Catalonië jaagt op nazi-dokter

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Catalonië jaagt op nazi-dokter

Bericht door thrill me »

Bron : Het Volk (België)

De Catalaanse politie maakt jacht op de vroegere dokter van het nazi-concentratiekamp van Mauthausen. Het gaat om Aribert Heim. Hij is nu 91 jaar oud en de meest gezochte oorlogsmisdadiger uit de Tweede Wereldoorlog. Volgens de politie van Catalonië zou hij ergens aan de noordelijke Costa Brava of op de Balearen wonen. Heim heeft de dood van honderden gevangenen op zijn geweten . Hij bracht ze om met een spuitje. Volgens een Israëlische krant zou de arrestatie voor binnenkort zijn. Heim woonde tot 1962 in Duitsland. Net voor hij gearresteerd zou worden, vluchtte hij.


MEER INFO :

Afbeelding
foto genomen in 1959

130.000 Euro Belohnung

Dr. Aribert HEIM
geb. 28.06.1914 in
Radkersburg/Österreich


Personenbeschreibung:

Größe: 190 cm
Augenfarbe: blau-grau/dunkel
kräftige sportliche Gestalt
Mensurnarbe verläuft quer
zum rechten Mundwinkel,
beinahe in V-Form
Schuhgröße 47

Dr. Aribert HEIM ist dringend verdächtig im Jahre 1941 als SS-Lagerarzt des früheren
Konzentrationslagers Mauthausen zahlreiche Häftlinge durch Herzinjektionen ermordet zu
haben.

Nach ihm wird aufgrund eines Haftbefehls des Landgerichts Baden-Baden international ge-
fahndet.

Für Hinweise, die zur Ergreifung des Gesuchten führen, ist eine Belohnung in Höhe von
130.000 Euro ausgesetzt. Diese Belohnung ist ausschließlich für Privatpersonen und nicht für
Amtsträger bestimmt, zu deren Berufspflicht die Verfolgung strafbarer Handlungen gehört und
wird unter Ausschluss des Rechtsweges vergeben.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Toch blijf ik dit soort dingen vreemd vinden.

In ieder land verjaren misdaden, wat je ook gedaan hebt meestal verjaard het misdrijf na 20 jaar.

Als ik dan zie wat een tijd en geld verspild wordt aan het jagen op bejaarden.
Het eindresultaat is meestal toch dat de detentie / vervolging niet doorgaat ivm de gezondheidstoestand van het oudje.
De waarheid komt met de jaren
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Maar die personen moeten, vind ik, toch wel in ieder geval onder ogen zien dat ze FOUT waren in die tijd...

Als je kijkt naar die dhr. Blick of Bicker, Bikker (Of hoe heette die vent?) die gast sloegal die camera mensen omver en toonde geen greintje respect..

779
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Tjah, dat ze fouten gemaakt hebben? In de ogen van andere mensen waarschijnlijk wel maar of ze dat zelf inzien das een andere vraag. We kunnen de periode van het Derde Rijk niet vergelijken met degene waar wij nu in opgroeien. Wij hebben deze niet meegemaakt en kunnen ons dus zover er niet over uitspreken waarom iemand zo'n dingen doet.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

779 schreef:Maar die personen moeten, vind ik, toch wel in ieder geval onder ogen zien dat ze FOUT waren in die tijd...

Als je kijkt naar die dhr. Blick of Bicker, Bikker (Of hoe heette die vent?) die gast sloegal die camera mensen omver en toonde geen greintje respect..

779
Mee eens, ik denk ook dat ze genoeg gestraft zijn als ze uit de annonimiteit gehaald worden.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hopelijk is het ook een verlichting voor de verdachte en kan de persoon in kwestie eindelijk zichzelf onder ogen komen en verder gaan met zijn leven...of wat er nog van over is.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

wat heeft het nu voor nut om zulke oude mensen op te sluiten.
oke ze zijn fout geweest sommigen zeer ernstig en sommige ook minder ernstig.
als je zulke mensen opspoort en ze zijn hen van de fouten bewust.
en komen er eerlijk voor uit zijn ze toch wel goed gestraft.
ze lopen dan misschien al wel met jarenlange schuldgevoelens.
misschien kunnen ze nog dingen navertellen of iets dergelijks aanwijzen wat voor de geschiedenis waarde heeft.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ja, maar denk ook aan de overlevenden. Ondanks dat dat er niet zo heel veel meer zijn zullen zij graag zien dat zulke misdadigers alsnog opgesloten worden. En ik ben geneigd het me hen eens te zijn.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Mich schreef:Ja, maar denk ook aan de overlevenden. Ondanks dat dat er niet zo heel veel meer zijn zullen zij graag zien dat zulke misdadigers alsnog opgesloten worden. En ik ben geneigd het me hen eens te zijn.
dat is ook waar :!:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Hun vonden het nodig om mensen te vermoorden, dan vind ik het nodig om hun achter de tralies te zetten!
Helaas dat dat door hun oude leeftijd niet doorgaat.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

De uit de hand gelopen en zinloze discussie tussen Unyuu en Seyffardt heb ik verwijderd.
Het betrof één groot misverstand.

Vanaf hier dus maar weer verder.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik moet er wel ff bij vermelden dat Unyuu en ik e.e.a. aan PB's hebben uitgewisseld. Misverstand opgelost! :) Geeft wel aan hoe beladen sommige onderwerpen nog altijd zijn en hoe gauw men geneigd is elkaar verkeerd te begrijpen :wink:
Gebruikersavatar
Verschaeve
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 dec 2005, 00:03
Locatie: Sollbad-Hall & Nikolaiken i.O.

Bericht door Verschaeve »

In elk geval kan de Europese Unie niet toestaan, dat Israël dit soort mensen lyncht en standrechterlijk executeert zoals in geval van Eichmann. Dat is enkel propaganda-gedoe en het uitbuiten van de underdog-positie. Er moet een onafhankelijke strafhof of een continentaal gerecht deze oorlogsmisdaden onderzoeken. Spanje ZELF is daarvoor de geëigende plaats: het was tijdens WO II neutraal gebied. Dus niet Israël dat helemaal geen juridische competentie heeft, omdat ze van 1942-1945 nog niet bestond (pas in 1948 opgericht).
«Vlaanderens schoonste uur heeft geslagen» - Onderpastoor en dichter Cyriel Verschaeve, West-Vlaanderen, 1940. Een Romanticus, gevangen door de geschiedenis.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ik vind het verjaren van misdaden een groter probleem dan dat ze nog achter misdadigers aanzitten.
Dutroux mogen ze van mij ook nog oppakken als zijn misdaden 60 jaar geleden waren.
Denk aan Mengele, ik wordt er onwel van als ik er aan denk dat hij jaren vrolijk in een ver land woonde, familie kreeg en uiteindelijk aan het strand overleed.
Opjagen, opakken en berechtigen, of je ze dan ook echt de bak in gooit voor eeuwig is een ander verhaal.
De meeste worden toch vrijgelaten als ze aan het eind van hun latijn zijn.
Maar verjaren, nee dat nooit.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Veel van die "oude" mensen hebben helemaal geen wroeging over hun begane misdaden en sommigen zijn er zelfs na al die jaren nog trots op.

Alsnog berechten is mijn mening.
Vergeten nooit!

Vergeet niet wat voor een onmenselijk leed sommigen hebben veroorzaakt.
Het zal jouw familie maar zijn die verraden werd bv.
Denk daar maar eens aan ipv die "oude mens".
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie