Discriminatie op de arbeidsmarkt...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Sbf.Koch schreef:Vergeet niet dat taaltechnisch gezien Italiaans toch wat dichter bij Nederlands (germaans) staat dan Arabisch.
Als je bedoeld dat Italiaans een germaanse taal is, dan heb je het goed mis, het is nm een romaanse taal.
Ayaan Hirsi Ali is inderdaad een mooi voorbeeld hoe het wel kan.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Drs. S. schreef:
Sbf.Koch schreef:Vergeet niet dat taaltechnisch gezien Italiaans toch wat dichter bij Nederlands (germaans) staat dan Arabisch.
Als je bedoeld dat Italiaans een germaanse taal is, dan heb je het goed mis, het is nm een romaanse taal.
Ayaan Hirsi Ali is inderdaad een mooi voorbeeld hoe het wel kan.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat nederlands een Germaanse taal is en dus makkelijker te leren is voor italianen (romaans inderdaad) dan voor Arabieren (Arabisch).
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Het blijft een andere taal met een andere semantiek en syntaxis. Laten we eerlijk zijn, in 3 jaar kun je makkelijk elke willekeurige taal op de wereld wel leren.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Mijn neef probeert nu al 5 jaar Japans onder de knie te krijgen en hij is bepaald niet de domste (spreekt 4 talen vloeiend, zit op de universiteit).

Laat staan dat Nederlands makkelijk is voor een boer uit een of ander bergdorp.

Maar alles goed en wel, ook ik vind dat velen van hen het veel harder moeten proberen, sommigen moeten het zelfs überhaupt proberen.
Mensen die hier al 5 of tien jaar wonen en werkelijk geen woord nederlands spreken vind ik ook te ver gaan.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Het zal voor iedereen inderdaad wel niet even makkelijk zijn, maar we zijn het gelukkig eens.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Drs. S. schreef:Het zal voor iedereen inderdaad wel niet even makkelijk zijn, maar we zijn het gelukkig eens.
Sja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit 8)
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Ik heb het hier wel over mensen die HIER geboren zijn!!


Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Paul Siemons schreef:Hallo,
Ik heb het hier wel over mensen die HIER geboren zijn!!
Mvg,
Paul Siemons
Wat het inderdaad nog erger maakt. Je zou toch denken dat als je in een vreemd land woont, je de taal zelfs graag wilt leren. Want ieder weldenkend mens weet dat je totaal niet kunt integreren als je de taal niet spreekt.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,
Over dat "graag" ???
Verleden week in een televiesiedebat wees een van de panelleden erop dat de meeste vakken eigenlijk best in het frans of zelfs in het arabisch zouden onderwezen worden voor allochtonen!
"Zo zouden de lessen wiskunde ,talen enz. niet aangepast zijn om aan hen te geven"

Nu mag mij eens iemand uitleggen waarom dat zo zou moeten!


Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Paul,

Over welk televisiedebat heb je het in deze en in welke context werd dit gezegd?
Mijn eerste reactie zou zijn dat ik me niet kan voorstellen dat een weldenkend mens zoiets oppert. Daarom ben ik zeer nieuwsgierig naar de achtergronden..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Ik dacht dat er een wet is die werkgevers gebied bij een personeelsbestand van zoveel mensen een x aantal "allochtonen" in dienst te nemen ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

naar mijn mening ook niet een echt goede regeling. Wat is het voor onzinnigs om een autochtoon die hoger staat en dan bedoel ik wat betreft zijn kwaliteiten achter te stellen en aan een allochtoon die kwalitatief veel minder in zijn mars heeft?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tex schreef:naar mijn mening ook niet een echt goede regeling. Wat is het voor onzinnigs om een autochtoon die hoger staat en dan bedoel ik wat betreft zijn kwaliteiten achter te stellen en aan een allochtoon die kwalitatief veel minder in zijn mars heeft?
Ik geloof ook niet dat dat de insteek is. Volgens mij gaat de 'allochtonen-regel' alleen op bij gelijke geschiktheid. Wanneer een allochtoon en een autochtoon dezelfde kwalificaties hebben en zodoende beiden even geschikt zijn voor een baan, dan dient in sommige gevallen de allochtoon voorrang te krijgen op basis van positieve discriminatie. Hetzelfde geldt overigens voor mannen en vrouwen, bij gelijke geschiktheid wordt de vrouw vaak positief gediscrimineerd. Alles natuurlijk wel op basis van regels dat een bepaald percentage allochtoon of moet zijn he, wanneer dat niet van toepassing is gaat de regel ook niet op.

Interessante vraag is nu natuurlijk in hoeverre werkgevers zich aan deze regel houden. Wie bepaalt of beide sollicitanten dezelfde competenties hebben? Als de werkgever per sé een autochtone werknemer wil, dan is het volgens mij niet moeilijk om (bij gelijke geschiktheid) toch zogenaamde kwalificaties aan de autochtoon toe te schrijven om deze zodoende als 'beter' af te schilderen in vergelijking met de allochtoon.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

maar wat nou als ik mijn eigen bedrijf heb, dan zal ik toch zeker zelf weten wat ik voor mensen aan neem. Ondanks een regel die mij zegt anders te doen? Er is altijd wel iets te bedenken waardoor de een er beter uit komt dan de ander. Wie gaat bepalen, bijhouden, solicitatie gesprekken met beide voeren en uiteindelijk een conclusie trekken? Nee vind niet dat je werkgevers kan gebieden het op zo'n manier te doen.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tex schreef:maar wat nou als ik mijn eigen bedrijf heb, dan zal ik toch zeker zelf weten wat ik voor mensen aan neem. Ondanks een regel die mij zegt anders te doen? Er is altijd wel iets te bedenken waardoor de een er beter uit komt dan de ander. Wie gaat bepalen, bijhouden, solicitatie gesprekken met beide voeren en uiteindelijk een conclusie trekken? Nee vind niet dat je werkgevers kan gebieden het op zo'n manier te doen.
Dat zeg ik dus ook. Het is overigens niet zo dat je als mkb ook al aan zulke regels hoeft te voldoen hoor, een schildersbedrijfje van 6 man hoeft niet bijvoorbeeld één allochtoon te hebben. Ik geloof dat er een drempel voor is, hoe hoog dat durf ik niet te zeggen. Boven die drempel wordt er verwacht dat je een aantal allochtonen in dienst hebt. Maar die drempel is dermate hoog dat je al snel op multinationals uit komt.

Overigens kan ik me tot op zekere hoogte toch wel in deze regel vinden. Autochtonen krijgen vaak de voorkeur boven allochtonen, grote bedrijven (die bovendien internationaal opereren en dus al multicultureel bezig zijn) mogen daarom dus best hun verantwoordelijkheid in deze nemen en een beetje aan de integratie werken. Bovendien maakt het de topman van bijvoorbeeld Philips echt niet uit of z'n gloeilamp nou door piet of door ahmed in elkaar gedraaid wordt hoor, áls het maar gebeurt.
Вместе мы непобедимы
Plaats reactie