nieuwe aan winst nsb poster

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
corvettezr1
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2004, 18:43
Locatie: waddinxveen

nieuwe aan winst nsb poster

Bericht door corvettezr1 »

Hier mijn nieuwe aan winst
Een nsb poster
De poster is 120x86cm groot,Ik wil nog wel de vouwen er uit proberen te krijgen[iemand tips :? ]
Hij heeft jaren bij iemand in de kast gelegen
Afbeelding
Afbeelding
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

k weet niet, maar mischien helpt strijken?
corvettezr1
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2004, 18:43
Locatie: waddinxveen

Bericht door corvettezr1 »

ja, dat kan denk wel
een theedoek erom en op de laagste stand
IK GA HET GEWOON PROBEREN :lol:
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Hoi corvettezr1
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Ik had zelf ook posters met vouwen maar die heb ik er ook aardig uit kunnen halen.
Heb bij een teken/schilderszaak een tekenmap gehaald en de posters daar in gedaan en verzwaard. En na enige tijd zijn de vouwen er uit.
Daarna heb ik ze laten inlijsten.
Allen hoop ik voor je dat ze deze maat ook verkopen 120x86cm.
Ik zou er als ik jou was niet te veel aan klooien, het papier is zeer kwetsbaar. :cry:
Als je er niet uit komt ga dan eerst een naar een vakman voor informatie (restaurateur) :wink:


Gr, Arie
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Poster

Bericht door asjemenou »

Mooi hoor zo'n poster. Zoals reeds gezegd rommel er zelf niet teveel aan. Je doet zo soms meer kwaad dan goed. Pas ook op met een strijkbout, het hete metaal wil namelijk op het papier nogal eens afgeven.
Inlijsten kan inderdaad een optie zijn maar let wel op of waar je de poster neerhangt. De poster heeft blijkbaar jaren ergens (in het donker) opgeborgen gelegen. Daarom zal ie er nog mooi uitzien. Als je de poster nu ergens gaat ophangen wordt de poster onderhevigt aan daglicht (UV). Je zal er versteld van staan of hoe snel zo'n poster dan qua kleur achteruit gaat. Papier van die tijd was sowieso al niet van al te beste kwaliteit en zeker niet bedoelt om het ook nog eens 60 jaar te bewaren. Laat je sowieso eens voorlichten door iemand die veel ervaring heeft met het conserveren van papieren stukken.
corvettezr1
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 nov 2004, 18:43
Locatie: waddinxveen

Bericht door corvettezr1 »

Hoi
bedankt voor jullie verstandige tips
Ik denk ook dat jullie gelijk hebbben en dat ik hem maar door er iets op te leggen [arie :wink: ]probeer om de vouwen weg te krijgen
Dan een niet te licht plekje zoek om hem op te hangen
nogmaals dank
pierre :) :lol:
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Zelf zit ik al meer dan 20 jaar in het "papier".

Voor plooien te verwijderen is strijken de beste methode. Maar dan zeker op een lage stand en beschermen met een, propere :wink: , vaatdoek.

Voor het bewaren ZEKER NIET INLIJSTEN, zoals al eerder aangehaald is de blootstelling aan het ligt zéér nefast en eigenlijk dodelijk voor het object. De beste bewaarmethode is een kaft (grote maten zijn verkrijgbaar in winkels voor kunstenaarsbenodigdheden) maar zorg er wel voor dat de bekleding aan de binnenzijde uit zuurvrij papier bestaat. Eventueel kan je zelf een "binnenkaft" uit dit materaal maken. Als de maat echt te groot is kan je zelf een kaft maken. dit is vrij simpel. Je kan hiervoor dik stevig karton gebruiken of triplex (6 of 8 mm). Weliswaar niet vergeten minstens binnenbekleding in zuurvrij papier aan te brengen.

Het opbergen zelf dient te gebeuren in een donkere ruimte (bij voorkeur en kast) in een plaats waar er een constante temperatuur en vochtigheidsgraad is (beide zeker niet te hoog !).

Het heeft me ook enig zoekwerk, en een 5tal jaren, gekost voordat ik zover was, maar de zaken die ik sinds 15 jaar zo bewaar, zijn op die 15 jaar niet "achteruitgegaan" terwijl ze bij andere verzamelaars soms na 2 à 3 jaar al uit elkaar vallen :!:

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Papier bewaren

Bericht door asjemenou »

SignalH heeft het helemaal bij het juiste eind. Papier is erg delicaat en er dient dan ook zeer zorgvuldig mee om te worden gegaan. Zelfs het vastpakken, openvouwen met je blote vingers heeft al effect op het papier. Na twee keer vastpakken zie je echt nog niets maar hou dit maar een paar jaar vol dan zie je het vanzelf wel.
Wat ook erg belangrijk is, is de vochtigheidsgraad van de ruimte waar de poster wordt bewaard. Bepaalde schimmels die in vochtige ruimten gedijen vreten het papier op. Een vochtvreter is echt niet afdoende daartegen.
Zoals SignalH het verteld zo heb ik ook ooit voor de keuze gestaan. Zo'n 20 jaar geleden heb ik van een voormalig NSB man zo'n 20 posters uit de oorlog gehad. Van die grote jongens die je ook op foto's ziet uit die tijd. Zelfs van die 2-talige dicretiepamfletten met Duitse adelaars erop. Allen in een zeer mooie staat.
Hij wilde ze bij het oud papier doen maar gelukkig heb ik dit kunnen verhinderen. Als ik hem beloofde nooit te zeggen van wie ze afkomstig waren dan mocht ik ze wel hebben. En belofte maakt schuld. De man was gedurende de oorlog belast met het opplakken van dergelijke posters op aanplakborden en -zuilen.
Na ze enige tijd thuis te hebben gehad, vroeg ik mij toch ook af of hoe ik ze nu toch moest gaan conserveren. Zo'n grote partij van dit soort posters is eigenlijk niet thuis te bewaren. Inlijsten o.i.d. zou zeer kostbaar zijn geweest.
Na enig onderhandelen heb ik ze daarom maar levenslang uitgeleend aan het N.I.O.D. Deze instelling beschikt over speciale geklimatiseerde ruimten waar dit soort zaken kunnen worden bewaard. Ik vond dit toch een betere oplossing dan dat ze bij mij thuis op den duur zouden wegrotten. Soms moet je als militariaverzamelaar onder ogen zien dat niet alles thuis te bewaren is. Zo heeft het nageslacht er ook nog wat aan.
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Als je het toch wil inlijsten kan je ook aan glas komen met een uv-filter.
Maar dat zal je wel een aardige duit kosten.
Un jour, on pleurera des larmes de sang pour n'avoir pas construit le fort de Lixhe.
Plaats reactie