Belgische militaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

sorry maar ben wel vergeten zeggen dat hij het onderstuk met veer mist.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Is hij te koop ?
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

neen, ik ga hem ruilen voor een brigade-piron uniform maar als de ruil mislukt zal ik u een berichtje geven.
maar juist voor de nieuwsgierigheid hoeveel zou u willen geven.
u moet wel rekenig houden dat hij niet in uitmuntende staat is
de kolf moet nog donkerbruin gekleurd worden en de onderste plaat met veer ontbreekt.
maar ik zou willen als u dit gesprek wilt verder voeren me te contacteren op mijn e-mail anders krijg ik problemen met de moderator
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Mooie battledres, ik zelf verzamel niet echt Belgisch maar heb wel paar kleine spulletjes liggen..

Rommelmarktvondstje.
Belgische officier te paard, rond de jaren '30
AfbeeldingAfbeelding

Emblemen
Afbeelding

Medailles
Afbeelding

en een paar Belgische gasmakers uit de 2e WO, burgerbevolking..
(de rechtse is een Duits! Staat gewoon mee op de foto..)
Afbeelding
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Gewoon ter info;
De twee getoonde Belgische gasmaskers zijn inderdaad wel Belgisch maar niet militair.
Het betreft de burgerversie die verspreid werd door de PLB (passieve luchtbescherming). De meeste gemeentes hadden hiervan nog massale stocks tot jaren na de oorlog (sommige zelfs tot de jaren '80, en wie weet wat steekt er her en der nog in een vergeten magazijn).

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Daar zijn inderdaad nog massaal grote vooraden van! ik spreek uit ervaring 8)
Ik heb trouwens 2 L702 filters met er opstaan: PLB,PAP in zwarte verf
zouden die iets waarde hebben?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Mijn nieuwste aankopen:

Afbeelding

Een rijkswacht Adrian Model 26-(31)

Weet iemand wat deze helm ongeveer waard is?(zonder binnenwerk)

-Een naoorlogse Belgische kepi

foto volgt nog indien gewenst
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Kheb dezelfde adrian van de rijkswacht met binnenwerk gekocht voor 25 € ;-)


Groeten Tom
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Heb hem 20 betaald zonder binnenwerk, ben er toch tevreden over.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik heb mijne in perfecte staat, binnewerk bijna onaangeroerd een paar jaar geleden gekocht voor 35euro...
Mooie prijs dus
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Weet iemand welke uniformen de 2 rijkswacht regimenten in mei 1940 droegen?

foto's?
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

1ste foto op deze site : ik vermoed dat er rijkswachters op staan...
http://www.polfed.be/old_site/rw/revue/144/144_08.htm
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

SignalH schreef:Elke Belgsiche soldaat diende alle officieel uitgereikte goederen terug in te leveren. Er bestaan ook nog documenten waarin duidelijk werd beschreven wat er werd ingeleverd. Bijna iedereen gaf hier gevolg aan, waarom zouden ze het niet doen? Men had net terug de vrijheid gekregen en men ging de held niet uithangen om een paar kleren achter te houden, en men dacht zeker niet aan ons de toekomstige verzamelaars.
De houder van dit bewuste document had niets meer omdat na z'n terugkeer uit Zuid-Frankrijk hij een paar "huisdieren" had meegebracht. Z'n keldij werd dus gewoon thuis verbrand, voordat hij binnen mocht om voor het eerst in weken een deftig bad te nemen.

Wat ontsnapte wel aan deze inlevering; de privé aangemaakt kledij. Dit was het geval bij bijna alle offcieren en ook bij veel (beroeps) onderofficeren. Dit is dus ook de reden dat je deze gemakkelijker ziet liggen op beurzen en dergelijke.
Wie hun kleding ook niet diende in te leveren waren de ongelukkigen die tot '45 in krijgsgevangschap gebleven zijn. Maar van hun kledij bleef ook niet veel over. Probeer zelf maar eens 5 jaar vol te maken met 1 broek, 1 vest en 1 paar schoenen. En daar bovenop werden er nog veel tewerkgesteld in de landbouw maw geen "zachte" sector.

Wat is er nu gebeurd met al dat ingezameld materiaal (en de stocks van het toenmalige Belgsiche leger)? Wel dit werd doorgebruikt door de bezetter en collaboratiebewegingen. Met name de Vrijwillige Arbeidsdienst voor Vlaanderen, de Vlaamsche Wacht (wel na een verfbad) en de gevangenen in Breendonk hebben dit verder afgedragen.

Vriendelijke groeten,
Een interessant stukje daarover uit de krant 'De Dag' van vrijdag 22 november 1940:
Inlevering van militaire uniformen

Verordening
1) Alle militaire uniformstukken, dewelke zich in het bezit der burgerlijke bevolking bevinden, moeten ingeleverd worden.
Niet in te leveren zijn de uniformstukken waarvan bewezen kan worden dat ze op eigen kosten aangeschaft werden, alsmede de eenige uniform, waarvan het persoonlijk gebruik (na wegneming der kenteekens) aan de vrijgelaten soldaten krijgsgevangenen wegens gebrek aan burgerkleeding krachtens een openbare verordening, toegelaten werd.
De ingeleverde uniformstukken zijn bestemd voor de winterverzorging der krijgsgevangenen in Duitschland en worden uitsluitelijk tot dat doel gebruikt. De inlevering moet uiterlijk 25 November geschieden bij de betreffende burgemeesters. Deze laatsten zijn voor de stipte uitvoering verantwoordelijk gesteld.
2) Wie militaire uniformstukken in zijn bezit heeft en deze, in overtreding dezer verordening niet inlevert, zal, overeenkomstig de verordening van 10 Mei 1940 en krachtens Par. 4 van de Krijgsuitzonderingsstrafrechtverordening van 17 Augustus 1939 gestraft worden.

Antwerpen, den 1 November 1940.
De Feldkommandant
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

2) Wie militaire uniformstukken in zijn bezit heeft en deze, in overtreding dezer verordening niet inlevert, zal, overeenkomstig de verordening van 10 Mei 1940 en krachtens Par. 4 van de Krijgsuitzonderingsstrafrechtverordening van 17 Augustus 1939 gestraft worden.
Dit was inderdaad "klare taal" en op dat moment zullen niet veel mensen deze verordening bewust overtreden hebben. Wat helemaal in "hun" stijl valt is het feit dat het doorgebruik door "Duitse organisaties" verzwegen werd.

En Peter, ook een verzameling papierwerk? Ik zou eens moeten nakijken of ik deze krant ook bezit.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

SignalH schreef:En Peter, ook een verzameling papierwerk?
Bescheiden, maar groeiend :)

Ik verzamel voornamelijk papierwerk als bronnen -en fotomateriaal voor historische en militaria-interesses. Op gebied van Belgisch zijn de vlak-vooroorlogse nummers van 'Le Patriote Illustré' zeker aan te raden voor die doeleinden.
Plaats reactie