Wisten de geallieerden van de genocide op de joden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
3VWO

Wisten de geallieerden van de genocide op de joden?

Bericht door 3VWO »

Wisten de geallieerden van de genocide op de joden?
Geef aub antwoord, alvast bedankt
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ja. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen er genoeg duidelijke aanwijzingen binnen. Poolse vluchtelingen brachten bijvoorbeeld hun regering in ballingschap op de hoogte die dit vervolgens doorspeelde aan de geallieerde leiders. Ook luchtfoto's van de kampen en onderschepte Duitse radioberichten maakten duidelijk dat er iets vreselijks aan de gang was. Ook het Vaticaan kreeg duidelijke informatie.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

*TIP*

de film ''amen'' geeft heel veel info over hoe de verschikkingen van de duitsers naar de gealleerde kant is gekomen via het vaticaan.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

sobel schreef:de film ''amen'' geeft heel veel info over hoe de verschikkingen van de duitsers naar de gealleerde kant is gekomen via het vaticaan.
Juist niet. De film (naar het toneelstuk van Hochhut) laat zien dat het Vaticaan niets met deze informatie heeft gedaan.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik weet niet zeker of dit telegram echt is; heb het plaatje ooit op internet gevonden. Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Op discovery komt er regelmatig een documentaire voorbij over dit onderwerp. Het gaat dan over waarom er bijv. geen bommen zijn gegooid op spoorrails en hoe gedetailleerd de luchtfoto's waren.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Volgens mij wisten de Geallieerden ook wel van de genocide op joden... ik dacht dat de Poolse president ofzo bij de herdenking van Auschwitz nog steeds verwijten maakte naar de geallieerden toe, hij vond dat ze de spoorrails van Auschwitz best hadden bombarderen enzovoorts... maar dat weet ik dus niet zeker...
succes...
Greetz Mikey :)
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Plaats reactie