Panzerarmee armee..

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Bieke

Panzerarmee armee..

Bericht door Bieke »

hallo,

ik hier al wat gevonden over de indeling van het leger, alleen snap ik het nog niet helemaal.

Ik ben bezig met de bespreking van Fall Blau. Ze bespreken dit aan de hand van 3 fasen, tot zover begrijp ik nog alles. Ze spreken echter over 4. Panzerarmee en 6. armee. Zijn dit gewoon namen van delen van het Duitse leger en bestaat er een onderscheid tussen de 2?

erg bedankt als je wilt reageren
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Laat je niet misleiden door de woorden armee/army/leger. Zo heb je het leger van een land, heb je legers (zoals 4. Panzerleger en 6. leger), legergroepen enzovoorts. Het is een ingewikkelde structuur. Zo had je Armeeabteilungen, Armeegruppen, Armeen, Armeekorpsen, Divisionen, Brigaden, Regimenter, Abteilungen, enzovoorts. Timo/Harro kan je hier meer over vertellen.

Jouw voorbeeld, het 4. Panzerarmee (Hoth) en het 6. Armee (von Paulus) waren onderdeel van Heeresgruppe B onder von Weichs (en vormde samen met Heeresgruppe A 'Heeresgruppe Süd) en vochten in/nabij Stalingrad. Ik heb een schema gemaakt, hopelijk maakt dat het wat duidelijker:

Afbeelding
Bieke

Bericht door Bieke »

ja, echt bedankt ik snap het denk ik wel, jouw schema was zeer duidelijk

groetjes Bieke
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Panzerarmee kun je vertalen met 4e Pantserleger (veel tanks en gemotoriseerde eenheden) en 6. Armee kun je vertalen met 6e Leger (hoofdzakelijk bestaand uit infanterie). Al die legers en pantserlegers samen vormden de landmacht, het zogenaamde Heer. Overigens werd Heeresgruppe Süd gesplitst in Heeresgruppe A en B waarna Heeresgruppe Süd ophield te bestaan. Het is inderdaad allemaal zeer ingewikkeld, maar als je nog meer vragen hebt stel je ze maar!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie