Viking cufftitle

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Daan P.
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2005, 18:19
Locatie: Terneuzen

Viking cufftitle

Bericht door Daan P. »

Hoi,

Ik botste laatst op dit mooi item. Ik ben van plan om te bieden maar weet totaal niet of dit origineel is of niet. Kan ik hierover wat meer uitleg krijgen aub. Ook misschien hoe je kan zien of het vals is of niet.
Van waar komt die naam Wiking? Moet dit niet Viking zijn?

Bedankt hoor !


Daan

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... %3AIT&rd=1

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Nee die is niet echt. Kijk al naar het belachelijk lage bod van nu, iets van $37,66. Zo'n cufftitle/Armbinde van de SS-Wiking division is erg veel geld waard en ook vrij zeldzaam! Deze gaan voor meerdere duizenden euro's!
En de naam Wiking is goed!! Bieden op zulke items zou ik niet doen, originele zijn erg duur, zelfs van het DAK, daar betaal je al iets van 500 euro voor, dus zet deze dingen voorlopig maar uit je hoofd. En je kunt vrijwel altijd bij deze dingen herkennen dat ze repro zijn vanwege de lage prijs!!

Hopelijk heb je hier iets aan, iedereen leert nietwaar? :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Daan P.
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2005, 18:19
Locatie: Terneuzen

Bericht door Daan P. »

Bedankt Felix voor de uitleg. Ik moet inderdaad nog heel veel leren.
Maar stel nu dat de verkoper een gewiekste oplichter is en hij vraagt wel
een hoge prijs voor een kopie, aan wat kun je dan zien dat het toch om een kopie gaat?

Bedankt !


Daan
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Daan P. schreef:Bedankt Felix voor de uitleg. Ik moet inderdaad nog heel veel leren.
Maar stel nu dat de verkoper een gewiekste oplichter is en hij vraagt wel
een hoge prijs voor een kopie, aan wat kun je dan zien dat het toch om een kopie gaat?

Bedankt !


Daan
Tja, als je om betere foto's zou vragen en je zou deze ook ontvangen, dan zou je aan de hand van detailopnames of goede foto's kunnen vaststellen of het daadwerkelijk om origineel of repro gaat. Alleen word het dan al een stuk moeilijker en rijkt mijn kennis waarschijnlijk ook niet meer. :lol:

Maar beter zulke dure dingen in de hand houden, zo weet men het het best :wink:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

FELIX schreef:Maar beter zulke dure dingen in de hand houden, zo weet men het het best :wink:
Lat je daar AUB ook niet teveel door leiden. Je mag iets in je handen houden zoveel je wilt, zonder de nodige kennis is het onmogelijk om echt van origineel te onderscheiden, zeker niet bij veel nagemaakte objecten als deze.
Kennis doe je op door de onder andere de nodige referentiewerken te raadplegen en contact te houden met andere verzamelaars.

Met dit mouwbandje kan ik je helaas niet helpen - buiten dan te zeggen dat ik er niet op zou bieden zolang ik niet zeker weet of het origineel is. Maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Peter Moelans schreef:
FELIX schreef:Maar beter zulke dure dingen in de hand houden, zo weet men het het best :wink:
Lat je daar AUB ook niet teveel door leiden. Je mag iets in je handen houden zoveel je wilt, zonder de nodige kennis is het onmogelijk om echt van origineel te onderscheiden, zeker niet bij veel nagemaakte objecten als deze.
Kennis doe je op door de onder andere de nodige referentiewerken te raadplegen en contact te houden met andere verzamelaars.

Met dit mouwbandje kan ik je helaas niet helpen - buiten dan te zeggen dat ik er niet op zou bieden zolang ik niet zeker weet of het origineel is. Maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
Twijfel jij aan originaliteit of repro?? Als deze origineel was zouden de echt verzamelaars van dergelijke Armbinden meteen een hoop geld bieden om deze te bemachtigen. Ik ken namelijk iemand die deze Armbinden verzameld, en hij heeft er ook een van Wiking in zijn bezit!
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

FELIX schreef:Twijfel jij aan originaliteit of repro?? Als deze origineel was zouden de echt verzamelaars van dergelijke Armbinden meteen een hoop geld bieden om deze te bemachtigen. Ik ken namelijk iemand die deze Armbinden verzameld, en hij heeft er ook een van Wiking in zijn bezit!
De omstandigheden wijzen er inderdaad op dat het hier niet om een origineel gaat, maar dat neemt niet weg dat ik niets van deze dingen ken en zodoende ook geen oordeel ga vellen over het bandje.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Peter Moelans schreef:
FELIX schreef:Twijfel jij aan originaliteit of repro?? Als deze origineel was zouden de echt verzamelaars van dergelijke Armbinden meteen een hoop geld bieden om deze te bemachtigen. Ik ken namelijk iemand die deze Armbinden verzameld, en hij heeft er ook een van Wiking in zijn bezit!
De omstandigheden wijzen er inderdaad op dat het hier niet om een origineel gaat, maar dat neemt niet weg dat ik niets van deze dingen ken en zodoende ook geen oordeel ga vellen over het bandje.
Aha, op die manier. Ja ik weet er ook niet veel vanaf omdat dit niet mijn verzamelgebied is! Maar in dit geval weet ik wel dat het om repro gaat.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Viking cufftitle

Bericht door Richard1976 »

Daan P. schreef: Afbeelding
Aangezien dit ook niet mijn verzamelgebied is, kan ik er verder niets over zeggen, maar kan het zijn dat "wiking" in een verkeerd lettertype gestikt is? Komt nl een beetje modern op mij over.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Dat is wel in orde volgens mij! :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Nou...volgens mij is het lettertype inderdaad verkeerd, bekijk deze links maar:

http://www.germanmilitaria.com/WaffenSS ... 15254.html
http://www.germanmilitaria.com/WaffenSS ... 11454.html


Gr. Julian
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Er zijn natuurlijk meerdere varianten :wink: ik dacht dat het lettertype op de repro band ook bij originele werd gebruikt.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Ja dat is waar!

Het is immers ook mijn verzamel gebied niet :P :wink:
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Felix ik kan je aanraden om even op verschillende militariasites te gaan kijken, zodat je de dingen die je zegt kan onderbouwen.
want alleen op de prijs kun je een artikel nooit beoordelen, iemand die geen kennis van zaken heeft kan een originele armband aanbieden voor heel weinig geld :)
Deze armband daarentegen is absoluut replica, de stof doet splinternieuw aan, dat is vrij knap voor een armband van die leeftijd :wink:
en het lettertype is i.d.d zoals julian al zegt niet goed!
ook aan de witte letters zou je oudheidssporen moeten zien, wat hier dus niet het geval is.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen
Plaats reactie