Discriminatie op de arbeidsmarkt...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Gisteren op het Radio 1 nieuws (ergen tegen vijf uur) was ook een interessant bericht: een Marrokaanse vrouw met een goede (HBO) opleiding solliciteerde al een jaar maar kreeg nooit een uitnodiging voor een gesprek. Voor de grap veranderde ze haar naam een paar keer in "Suzan" en meteen kreeg zij een uitnodiging op haar volgende drie sollicitaties.

Zoals ik al eerder schreef maak ik mee in mijn werk. Allochtone leerlingen zijn heel moeilijk te plaatsen voor een stage. Terwijl autochtone leerlingen vrijwel meteen een plek vinden worden allochtone leerlingen uit dezelfde klas dus met dezelfde opleiding keer op keer afgewezen. Dit veroorzaalt enorme frustraties bij mijn leerlingen die natuurlijk ook wel inzien dat het vreemd is dat bedrijven voor allochtone stagaires nooit plaats hebben en voor autochtone stagaires wel. Het meest duidelijke is dat een collega eens een bedrijf terugbelde vlak nadat ze een allochtone leerling van een andere collega hadden afwezen. Vijf minuten later bleken ze voor Marcel wel een stageplek te hebben waar ze net Marciano hadden afgewezen.

Ik heb dus precies dezelfde ervaringen als Fatma Koser Kaya en daarom start ik dit topic.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Via mijn job (security) bij een Amerikaans bedrijf kom ik veel in contact met allochtone werknemers ( kuisploeg) die werken na de kantooruren.
Dit is een vriendschappelijke verhouding omdat de kern van de kuisploeg zich profileerd zoals het bedrijf het verlangt.
Dit uit zich bijvoorbeeld tijdens het schoolverlof. Het bedrijf is tevreden over het gedrag van vader of moeder die er het ganse jaar werkt. Dus is er geen probleem om de dochter of zoon aan een vakantiejob te helpen.
Zo ken ik jongere allochtonen die er jaarlijks een centje komen bijverdienen, soms verschillende jaren na mekaar.

Moet toch kunnen.

Leo
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Juist, Leo idem bij ons in het bedrijf.

En ik weet het niet :een andere naam opgeven ruikt dat niet naar Valsheid in geschrifte?


Mvg,

Paul
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Paul Siemons schreef: En ik weet het niet :een andere naam opgeven ruikt dat niet naar Valsheid in geschrifte?
Ja, laten we over het werkelijke probleem heenstappen en haar dat verwijten :roll:

Leo en Paul, hoeveel autochtonen werken in die kuisploeg?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Indien Abdel gaat solliciteren onder de naam Marcel is dat valsheid in geschrifte.

Indien Abdel gaat solliciteren onder de naam Marcel onder druk van een bepaalde groepering is dat uitlokking.

Indien Abdel/Marcel dan geen werk vindt is dat koren op de molen van die bepaalde organisatie.

Ziedaar.

Leo
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

@ Harro,

Ik speel het eerlijk hoor.

Twee autochtonen : De baas en zijn inspecteur.

Leo
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

LEO schreef:Twee autochtonen : De baas en zijn inspecteur.
Tsja, dus nu loop je te pronken met de mensen die bij jullie het werk doen dat de autochtonen niet willen doen. Dat is - bewezen - namelijk het probleem in de schoonmaakbranche.

En een probleem negeren en het op uitlokking of valsheid in geschrifte gooien is echt heel goedkoop.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Dus autochtonen willen niet in de schoonmaak werken? Dit is echt dikke bullsh*t! Ik werk al een aantal jaar in de schoonmaak (als bijbaan) en ik kan je vertellen, het meerendeel is autochtoon (net als ik dus).

Waarom leg je trouwens het probleem alleen bij allochtone mensen? Zoals al is aangegeven worden autochtone mensen ook gediscrimineerd, en zelfs die moslima uit tunesie werd gediscrimineerd door allochtonen.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Eergisteren tijdens een nieuwsuitzending op de Belgische tv omtrend de problematiek en rellen in Frankrijk.

Journalist vraagt aan twee jongeren in hun auto waarom ze dat allemaal doen (voertuigen in brand steken en dergelijke).
De ene zei, vanwege de werkeloosheid.
Dat hij met zijn diploma niet aan de bak kwam aan een job die hij wilt doen,dat hij misnoegd was omdat ze liever een blanke aanwerfde met minder of geen ervaring tegenover hij met zijn ervaring en diploma.
De andere reageerde ook op diezelfde vraag met te zeggen dat er wel werk was,maar dat is werk in fabrieken en dat vond hij slecht betaald en slecht werk....dat zag hij niet zitten.

Nu ja wat zegt dan mijn "onderbuikgevoelens" als ik die jongens bezig zie in hun merkkledij op nike's en in dikke auto's.
Waarom hard werken op gezette tijden voor een slecht loontje,terwijl je evensnel en wanneer je zelf wilt met drugs meer en sneller geld kan verdienen (en makkelijker).
Dat is mijn mening,niet gebaseert op statistieken,maar gewoon een gevolg van ondervinding en logisch nadenken.

Edit;dit zijn dan wel feiten:
80% van de arrestanten hadden reeds een strafblad,zei de minister Sarkozy.
Waarvan er tegen 10 een proces loopt voor uitwijzing.

Conclusie.
Akkoord er is discriminatie.
Maar discriminatie die niet alleen bij allochtonen gebeurt.
Er is werk,maar niet altijd waarvoor je bent opgeleid en niet altijd de leukste jobs....maar het is werk.
Blijkbaar is niet iedereen "werkeloos",want 80% van de arrestanten met een strafblad?
Dan heb je niet echt stilgezeten me dunkt,anders had je geen strafblad "bijeen gewerkt"...dus ze kunnen hun handen wel uit de mouwen steken,maar voor een verkeerd doel.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Harro schreef:
Robin Vercammen schreef:Evenveel positieve discriminatie op de arbeidsmarkt. Typisch links/groene politiek...
Heb je daar feiten over? Met bronnen. Gewoon iets roepen is makkelijk maar onderbouw het eens.
voorbeelden genoeg op eerste pagina

Werkgevers nemen nu eenmaal de gemotiveerdste en best opgeleide mensen aan. En ja, meestal zijn dit autochtonen. Dit is (was?) een van de programmapunten van Agalev/Groen!.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Drs. S. schreef:Dus autochtonen willen niet in de schoonmaak werken? Dit is echt dikke bullsh*t! Ik werk al een aantal jaar in de schoonmaak (als bijbaan) en ik kan je vertellen, het meerendeel is autochtoon (net als ik dus).
Daar zijn gewoon cijfers over en die liegen er niet om. Daarnaast werkte ik als studentje ooit zelf voor een schoonmaakbedrijf (GOM in Amsterdam). Ik was de enige blanke en dat was inclusief mijn (Puertoricaanse) chefin.
Drs. S. schreef:Waarom leg je trouwens het probleem alleen bij allochtone mensen?
Ik leg het probleem niet bij allochtone mensen, dat doen jullie juist. Ik zeg dat het aan de autochtone werkgevers ligt.
Drs. S. schreef:Zoals al is aangegeven worden autochtone mensen ook gediscrimineerd, en zelfs die moslima uit tunesie werd gediscrimineerd door allochtonen.
Dat ene voorbeeldje bedoel je? :roll:
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:voorbeelden genoeg op eerste pagina
Waar? :?
Robin Vercammen schreef: Werkgevers nemen nu eenmaal de gemotiveerdste en best opgeleide mensen aan. En ja, meestal zijn dit autochtonen. Dit is (was?) een van de programmapunten van Agalev/Groen!.
De autochtonen zijn de gemotiveerde mensen? Ik heb geen zin in mensen die zo denken want dan krijg ik weer tehoren dat ik je geen blinde racist mag noemen.

Ik zit hier met twee collega docenten die hun ogen uitkijken. Zoveel rechtse domheid op een hoop.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Beste Harro, ik heb in totaal 3 voorbeelden genoemd, jij 4. Je moet me dus niet verwijten dat ik nos bericht post, waar 1 voorbeeld wordt genoemd.
Ik leg het probleem niet bij allochtone mensen, dat doen jullie juist. Ik zeg dat het aan de autochtone werkgevers ligt.
het betreft allochtone mensen die worden gediscrimineerd, ik dacht dat je dat wel begreep. Discriminatie op de werkvloer is heel breed. Zoals aangegeven gaat het hier om leeftijds-, handicap- en rassendiscriminatie (om maar wat te noemen). Mijn vraag was (hopelijk begrijp je het nu wel): waarom pik je er alleen de rassendiscriminatie er uit?
Wil je ons laten zien dat het bestaat? Ik wist het al, maar goed voor de rest dan. Wat voor oplossingen heb je zelf in gedachten om dit probleem aan te passen?

Wat beterft de banen die 'wij' niet willen hebben, het zal wel streeksgebonden zijn, want ik denk dat ruim 95% van mijn collega's gewoon autochtoon zijn.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik pik het eruit omdat ik er dagelijks via mijn leerlingen mee temaken krijg.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

met alle respekt hoor, maar je werkt toch met kinderen met een IQ van beneden de 60? Deze mensen zullen niet snel geschikt zijn om een bepaalde functie te vervullen.
Plaats reactie