Helmen
- Dodo
- Lid
- Berichten: 6247
- Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
- Locatie: Den Haag
De linerband is van aluminium, een Herstellermarke heb ik niet kunnen vinden, de helm is behoorlijk aangetast!Fritz schreef:Hoi
Peter kun je voor betere foto's zorgen aub?
Hier is mijn Fj binnenwerk.
Groeten
Fritz
P.S: voor meer technische gegevens heb ik meer tijd nodig.
Het eerste wat ik kan vragen is of de linerband uit aluminium is?
- SiNiStEr
- Lid
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
- Locatie: Groenlo
Orginele verf op een bodemvondst? Dat kom je bij mijn weten niet vaak tegen, daarnaast heeft de vorige eigenaar de helm over gespoten en is meteen daarna met een doek over wat delen gegaan, waardoor je een soort van camo-effect krijgt. Dit komt omdat de bruine plekken weer deels zichtbaar zijn. Hieraan kan ik dus ook zien dat er geen verf meer op gezeten heeft voordat hij de helm overgespoten heeft.Guido schreef:niet doen!SiNiStEr schreef:Ik heb vorige week ook 2 Duitse pothelmen binnen gekregen die vooral van de binnenkant erg roestig zijn. En de vorige eigenaar heeft deze helmen in zomaar een groene kleur gespoten. Ik laat de helmen binnenkort heel lichtjes zandstalen zodat alleen de verf en de roest eraf gaan en de rest van de dutjes enzo behouden blijven en daarna laat ik ze weer lichtjes overspuiten in de juiste kleur.
probeer eens met thinner de verf er af te halen! wie weet kom je nog orginele verf tegen!
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 55 keer
- Ontvangen: 99 keer
Zuur of alkalisch
Wanneer je zuurvrije vaseline koopt dan is deze ook zuurvrij, lijkt me logisch. Ben je niet zeker, onderzoek dan de zuurtegraad van de vaseline met een PH waardestripje.
Mijn tip is echter om zo min mogelijk dingen in te vetten of iets dergelijks. Zeker wanneer ze er nog goed uit zien. Lederwerk kan je inderdaad insmeren met zuurvrij ledervet. Liefst geen ledervet bij het Kruidvat vandaan ofzo. Ga eens naar een speciaalzaak voor paardrij benodigheden. Meestal hebben zij daar wel goed ledervet welke ze gebruiken om zadels etc. mee te behandelen. Helaas is het een realiteit dat je verzamelobjecten al "lijden" wanneer je ze vastpakt. Het zout van je handen heeft er al effect op en dit geldt zeer zeker voor papieren objecten zoals kranten, strooibiljetten etc. Een vochtvreter in je kamer is echt niet voldoende. Ook handschoenen zoals al eerder vermeld hier is geen gek idee.
Zet je objecten ook niet in de volle zon. De verf of inkt van 60 jaar geleden is niet zo lichtongevoelig (UV) als de soorten verf en inkt van vandaag de dag.
Wat nu een écht een 100% goede methode is om een verflaag te verwijderen dit zou ik ook niet weten maar behandelen met terpetine en aanverwante oliehoudende middelen lijkt mij sowieso uit den boze. Staalwol of schuurpapier trouwens ook niet.
Zelf heb ik ooit eens een verflaag verwijdert van een Duitse WOII gasmaskerbus. Over de originele verflaag zat een zwarte verflaag. De zwarte verf was na mijn idee houtverf en deze heb ik geheel kunnen verwijderen met een koperen munt (Stuiver)! Goed het was een monnikenwerk maar de gasmaskerbus is weer in z'n orginele staat. Compleet met de naam en de eenheid van de oorspronkelijke eigenaar.
Zoiets heb ik ook nog eens gehad met een Duitse MG Patronenkaste. De orginele Dunkelgelbe verflaag was overgeschilderd met de eerste de beste pot groene verf die de vorige eigenaar in z'n schuur vond. Eeuwig zonde want dit bleek dus metaalverf te zijn. De krasmethode van hierboven werkte niet voor de Patronenkaste. Er wordt wel eens beweert dat je hiervoor remvloeistof kunt gebruiken maar de Dunkelgelbe onderlaag ging er net zo hard mee vanaf. Het was/is heel jammer maar ik wist geen methode om de orginele Dunkelgelbe verflaag te behouden. Met enige pijn in mijn hart heb ik de Patronenkaste toen maar geheel gestript van de verflagen en 'm opnieuw gespoten in de juiste Dunkelgelbe verflaag welke ik speciaal had laten mengen. De waarde van de Patronenkaste zal nu ook niet zo hoog meer liggen. Ik denk dat de bus aangemaakte verf meer kostte dan de waarde die de Patronenkaste nu heeft. Dus eigenlijk raad ik jullie deze methode ook af. Zie je zo'n "overgeschilderd" voorwerp liggen ergens op een beurs of rommelmarkt, laat maar liggen. Een aangemaakte bus verf kost duurder dan dat de waarde zal zijn van het overgeschilderde voorwerp. Tenzij het een zeer zeldzaam voorwerp betreft natuurlijk.
Voor blanke metalen voorwerpen heb ik ook nog wel een tip; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10702
Mijn tip is echter om zo min mogelijk dingen in te vetten of iets dergelijks. Zeker wanneer ze er nog goed uit zien. Lederwerk kan je inderdaad insmeren met zuurvrij ledervet. Liefst geen ledervet bij het Kruidvat vandaan ofzo. Ga eens naar een speciaalzaak voor paardrij benodigheden. Meestal hebben zij daar wel goed ledervet welke ze gebruiken om zadels etc. mee te behandelen. Helaas is het een realiteit dat je verzamelobjecten al "lijden" wanneer je ze vastpakt. Het zout van je handen heeft er al effect op en dit geldt zeer zeker voor papieren objecten zoals kranten, strooibiljetten etc. Een vochtvreter in je kamer is echt niet voldoende. Ook handschoenen zoals al eerder vermeld hier is geen gek idee.
Zet je objecten ook niet in de volle zon. De verf of inkt van 60 jaar geleden is niet zo lichtongevoelig (UV) als de soorten verf en inkt van vandaag de dag.
Wat nu een écht een 100% goede methode is om een verflaag te verwijderen dit zou ik ook niet weten maar behandelen met terpetine en aanverwante oliehoudende middelen lijkt mij sowieso uit den boze. Staalwol of schuurpapier trouwens ook niet.
Zelf heb ik ooit eens een verflaag verwijdert van een Duitse WOII gasmaskerbus. Over de originele verflaag zat een zwarte verflaag. De zwarte verf was na mijn idee houtverf en deze heb ik geheel kunnen verwijderen met een koperen munt (Stuiver)! Goed het was een monnikenwerk maar de gasmaskerbus is weer in z'n orginele staat. Compleet met de naam en de eenheid van de oorspronkelijke eigenaar.
Zoiets heb ik ook nog eens gehad met een Duitse MG Patronenkaste. De orginele Dunkelgelbe verflaag was overgeschilderd met de eerste de beste pot groene verf die de vorige eigenaar in z'n schuur vond. Eeuwig zonde want dit bleek dus metaalverf te zijn. De krasmethode van hierboven werkte niet voor de Patronenkaste. Er wordt wel eens beweert dat je hiervoor remvloeistof kunt gebruiken maar de Dunkelgelbe onderlaag ging er net zo hard mee vanaf. Het was/is heel jammer maar ik wist geen methode om de orginele Dunkelgelbe verflaag te behouden. Met enige pijn in mijn hart heb ik de Patronenkaste toen maar geheel gestript van de verflagen en 'm opnieuw gespoten in de juiste Dunkelgelbe verflaag welke ik speciaal had laten mengen. De waarde van de Patronenkaste zal nu ook niet zo hoog meer liggen. Ik denk dat de bus aangemaakte verf meer kostte dan de waarde die de Patronenkaste nu heeft. Dus eigenlijk raad ik jullie deze methode ook af. Zie je zo'n "overgeschilderd" voorwerp liggen ergens op een beurs of rommelmarkt, laat maar liggen. Een aangemaakte bus verf kost duurder dan dat de waarde zal zijn van het overgeschilderde voorwerp. Tenzij het een zeer zeldzaam voorwerp betreft natuurlijk.
Voor blanke metalen voorwerpen heb ik ook nog wel een tip; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10702
- pvt_Ed
- Lid
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
- Locatie: Valkenburg
Ow dank je wel beide!
Ik wil het binnewerk invetten zodat ik het zand wat eronder zit kan weghalen. Volgens mijn moeder moet ik dan eerst iets aan het binnewerk doen voordat het gaat breken tijdens het voorzichtig weghalen van het zand. Heb al een halve zandbak eruit gehaald!
Ik wil het binnewerk invetten zodat ik het zand wat eronder zit kan weghalen. Volgens mijn moeder moet ik dan eerst iets aan het binnewerk doen voordat het gaat breken tijdens het voorzichtig weghalen van het zand. Heb al een halve zandbak eruit gehaald!
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"