Fairbairn mes, legaal of illegaal?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
ricky
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2005, 20:37

Bericht door ricky »

Ik heb mijn FB niet terug gekregen bij een inbeslagname van me verzameling omdat ie door een zogenaamde wapen deskundige van justitie zal vallen onder cat. I sub3 ballistische messen en 2 snijkanten zou hebben.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Ben je mooi klaar mee.
Aanklagen die gasten.
Waarom hebben ze dan je verzameling in beslag genomen?
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

ricky schreef:Ik heb mijn FB niet terug gekregen bij een inbeslagname van me verzameling omdat ie door een zogenaamde wapen deskundige van justitie zal vallen onder cat. I sub3 ballistische messen en 2 snijkanten zou hebben.
Dan moet meneertje van justitie toch beter zijn huiswerk doen.
Dat wapen valt onder de Categorie IV 1°. blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

FB zijn wel ielegaal.
zijn twee snijdig en heeft een stootplaat.
sorry jongens maar wet is wet.

groeten
kevin
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

lee enfield schreef:FB zijn wel ielegaal.
zijn twee snijdig en heeft een stootplaat.
sorry jongens maar wet is wet.

groeten
kevin
Fairbairn mes illegaal??
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

lee enfield schreef:FB zijn wel ielegaal.
zijn twee snijdig en heeft een stootplaat.
sorry jongens maar wet is wet.

groeten
kevin
Sorry Kevin maar jouw redenering klopt van geen kanten. Als je de moeite neemt de bovenstaande wettekst goed te lezen zul je zelf ook tot de conclusie komen dat een FS in Categorie IV hoort. In art. 27 lid 1 WWM staat dat het verboden is om wapens uit de categoriën II, III, en IV te dragen, maar er staat nergens dat het verboden is om deze voorhanden te hebben (subtiel verschil), behalve voor personen onder de 18 (art, 26 lid 5). Het is een grijs gebied, maar het komt er mijns insziens op neer dat het niet verboden is een FS in je vitrine te hebben liggen (= voorhanden hebben). Je moet het natuurlijk niet in je binnenzak hebben bij het uitgaan (= dragen). Het ding dragen bij een historisch correct uniform tijdens een publiek evenement is dus eigenlijk wel verboden, hoewel je dan wel duidelijk kan maken dat het om een historisch wapen gaat, en het dragen voor een geschiedkundig doel is. DE FS van Ricky is dus onterecht in beslag genomen en daar kun je gewoon bezwaar tegen maken (als het net gebeurd is tenminste, anders heb je pech gehad) en het zelfs voor laten komen. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik geloof er niks van dat het mes van Ricky in beslag is genomen. Justitie heeft wel wat beters te doen dan legale messen van mensen af te pakken.
Laatst gewijzigd door Jelle H. op 10 jan 2006, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

mij probleem niet al je hem kwijt bent.
me vader heeft al meerdere verzamelingen in genomen dus hij zal wel beter weten.

greetzz
kevin
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

lee enfield schreef:mij probleem niet al je hem kwijt bent.
me vader heeft al meerdere verzamelingen in genomen dus hij zal wel beter weten.

greetzz
kevin
Ja jouw pappa! Maar ik kan me topic herinneren dat jij zei: volgens mij pappa zit het zo en zo! Maar toen had je het ook fout. :lol:
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

lee enfield schreef:mij probleem niet al je hem kwijt bent.
me vader heeft al meerdere verzamelingen in genomen dus hij zal wel beter weten.

greetzz
kevin
Volgens mij beweer jij wel meer dingen 'namens je vader'. Of hij is met criminele activiteiten bezig; zaken in beslag nemen die legaal zijn..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

hij werkt voor de politie :wink:
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Indien je verzamelaar bent en je hebt een F-S en de politie neemt het in beslag, dien je gewoon een bezwaar in. Na behandeling van de zaak brengt de politie het mes netjes en onbeschadigd terug.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Jelle H. schreef:Indien je verzamelaar bent en je hebt een F-S en de politie neemt het in beslag, dien je gewoon een bezwaar in. Na behandeling van de zaak brengt de politie het mes netjes en onbeschadigd terug.
Na een grote partij papieren van onze lieve bureaucratie doorgewerkt te hebben. Tijd en geld, je raakt het allemaal kwijt.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Dodo schreef:Na een grote partij papieren van onze lieve bureaucratie doorgewerkt te hebben. Tijd en geld, je raakt het allemaal kwijt.
Tijd zeker, maar geld valt wel mee want je hoeft het niet door een advocaat ofzo te laten doen. Als je zoiets overkomt krijg je officieel bericht waar ook instaat hoe je tegen hun beslissing in beroep kunt gaan. Als je dan een brief stuurt waar je duidelijk in vermeldt waar het om gaat, met vermelding van de betreffende artikelen in de WWM en waarom jouw inbeslaggenomen mes daar niet onder valt (de assistent-OvJ 3e klas die dit op z'n bord krijgt weet waarschijnlijk niet wat een FS mes is of hoe die er uit ziet) heb je best wel kans dat ze toegeven dat ze fout zitten; vooral omdat ze meestal geen zin hebben om voor dit soort kleinigheden hun tijd te gaan verdoen en de fouten die de politie maakt recht te breien. Dit soort zaken berusten vaak op intimidatie; ze gaan ervan uit dat mensen niet in beroep gaan omdat het teveel moeite of geld zou kosten. Doen ze toch nog moeilijk dan kun je de zaak ook laten voorkomen, maar dan is het wel slim om procesvertegenwoordiging te regelen. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

In de zin van "tijd is geld".. :p
Maar je hebt inderdaad gelijk.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie