Stomme fouten AIVD

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Stomme fouten AIVD

Bericht door sobel »

woensdag 2 november 2005 uur.
Bewijsmails ‘Hofstad’ vernietigd
Van onze verslaggevers Jan Meeus, John Schoorl


AMSTERDAM - Bewijsmateriaal over contacten tussen Mohammed B. en leden van de Hofstadgroep is vernietigd door een fout van de inlichtingendienst AIVD. Het betreft het berichtenverkeer van 78 e-mail-adressen die Microsoft heeft vernietigd. De politie van Amsterdam stelt dat de geheime dienst voor dit materiaal verantwoordelijk was.


Uit een reconstructie van de Volkskrant blijkt dat de dienst deze informatie te laat aan het Openbaar Ministerie heeft verstrekt. Het verzoek aan Microsoft om vernietiging te voorkomen, kon daardoor pas worden ingediend toen alle gegevens al waren weggegooid. Dat gebeurt standaard als zogeheten hotmail-accounts dertig dagen niet worden gebruikt.

De mailadressen werden door de Amsterdamse politie aangetroffen in de tas van Mohammed B. toen hij op 29 september 2004 werd gearresteerd wegens zwartrijden in de tram. Mohammed B. stond bij de AIVD bekend als een radicale moslim die banden had met de Hofstadgroep. De gegevens heeft de politie nog diezelfde dag doorgegeven aan de AIVD. Volgens een politiewoordvoerder was de AIVD verantwoordelijk voor de informatie nadat deze was doorgegeven. De AIVD wil niet op de zaak ingaan.

In de weken na de moord op filmmaker Theo van Gogh en de arrestatie van Mohammed B. op 2 november heeft het team dat de moord onderzocht de informatie over het e-mail- en internetverkeer van B. opgevraagd. Deskundigen zeggen dat op dat moment vernietiging van het e-mailverkeer had kunnen worden voorkomen door middel van een bevriezingsverzoek aan de advocaat van Microsoft.

Dat verzoek kon echter pas op 22 december 2004 worden ingediend, zeven weken na de arrestatie van B. en de andere Hofstadleden. Toen pas namelijk stuurde de AIVD de betreffende e-mailadressen naar de Nationale Recherche, waarna het Openbaar Ministerie in Amsterdam en Rotterdam een verzoek indiende bij Microsoft om het bewijsmateriaal te achterhalen. Dat was dus al vernietigd, blijkt uit een aanvulling van het Hofstaddossier.

bron: volkskrant.

-------------------------------------------------------------------------------------
hoi,

dit bericht zal voor velen wel bekend zijn, maar hebben jullie af en toe niet het gevoel dat de AIVD mischien een paar corrupte werknemers heeft.
ik bedoel dit is niet de eerste fout van de AIVD.
wat is jullie mening hierover, en vinden jullie de AIVD amaturischis of niet?

mvg

sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Tsja, ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vrij veel fout loopt bij de AIVD.
Nu is het natuurlijk ook wel heel ingewikkeld werk wat die mannen en vrouwen moeten doen, maar toch.
Wat natuurlijk heel erg is, is dat zelfs als de informatie bij de AIVD aanwezig is, men blijkbaar nog vaak niet weet hoe ze moeten handelen.....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hoor ik daar "fotorolletjes"?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Bijvoorbeeld... Maar wat dacht je van het feit dat men 2 weken NA de inval in het Laakkwartier in Den Haag pas de transscripties van de afluistermicrofoons beschikbaar heeft waaruit blijkt dat men daar een politie-inval tot in detail heeft voorbereid INCLUSIEF het gebruik van een handgranaat.
Dat is vrij treurig, lijkt me.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

dvaupell schreef:Tsja, ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vrij veel fout loopt bij de AIVD.
Nu is het natuurlijk ook wel heel ingewikkeld werk wat die mannen en vrouwen moeten doen, maar toch.
Wat natuurlijk heel erg is, is dat zelfs als de informatie bij de AIVD aanwezig is, men blijkbaar nog vaak niet weet hoe ze moeten handelen.....
Weekje cursus bij de CIA/FBI, ze kunnen ook dossiers van Nederland stelen dus ze weten vast ook wel hoe je emails moet bewaren :P

Er staat wel dat die email adressen en inhoud vernietigd is, maar misschien stond er wel helemaal niks nuttigs in...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Gister op TV in de Theo herdenkingssessie werd de suggestie neergelegd dat Mohammed B. een dubbelrol als AIVD informant gespeeld zou kunnen hebben.

Dat zou in de ogen van de mensen die dat dus een realistisch idee vonden verklaren waarom signalen van Mohammed B. een paar keer niet op te zijn gevangen door de AIVD terwijl bij andere Hofsteders er wel op dergelijke signalen werd gereageerd.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

pingwin schreef:Gister op TV in de Theo herdenkingssessie werd de suggestie neergelegd dat Mohammed B. een dubbelrol als AIVD informant gespeeld zou kunnen hebben.

Dat zou in de ogen van de mensen die dat dus een realistisch idee vonden verklaren waarom signalen van Mohammed B. een paar keer niet op te zijn gevangen door de AIVD terwijl bij andere Hofsteders er wel op dergelijke signalen werd gereageerd.
hmm, Er was in ieder geval wel een AIVD informant bij ze, die beste B. heeft ze zelfs die granaat bezorgd waarmee ze gooide tijdens de inval in het laakkwartier :roll:
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Wat denk je? Een fout? Daat maak je mij niet wijs. Er moest kennelijk iets weg worden gemoffeld. Net zoals het zoekraken van het dossier van kahn.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Als Mohammed de informant was en een dubbelspel speelde, zou dat verklaren waarom de AIVD hem zoveel ruimte gaf. Als Mohammed bewust de AIVD heeft misleid en hun heeft overtuigd van zijn goede wil om de baan vrij te maken voor zijn laatste akte dan kan ik niet anders concluderen dan dat het hem gelukt is.

Wat ik dan alleen niet begrijp is waarom Mohammed zelf dan geen verklaring doet die zou bevestigen dat hij inderdaad de informant was en zijn dubbelspel succesvol heeft gespeeld. Hij zou, zeker als hij controleerbare feiten kan leveren, de AIVD compleet voor schut zetten en hier heel wat onrust mee veroorzaken.

Misschien is er toch meer aan de hand dan dit scenario kan beantwoorden.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Jelle H. schreef:Wat denk je? Een fout? Daat maak je mij niet wijs. Er moest kennelijk iets weg worden gemoffeld. Net zoals het zoekraken van het dossier van kahn.
Of het is weer een rommelige actie van Justitie die we de afgelopen jaren gewend zijn.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

vincent schreef:
Jelle H. schreef:Wat denk je? Een fout? Daat maak je mij niet wijs. Er moest kennelijk iets weg worden gemoffeld. Net zoals het zoekraken van het dossier van kahn.
Of het is weer een rommelige actie van Justitie die we de afgelopen jaren gewend zijn.
De AIVD is wat anders dan Justitie. Ik kan niet geloven dat zulke 'fouten' per ongeluk of onbewust worden gemaakt. Zijn vieze spelletjes wat bij die veiligheidsdiensten wordt gespeeld.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

pingwin schreef:Als Mohammed de informant was en een dubbelspel speelde, zou dat verklaren waarom de AIVD hem zoveel ruimte gaf. Als Mohammed bewust de AIVD heeft misleid en hun heeft overtuigd van zijn goede wil om de baan vrij te maken voor zijn laatste akte dan kan ik niet anders concluderen dan dat het hem gelukt is.

Wat ik dan alleen niet begrijp is waarom Mohammed zelf dan geen verklaring doet die zou bevestigen dat hij inderdaad de informant was en zijn dubbelspel succesvol heeft gespeeld. Hij zou, zeker als hij controleerbare feiten kan leveren, de AIVD compleet voor schut zetten en hier heel wat onrust mee veroorzaken.

Misschien is er toch meer aan de hand dan dit scenario kan beantwoorden.
Wie weet zorgen ze voor een akkoordje als hij niks zegt over zijn rol als informant, Nederland en vooral de AIVD zou nogal een erg modderfiguur slaan...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Dean- schreef:
pingwin schreef:Als Mohammed de informant was en een dubbelspel speelde, zou dat verklaren waarom de AIVD hem zoveel ruimte gaf. Als Mohammed bewust de AIVD heeft misleid en hun heeft overtuigd van zijn goede wil om de baan vrij te maken voor zijn laatste akte dan kan ik niet anders concluderen dan dat het hem gelukt is.

Wat ik dan alleen niet begrijp is waarom Mohammed zelf dan geen verklaring doet die zou bevestigen dat hij inderdaad de informant was en zijn dubbelspel succesvol heeft gespeeld. Hij zou, zeker als hij controleerbare feiten kan leveren, de AIVD compleet voor schut zetten en hier heel wat onrust mee veroorzaken.

Wie weet zorgen ze voor een akkoordje als hij niks zegt over zijn rol als informant, Nederland en vooral de AIVD zou nogal een erg modderfiguur slaan...

Exact Dean, jij hebt het door! Dat gebeurt vaker, speciale regelingen als je je mond houdt.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Wie weet zorgen ze voor een akkoordje als hij niks zegt over zijn rol als informant, Nederland en vooral de AIVD zou nogal een erg modderfiguur slaan...
En wat gaan ze Mohammend B, die van plan was zijn aanslag te overleven, dan bieden?
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

pingwin schreef:
Wie weet zorgen ze voor een akkoordje als hij niks zegt over zijn rol als informant, Nederland en vooral de AIVD zou nogal een erg modderfiguur slaan...
En wat gaan ze Mohammend B, die van plan was zijn aanslag te overleven, dan bieden?
2 uur langer canalplus per dag, 2 x vaker luchten op de binnenplaats, 2 x vaker poolen per dag, een koran eventueel..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Plaats reactie