Belgische militaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Belgische militaria

Bericht door abl1940 »

Naar aanleiding van het kwartiermusten-topic post hier je wo2 Belgische militaria(uniformen,documenten,enzoverder).
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

dit is mijn battle-dress van de brigade piron gedateerd 1943 met 2de formatie teken
Afbeelding
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Zelfde vraag heb je voor die BD van de brigade Piron veel moeten neertellen???
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Hierbij de reden waarom Belgisch van '40 zo moeilijk te vinden is.

Afbeelding

Elke Belgsiche soldaat diende alle officieel uitgereikte goederen terug in te leveren. Er bestaan ook nog documenten waarin duidelijk werd beschreven wat er werd ingeleverd. Bijna iedereen gaf hier gevolg aan, waarom zouden ze het niet doen? Men had net terug de vrijheid gekregen en men ging de held niet uithangen om een paar kleren achter te houden, en men dacht zeker niet aan ons de toekomstige verzamelaars.
De houder van dit bewuste document had niets meer omdat na z'n terugkeer uit Zuid-Frankrijk hij een paar "huisdieren" had meegebracht. Z'n keldij werd dus gewoon thuis verbrand, voordat hij binnen mocht om voor het eerst in weken een deftig bad te nemen.

Wat ontsnapte wel aan deze inlevering; de privé aangemaakt kledij. Dit was het geval bij bijna alle offcieren en ook bij veel (beroeps) onderofficeren. Dit is dus ook de reden dat je deze gemakkelijker ziet liggen op beurzen en dergelijke.
Wie hun kleding ook niet diende in te leveren waren de ongelukkigen die tot '45 in krijgsgevangschap gebleven zijn. Maar van hun kledij bleef ook niet veel over. Probeer zelf maar eens 5 jaar vol te maken met 1 broek, 1 vest en 1 paar schoenen. En daar bovenop werden er nog veel tewerkgesteld in de landbouw maw geen "zachte" sector.

Wat is er nu gebeurd met al dat ingezameld materiaal (en de stocks van het toenmalige Belgsiche leger)? Wel dit werd doorgebruikt door de bezetter en collaboratiebewegingen. Met name de Vrijwillige Arbeidsdienst voor Vlaanderen, de Vlaamsche Wacht (wel na een verfbad) en de gevangenen in Breendonk hebben dit verder afgedragen.

Vriendelijke groeten,
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Ben jij ook verzamelaar van Belgische militaria???
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Inderdaad :) , vanwaar deze verwondering?
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Hehe, zomaar kan je eens iets laten zien?
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

dit zijn foto's van een zekere josef tipaerts die in mei 1940 gevochten heeft en bij het eerste fusilier bataljon heeft dienst gedaan+ zijn brevetten van zijn medailles

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

aan abl 1940: ik heb heel veel geluk gehad.
ik heb namelijk wat klusjes in mijn vrije tijd uitgevoerd voor een museum en ik heb dit gekregen voor mijn bewezen diensten.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

littlebelgiansoldier schreef:dit is mijn battle-dress van de brigade piron gedateerd 1943 met 2de formatie teken
Erg mooi die battledress! Ziet er top uit! Ja deze Nederlander hoopt ook ooit nog eens een battledress te hebben van de Piron brigade. In ieder geval de emblemen. Ze hebben namelijk in mijn buurt gevochten. :P
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

abl1940 schreef:Hehe, zomaar kan je eens iets laten zien?
Ik zou er inderdaad eens werk moeten van maken om wat te fotograferen.

Het is wel zo dat in m'n verzameling het accent meer ligt op '44 - '45 dan op mei '40. Gewoon omdat die periode me meer boeit.

Dus bij gelegenheid volgen er nog wel foto's.

Vriendelijke groeten,
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

ik ga normaal nog een uniform van de brigade piron kunnen ruilen voor mijn mauser k98
de mauser heb ik op een zolder op een boederij gevonden.
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Ik zou zeggen doen!!! Vandaag heb ik m'n exemplaartje van het boek van André Alexandre ontvangen.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

littlebelgiansoldier schreef:ik ga normaal nog een uniform van de brigade piron kunnen ruilen voor mijn mauser k98
de mauser heb ik op een zolder op een boederij gevonden.
littlebelgiansoldier ,de K98 wat voor maker is hij en in welk jaar is hij gemaakt ?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

wel hij is gedateerd 1941 en op de kamer staat bnz
dit wil zeggen dat de maker steyr is
Plaats reactie