waren zo, maar helaas was het eerder uitzondering dan regel dat Capo's humaan waren.

Toen duidelijk werd dat het Derde Rijk de oorlog verloren zou stelden veel Capo's zich humaner op tegenover de gevangenen om zo repressailles te voorkomen, wat in enkele gevallen ook gelukt is, maar velen werden na de bevrijding door mede-gevangenen vermoord. De beruchten onder hen zijn zonder uitzondering vermoord of na de oorlog berecht door het Bijzonder tribunaal.

Dit alles een beetje in vogelvlucht uit het blote koppie, ik hoop je in elk geval ermee geholpen te hebben. ( Ziektewet rules!! heb ik wat tijd over om met mijn grieperige hoofd even te forummen!! )

Vergeten in te loggen.... Zie boven :)

Bij deze dan ook het dubbele bericht verwijderd. WTH
Plaats reactie