Gebruik Hakenkruis in Nederland en België

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Gebruik Hakenkruis in Nederland en België

Bericht door Gertos45 »

Hallo,

Ik heb feitelijk een eenvoudige vraag.
Een vriend van mij heeft een website waar je gratis educatieve kleurplaten voor het basisonderwijs kunt downloaden. Het zijn er duizenden, onderverdeeld in verschillende categoriën.

Waaronder Gescheidenenis - WO2 (zeer beperkt). Er is een prent met de leiders van de asmogendheden en op 1 van die prenten staat een Hakenkruis.
Naast een tekeninng van Hitler. Nu krijgt mijn vriend een bericht in zijn gastenboek:

Op uw site trof ik tot mijn schrik een kleurplaat aan in de rubriek 2e
wereldoorlog met een hakenkruis.
het uitebeelden van een hakenkruis is bij dewet verboden.
Ik vraag U daarom ook deze plaat per direct van uw site te verwijderen

met vriendelijke groet


De site groeit en heeft dagelijks enkele duizenden bezoekers, ze bestaat in het Nederlands, Frans en Engels.

Ik heb hem gezegd dat het gebruik van historische symbolen voor educatieve doeleinden toch helemaal niet is verboden?

Anders moet je uit alle geschiedenisboeken deze symbolen verwijderen.

Kan iemand hier zekerheid bieden?

Dank,

Gertos45.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik zou het ook niet weten, maar het lijkt me dat je gelijk hebt. Volgens mij is er niets tegen het gebruik van deze symbolen wanneer ze worden gebruikt voor educatieve doeleinden.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Heb je trouwens misschien een link naar de website, dat geeft misschien een idee van de context??
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dit is niet verboden al heeft men dit vorig jaar wel willen verbieden:
vrijdag 25 februari 2005 09:09

Geen Europees verbod op hakenkruis
Er komt geen Europese wet die het tonen van het hakenkruis en andere nazi-symbolen strafbaar stelt. Dat bleek tijdens een bijeenkomst van de Europese ministers van Justitie en Buitenlandse Zaken. Het Luxemburgse voorstel tot een verbod van nazisymbolen kreeg onvoldoende steun.

Landen als Groot-Brittannië, Denemarken en Italië zijn tegen, omdat het verbod de vrijheid van meningsuiting aantast. Ook de Nederlandse minister van Justitie, Piet Hein Donner (CDA), is van mening dat er te veel juridische haken en ogen aan het voorstel zitten.

Hamer en sikkel
Baltische landen eisten dat dan ook de hamer en sikkel als symbool verboden moeten worden, omdat onder het communistische bewind van Stalin miljoenen mensen zijn overleden.

Al deze bezwaren waren voor Luxemburg, de tijdelijk voorzitter van de EU, reden om het voorstel in te trekken. Alle 25 EU-lidstaten hadden met het voorstel moeten instemmen om het verbod van kracht te laten worden.

Aanleiding voor het voorstel was de rumoer die was ontstaan nadat de Britse prins Harry op een feestje verscheen in nazi-uniform. In Duitsland en Oostenrijk geldt wel een verbod op nazisymbolen.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik denk dat-ie zich meer zorgen moet maken om copyright en dergelijke, want een aantal platen zijn niet van hemzelf. Hij heeft toch wel op een of andere manier geregeld dat-ie die platen als download op z'n site mag zetten??

Vb;

http://www.schoolplaten.com/kleurplaat217.htm
http://www.schoolplaten.com/kleurplaat515.htm
http://www.schoolplaten.com/kleurplaat1576.htm
http://www.schoolplaten.com/kleurplaat1305.htm
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Of het wettelijk mag (inderdaad copyrights etc.) is inderdaad de vraag, maar ik heb nog een andere vraag.

Kinderen die zo jong zijn dat ze't nog leuk vinden om kleurplaten te kleuren zullen niets begrijpen van deze beelden. Zou het eerlijk gezegd ook een raar idee vinden als ik één van mijn kinderen een hakenkruis zou zien inkleuren....

De doelgroep voor deze platen is mij volstrekt onduidelijk...

Kan iemand dat eens toelichten?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Ja, alles qua copyright is geregeld, of toestemming voor verleend.
Lees maar eens wat onder 'copyright' staat, in het menu.

Het is tenslotte een gratis dienst hé. Hij beweert niet dat hij zelf deze platen gemaakt heeft ofzo.


Doelgroep zijn kinderen uit het Lager (basis) onderwijs 6 tot 12 jaar.
Ja misschien wel raar om je kinderendit te zien kleuren, maar het IS nu eenmaal een onderdeel van de geschiedenis hé...
Snowy
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2005, 19:04

Bericht door Snowy »

hallo,

ik ben de webmaster van die site.

wat copyright betreft zijn er verschillende categorieeen
- prenten ontworpen speciaal voor deze site
- prenten waarvoor toestemming verkregen is van andere sites
de lijst kan je vinden op http://www.schoolplaten.com/copyright.html
- prenten waarvan de voorwaarden van de oorspronkelijke site gebruik op educatieve/ niet commerciele sites toestaan
- public domain images
- prenten waarvan de eigenaar niet (meer) gekend is.

iIndien de eigenaar gekend is wordt steeds gevraagd als de desbetreffende prenten mogen gebruikt worden. Dit wordt bijna altijd toegestaan, behalve van enkele zeer grote bedrijven zoals van sesamstraat of zo. National Geographic heeft dan bv weer wel toestemming verleend.

Wat die plaat met hitler erop betreft heb ik toestemming gekregen van de Georges Marshall foundation.

doelgroep van de site is in de eerste plaats de leerkracht van het basisonderwijs, maar ook andere mensen die educatieve kleurplaten wensen te gebruiken mogen dit doen.

Het argument dat kinderen zomaar aan deze plaat kunnen zonder begeleidende uitlegn, vind ik wel zinvol. Ik zal het hakenkruis dan ook werwijderen, al is het wettelijk mss niet verplicht.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Het plaatsen van een hakenkruis is niet expliciet verboden in het wetboek van Strafrecht. Het symbool heeft in diverse culturen verschillende betekenissen. Het wordt pas strafbaar als je met het plaatsen de opzet had om een persoon of een bepaalde groep te beledigen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Bedankt voor de toelichting, Snowy!
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Snowy schreef:Het argument dat kinderen zomaar aan deze plaat kunnen zonder begeleidende uitlegn, vind ik wel zinvol. Ik zal het hakenkruis dan ook werwijderen, al is het wettelijk mss niet verplicht.
Misschien kun je het hakenkruis vervangen door een ander, minder aanstootgevend, Duits symbool, zoals bijvoorbeeld een IJzeren Kruis of iets dergelijks, zodat niet de essentie van de tekening verloren gaat; namelijk de leiders van een land, welke wordt weergegeven door de bijbehorende vlag. :)

Ik vind overigens de ophef over zoiets een beetje overdreven. Kinderen hebben tegenwoordig op internet binnen een minuut een hakenkruis, een foto van Hitler en saluerende SS'ers gevonden. Een beetje tiener heeft tegenwoordig al de nodige sex- en onthoofdingsfilmpjes gezien, dus een kleurplaat waarop een symbool staat verbieden vind ik een beetje te ver gaan.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Ja het is waar. ik kan me in beide argumentaties terugvinden.


:)
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

gaat het om het adelaar op de pet van meneer A.H.? :? zo ja wie zeurt er in godsnaam om zown klein dingetje.... :?
Plaats reactie