Helmen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

een detailopname

Peter een foto van de maker (binnenkant helm) zou ook moeten te vinden zijn. Zou je daar een foto van kunnen posten?
Bij mij helm is dit nie zichtbaar omdat de camoverf erover geschilderd is.

Fritz

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Fritz niet alleen een leuke helm maar mag ik vragen wat voor een camera je gebruikt!!
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Guido

Camera:

Nikon coolpix 4300

Fritz
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

de kwaliteit is echt erg goed. zeker vergeleken met dat oude ding van ons!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

het is een soort van aluminium ring
stond in het bericht van Peter. Of is je vraag al beantwoord Fritz? (die aluminium band)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Dodo schreef:
het is een soort van aluminium ring
stond in het bericht van Peter. Of is je vraag al beantwoord Fritz? (die aluminium band)
Inderdaad, heb erover gelezen.

Fritz
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Heel intressante foto's van een meer dan prachtige helm Fritz, bedankt voor het posten.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik zou wel betere foto's willen plaatsen, maar ik heb nog niet zo'n goede camera.... in elk geval bedankt voor de foto van het binnenwerk! Zodra ik een betere camera heb plaats ik betere foto's...
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Fritz schreef:Hoi

Peter kun je voor betere foto's zorgen aub?

Hier is mijn Fj binnenwerk.

Groeten
Fritz

P.S: voor meer technische gegevens heb ik meer tijd nodig.
Het eerste wat ik kan vragen is of de linerband uit aluminium is?
De linerband is van aluminium, een Herstellermarke heb ik niet kunnen vinden, de helm is behoorlijk aangetast!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Guido schreef:
SiNiStEr schreef:Ik heb vorige week ook 2 Duitse pothelmen binnen gekregen die vooral van de binnenkant erg roestig zijn. En de vorige eigenaar heeft deze helmen in zomaar een groene kleur gespoten. Ik laat de helmen binnenkort heel lichtjes zandstalen zodat alleen de verf en de roest eraf gaan en de rest van de dutjes enzo behouden blijven en daarna laat ik ze weer lichtjes overspuiten in de juiste kleur.
niet doen!

probeer eens met thinner de verf er af te halen! wie weet kom je nog orginele verf tegen!
Orginele verf op een bodemvondst? Dat kom je bij mijn weten niet vaak tegen, daarnaast heeft de vorige eigenaar de helm over gespoten en is meteen daarna met een doek over wat delen gegaan, waardoor je een soort van camo-effect krijgt. Dit komt omdat de bruine plekken weer deels zichtbaar zijn. Hieraan kan ik dus ook zien dat er geen verf meer op gezeten heeft voordat hij de helm overgespoten heeft.
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Met welk spul kun je het binnewerk invetten?
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

zuurloos leervet
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zuur of alkalisch

Bericht door asjemenou »

Wanneer je zuurvrije vaseline koopt dan is deze ook zuurvrij, lijkt me logisch. Ben je niet zeker, onderzoek dan de zuurtegraad van de vaseline met een PH waardestripje.
Mijn tip is echter om zo min mogelijk dingen in te vetten of iets dergelijks. Zeker wanneer ze er nog goed uit zien. Lederwerk kan je inderdaad insmeren met zuurvrij ledervet. Liefst geen ledervet bij het Kruidvat vandaan ofzo. Ga eens naar een speciaalzaak voor paardrij benodigheden. Meestal hebben zij daar wel goed ledervet welke ze gebruiken om zadels etc. mee te behandelen. Helaas is het een realiteit dat je verzamelobjecten al "lijden" wanneer je ze vastpakt. Het zout van je handen heeft er al effect op en dit geldt zeer zeker voor papieren objecten zoals kranten, strooibiljetten etc. Een vochtvreter in je kamer is echt niet voldoende. Ook handschoenen zoals al eerder vermeld hier is geen gek idee.
Zet je objecten ook niet in de volle zon. De verf of inkt van 60 jaar geleden is niet zo lichtongevoelig (UV) als de soorten verf en inkt van vandaag de dag.
Wat nu een écht een 100% goede methode is om een verflaag te verwijderen dit zou ik ook niet weten maar behandelen met terpetine en aanverwante oliehoudende middelen lijkt mij sowieso uit den boze. Staalwol of schuurpapier trouwens ook niet.
Zelf heb ik ooit eens een verflaag verwijdert van een Duitse WOII gasmaskerbus. Over de originele verflaag zat een zwarte verflaag. De zwarte verf was na mijn idee houtverf en deze heb ik geheel kunnen verwijderen met een koperen munt (Stuiver)! Goed het was een monnikenwerk maar de gasmaskerbus is weer in z'n orginele staat. Compleet met de naam en de eenheid van de oorspronkelijke eigenaar.
Zoiets heb ik ook nog eens gehad met een Duitse MG Patronenkaste. De orginele Dunkelgelbe verflaag was overgeschilderd met de eerste de beste pot groene verf die de vorige eigenaar in z'n schuur vond. Eeuwig zonde want dit bleek dus metaalverf te zijn. De krasmethode van hierboven werkte niet voor de Patronenkaste. Er wordt wel eens beweert dat je hiervoor remvloeistof kunt gebruiken maar de Dunkelgelbe onderlaag ging er net zo hard mee vanaf. Het was/is heel jammer maar ik wist geen methode om de orginele Dunkelgelbe verflaag te behouden. Met enige pijn in mijn hart heb ik de Patronenkaste toen maar geheel gestript van de verflagen en 'm opnieuw gespoten in de juiste Dunkelgelbe verflaag welke ik speciaal had laten mengen. De waarde van de Patronenkaste zal nu ook niet zo hoog meer liggen. Ik denk dat de bus aangemaakte verf meer kostte dan de waarde die de Patronenkaste nu heeft. Dus eigenlijk raad ik jullie deze methode ook af. Zie je zo'n "overgeschilderd" voorwerp liggen ergens op een beurs of rommelmarkt, laat maar liggen. Een aangemaakte bus verf kost duurder dan dat de waarde zal zijn van het overgeschilderde voorwerp. Tenzij het een zeer zeldzaam voorwerp betreft natuurlijk.
Voor blanke metalen voorwerpen heb ik ook nog wel een tip; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10702
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Ow dank je wel beide!
Ik wil het binnewerk invetten zodat ik het zand wat eronder zit kan weghalen. Volgens mijn moeder moet ik dan eerst iets aan het binnewerk doen voordat het gaat breken tijdens het voorzichtig weghalen van het zand. Heb al een halve zandbak eruit gehaald!
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Plaats reactie