De EU, ooit een echte Unie?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Peter Moelans schreef: Misschien is één grote anarchie nog zo'n slecht idee niet :wink:
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Uiteindelijk is het zo, naar mijn mening, dat de EU een moloch is. De enigen die er garen bij spinnen zijn de politici en de industriëlen, die op deze wijze een blok kunnen vormen tegen Azië en de VS. Het volk is om een menig gevraagd middels een referendum, maar wordt niet serieus genomen. Dat men de uitslagen van de referenda niet kon negeren is een zware slag geweest voor de politiek, die het graag hadden willen negeren! Een samenwerkingsverband tussen landen kan goed zijn, echter de EU wil een machtsblok zijn die concurreerd met de VS en Azië en daarbij de volksaard en identiteit van de lidstaten bij voorkeur negeert.
Het gevoel van machteloosheid wat de EU en de Euro betreft geeft goed weer hoe men denkt over de EU.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mooi gezegd peter.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dank je! ;)
Daar is 'ie weer!
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

PERSOONLIJK vind ik de EU en de EURO de grootste onzin ooit, misschien actueel in de koude oorlog, nu afschaffen die hap
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Van mij mogen ze die euro nu ter plekke afschaffen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Volgens mij wordt de EU te groot en te divers om een eenheid te gaan vormen.

We kunnen er lang en kort over spreken, maar ondanks dat onze Euro-vertegenwoordigers zeggen te streven naar politieke eenheid ... het gaat slechts om economie. Hoe groter de unie, hoe groter de thuismarkt.

De sociale en culturele vesrchillen tussen de huidige lidstaten zijn gewoon te groot om een echte eenheid te vormen.

Jammer. Met de originele 12 landen was een echte, politieke eenheid mogelijk geweest. Deze eenheid zou ook de VS een beetje tegenspel kunnen bieden. Zij kunnen nu maar doen wat ze goed achten.

De Euro speelt in Nederland geen enkele rol meer. Afschaffing ervan zou niets ositiefs opleveren, volgens mij.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Ik denk dat de EU er toch wel een keer komt al is het meschien wel niet nu maar het komt er zeker, maar ik hoop het van niet want er ziet een hoop nadeel aan vind ikzelf.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ja, zolang Turkije er maar buiten blijft.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

bertjan schreef:Van mij mogen ze die euro nu ter plekke afschaffen.
Wat is er mis met de Euro? En alsjeblieft, als je begint dat de Euro alles duurder heeft gemaakt is dat 200% totaal niet waar! Er zijn voorbeelden genoeg: TV Gelderland heeft laatst in de archieven gezocht naar supermarkt reclame advertenties van voor de invoering van de euro en van nu. Wat blijkt.. 90% van de artikelen zijn goedkoper of net zo duur als toen..

Het enige gedoe is dat de lonen niet gestegen zijn.. Daardoor lijkt alles duurder, maar in werkelijkheid heb je minder geld om uit te geven, plus het feit dat alle prijzen minder lijken en geef je geld sneller uit.

779
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Jelle H. schreef:Ja, zolang Turkije er maar buiten blijft.
Aan zo'n niet-onderbouwde stelling lijd ik af dat je geen ruk weet van waar het allemaal over gaat.. Dat komt net zo over als een stuk militaria waar duidelijk een US stempel op staat aanduiden als een Duits stuk militaria...... *zucht*

779
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Kennelijk wil jij dat de macht naar Turkije gaat. Mij niet gezien.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Jelle,

Je hoord mij dat niet zeggen, mijn mening is niet gegeven.. Als jij je mening eens zou toelichten ipv zo radical uitkraaien zou de wereld een stuk beter af zijn denk ik.. Dit is toch een discussier topic? Moet er wel wat te discussieren ipv stom gekraai..

779
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Jelle H. schreef:Kennelijk wil jij dat de macht naar Turkije gaat. Mij niet gezien.
Ja hoor Jelle, je hebt helemaal gelijk. Bij de onderhandelingen over toetreding van Turkije is inderdaad afgesproken dat Turkije alle macht in de EU zou krijgen. Brussel wordt dan aan de kant geschoven en alle turken verhuizen naar de West-Europese landen.
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Europeze eenwoording is heel belangrijk en heel positief.

In het vrije westen is de rol van de overheid vrij helder. De overheid heeft hier tot taak ons welvaartsniveau op pijl te houden en te verbeteren, zo hoog te krijgen als het haalbaar is. Dit doen is een complexe zaak waarbij constant een evenwicht moet worden gevonden tussen zaken als sociale zekerheid, veiligheid, koopkracht, hypotheekrente, werkgelegenheid en wat niet meer. Dit is dus wat onze regering doet, die van België doet en die van Duitsland doet. Zelfs die van Amerika doet dit. In democratische landen is dit waar het op neer komt want dit is uiteindelijk wat het volk wil. Stabiele welvaart.

De belangrijkste factor hierbij is de economie. Dus ligt het voor de hand dat dáár ook de meeste aandacht naar toe gaat. Het zou nogal dom zijn de nadruk te leggen op zaken die weinig invloed hebben op waar het uiteindelijk om gaat, toch?

De economie draait rond een cyclus van vervaardiging van producten en het leveren diensten die worden afgenomen. Geen afname = geen vervaardiging = geen werk = grote problemen. Voor de overheid is het goed managen van de cyclus dus een kern-activiteit, alleen de overheid kan hier namelijk enige significante invloed op uitoefenen.

Vandaar dat met één munt en een transparantere markt er een gezamelijke europeze economie onstaat. En de overheid zal hier achter aan moeten en dus moet er uiteindelijk steeds meer en meer op europees niveau worden bestuurd. Hierdoor onstaat een sterker europa, waarbij de individuele lidstaten beter af zijn dan als alles los zou zijn.

Naast meedoen is er een andere strategie, parasiteren. Dan probeer je zo veel mogelijk voordeel te trekken uit wat er in Europa gebeurd maar doe je formeel niet mee. Nederland heeft daar niet voor gekozen, wij hebben zelfs gekozen voor een voortrekkersrol zodat we meer invloed kunnen uitoefenen hoe zaken in het toekomstig Europa geregeld zullen worden. Deze strategische keuze is direct na WO2 gemaakt en die lijn varen we nog steeds. Ik denk niet dat we daar onverstandig aan doen. Als iemand me wil uitleggen waarom dat wel zo is ga je gang, maar graag wel met wat argumentatie :)
Plaats reactie