Beschimmelde drol blijkt gevaarlijke granaat

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Beschimmelde drol blijkt gevaarlijke granaat

Bericht door Roel R. »

De 13-jarige Giel van Beuzekom uit Alkmaar stuitte deze week tijdens het zoeken naar hazelnoten op een handgranaat uit de Tweede Wereldoorlog. De Alkmaarder was bij de bunker in De Hout aan de Wilhelminalaan samen met zijn moeder en zus voer voor zijn ratjes aan het verzamelen, toen hij een bobbel tussen de bladeren zag. Hij dacht eerst dat het om een beschimmelde drol ging.

Toen hij het nader bekeek zag hij dat het geen oude poep was, maar iets van ijzer. Hij schopte wat tegen het ijzeren geval aan tot het omrolde en zag toen dat het om een handgranaat ging. Zijn zus belde voor de zekerheid de politie. Toen een agente poolshoogte kwam nemen werd de Explosieven Opruimings Dienst (EOD) ingeschakeld, die gelijk alles liet afzetten. Het bleek een granaat te zijn die op scherp stond. De EOD heeft de granaat op een andere plek tot ontploffing gebracht.

Giel zegt vaak met vriendjes in De Hout bij de bunker te zijn geweest: ''We spelen vaak bij de bunker. Je komt daar wel altijd drugsspuiten tegen, maar nooit granaten, of andere dingen uit de oorlog. Gelukkig heb ík deze granaat gevonden. Anders was het misschien een kindje geweest of zo. Je weet niet wat er dan had kunnen gebeuren.'' De gemeente Alkmaar besluit deze week of er een onderzoek komt naar de aanwezigheid van andere explosieven in de omgeving van de oude bunker.
Fok
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

hij is blij omdat anders een kindje het misschien had gevonden.... hij is zelf 13 :? :) maar wel bizar, ff er tegen aan trappen :P
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

Soms leuk toch?
Tegen een rotte drol trappen :lol:
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

ja precies, dat doe ik ook altijd. Ook tegen verse drollen hoor :lol:
mvg
Rémy
----
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Beschimmelde drol blijkt gevaarlijke granaat

Bericht door johan willaert »

Roel R. schreef:
.....Je komt daar wel altijd drugsspuiten tegen, maar nooit granaten, of andere dingen uit de oorlog. Gelukkig heb ík deze granaat gevonden. Anders was het misschien een kindje geweest of zo.....
Fok

Tja, die granaat stond echt wel op scherp en kon elk moment ontploffen.... :roll:
Gelukkig vinden de kinderen daar alleen maar drugsspuiten..... 8)

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
danny
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2005, 23:40
Locatie: schiedam

Re: Beschimmelde drol blijkt gevaarlijke granaat

Bericht door danny »

johan willaert schreef:
Roel R. schreef:
.....Je komt daar wel altijd drugsspuiten tegen, maar nooit granaten, of andere dingen uit de oorlog. Gelukkig heb ík deze granaat gevonden. Anders was het misschien een kindje geweest of zo.....
Fok

Tja, die granaat stond echt wel op scherp en kon elk moment ontploffen.... :roll:
Gelukkig vinden de kinderen daar alleen maar drugsspuiten..... 8)

Johan
''Gelukkig vinden de kinderen daar alleen maar drugsspuiten''

nou lijkt me ook dan geen veilige plek voor kinderen :roll:
''A single Death is a Tragady , a Million Deaths is Statistic''
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Whahaha wat een malloot, ik weet niet hoor maar mijn ma werd parra vroeger als ze wist dat ik op plekken speelde waar met regelmaat naalden en andere meuk te vinden was!

Sbas
-Sniper-
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:46
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

Rémy carré schreef:ja precies, dat doe ik ook altijd. Ook tegen verse drollen hoor :lol:
mvg
Rémy
Nou ik trap er meestal in.

Een vriend van mij heeft een tijdje in Luxemburg op een camping gewoond, op een dag had een jongentjuh van 11 een duitse stokgranaat gevonden en was daar mee aan het timmeren, toen een volwassen dat zag pakte hij het af en gooide het weg. Het ging hier ook om een werkende granaat want toen die neerkwam ontplofte deze. Niemand gewond of dood dus gewoon geluk gehad.
Greetzzz -Sniper
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Kan de ontploffing niet veroorzaakt zijn door de gooi van de man?
Ik heb er geen kracht meer voor
-Sniper-
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:46
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

het verhaal is schijnbaar iets anders dan ik dacht maar hij heeft me beloofd dat hij het berhaal typt voor zijn dagboek en dan ook naar mij stuurt voor hier op de site
Greetzzz -Sniper
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Ach, in Beverwijk is ook wel eens iemand op een drukke zaterdagmiddag met een roestige panzerfaust achterop zijn fiets onder de snelbinder door een drukke winkelstraat gefietst :lol:

In park Westerhout in Beverwijk is direct na de oorlog een berg munitie opgeblazen en dat ging toen mis (EXplosie i.p.v. IMplosie) zodat een groot deel werd weggeslingerd. Er worden regelmatig dingen gevonden. Bij mijn oma in de straat is een aantal jaar geleden iemand opgeblazen in zijn schuurtje omdat hij met schuurpapier een granaat wilde 'schoonmaken' :roll:
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Naart schijnt heeft men opa lang geleden (niet zo lang na de oorlog) bijna op een Anti-Persoons mijn getrapt ergens in de Ardennen.
Hij ging daar elke winter naartoe wandelen enzo :)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Ik ken die plek wel erg goed, mijn vader heeft er als klein jongetje ook wel eens gespeeld (toen er nog geen junks bestonden :lol: ). Maar een granaat daar vinden, bij die bunker... Een prestatie! Mijn neef en ik hebben als kleine mannetjes ook wel eens gezocht naar spullen, maar zonder enig resultaat.

Enkele aanvullingen op het artikel: daar in de buurt bevond zich de Kommandantur van Alkmaar, langs de Kennemerstraatweg. Deze weg, één van de toegangswegen van Alkmaar, is erg druk. De bunker staat op een soort van park.

Het is een vrij grote bunker, maar allang niet meer toegankelijk. Het is zo goed als onmogelijk om er in te gaan. Aan de geschutskant is de bunker begroeid met bomen en struiken. Aan de kant van de toegang staat wat minder groen.

Alex (uit de stad waar nooit iets gebeurd, behalve dit dan. Maar het lijkt wel erg op een grap...) D.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ik heb vorig jaar een rondleiding gehad op vliegbasis twenthe ( toen kon het nog, nu is er bijna niks meer)

en toen vertelde die gids ook een verhaal dat er een boer aan kwam met zijn trekker met plattekar met de boodschap volgens mie is dat dingk van oe ( volgens mij is dat ding van jouw) die jonge aan de poort kon gelijk een schone broek aan trekken.
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Wat een verhaal he je weet dus maar nooit wat je allemaa kun tegenkomen.
Plaats reactie