Wat waren de belangrijkste veldslagen als je kijkt....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Joost

Wat waren de belangrijkste veldslagen als je kijkt....

Bericht door Joost »

Wat waren de belangrijkste veldslagen als je kijkt naar wat voor invloed op het verloop van de Tweede Wereldoorlog ze hebben gehad?

Zelf denk ik dan aan Stalingrad, Overlord en het Ardennen offensief. Misschien zouden jullie nog enige suggesties kunnen doen. Wat ik wil graag een profielwerkstuk schrijven met als hoofdvraag Wat waren de belangrijkste veldslagen in de Tweede Wereldoorlog als je kijkt naar wat voor invloed op het verloop van de Tweede Wereldoorlog ze hebben gehad? Ik zou graag 5 belangrijke veldslagen willen behandelen.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Erg lastig te bepalen, maar een aantal zeer belangrijke veldslagen:

- Battle of Britain
- Stalingrad
- Kursk
- El Alamein
- Wacht am Rhein (Ardennen-offensief)
- Leningrad
- de strijd in Italië
- Overlord
- Market Garden
- Pearl Harbor
- Midway
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 23 nov 2005, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

De Slag om Engeland, El Alamein, Stalingrad, Koersk, Pearl Harbor. In die veldslagen werd toch ongeveer het verloop van de oorlog bepaalt.
sbf. koch schreef:- Kursk
- Zitadelle
- Wacht am Rhein (Ardennen-offensief)
- Leningrad
- de strijd in Italië

zoek de fout. 8)
Ik heb er geen kracht meer voor
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

kursk is zitadelle????
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Leningrad= Stalingrad ;)

ghehe lijkt wel een quiz joh :P

mvg Mikey
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

Mike Hazeleger schreef:Leningrad= Stalingrad ;)

ghehe lijkt wel een quiz joh :P

mvg Mikey
Voor het geval echt iemand in deze grap valt, Leningrad is dus niet Stalingrad! Voor de niet topografischen onder ons, ligt toch aardig ver van elkaar verwijderd. :)

elke slag hoe klein of groot ie ook mag zijn is opzich al belangrijk.

jw
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Als je voor 5 slagen gaat en die wilt relateren aan hun belang voor de oorlog als geheel, zou ik deze 5 nemen.

Fall Gelb, de Duitse inval in Frankrijk in mei 1940. Deze operatie gooide de Engelsen terug op hun eiland en schopte de Fransen de oorlog uit. Iets wat destijds de hele wereld versteld liet staan en in mijn ogen het hoogtepunt van de Duitse overmacht in de eerste fase van de oorlog.

El Alamein. De definitieve omwenteling in de Allied-Axis woestijnoorlog in Noord Afrika. Niet zozeer belangrijk vanwege de enorme hoeveelheden troepen die er bij betrokken zijn maar wel omdat het de westerse Allies op de rit zet om Italië de oorlog uit te werken.

Stalingrad 1942. Niet de eerste Duitse operatie die haar doelstelling niet haalt (bijv. Moskou 1941) maar wel de eerste die uitloopt op een complete nederlaag door de omsingeling en vernietiging van het 6de Leger. Het omkeer punt op het oostfront, absolute no-brainer dat die erin moet!

Kursk 1943. De laatste serieuze poging van de Duitsers om het initiatief terug te pakken en Rusland op te knieeën te krijgen. Mislukt en vernietigd meer offensieve capaciteit aan Duitse kant dan ze ooit kan hopen goed te maken.

Normandië 1944. Het weer openbreken van het westfront door de nu door Amerika geleide Allies. Buiten de militaire implicaties voor WO2 een belangrijke factor in de vorming van Europa na de tweede wereldoorlog.

Als je voor een 6de gaat, zou je de duikbootoorlog op de atlantische oceaan kunnen pakken. Als je voor vier gaat zou ik El Alamein weglaten.

En ik heb me beperkt tot de oorlog in Europa. 'k weet niet of jij dat ook van plan bent.
Joost

Bericht door Joost »

Waarom De slag om engeland niet en pearl harbor
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

Slag om Engeland zou een onderdeel zijn van drie slagen, de luchtslag, de zeeslag en dan de invasie. De luchtslag werd al verloren, de vooruitzichten voor de zeeslag waren niet best en de invasie zou alleen succesvol zijn als beide gewonnen konden worden zonder al te veel verliezen. Belangrijk was het wel, dat zeker.

Pearl Harbor, tja, het belangrijkste is eigenlijk de Japanse oorlogsverklaring aan de US, de slag zelf (de aanval Pearl Harbor) vind ik persoonlijk niet de meest kritieke. Er werd door de Japanners een tijdelijk overwicht in de pacific afgedwongen maar het was verre van een definitieve beslissing.

Beide vind ik een beetje vergelijkbaar met El Alamein, wel belangrijk maar niet de belangrijkste. De implicaties van El Alamein vind ik dan concreter dan bijvoorbeeld de slag om engeland.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Vincent en Mike,

Zoals al door JW is aangegeven zijn Leningrad en Stalingrad 2 verschillende steden en 2 verschillende veldslagen.

Leningrad is een erg belangrijke strijd geweest, evenals Stalingrad.

@Siggel: Kursk is natuurlijk Zitadelle. Ik heb ze dubbelop genoemd, foutje 8)
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

;) Oepsie foutje... thnx voor de verbetering JW en Sbf.Koch ;)
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Sbf.Koch schreef:Vincent en Mike,

Zoals al door JW is aangegeven zijn Leningrad en Stalingrad 2 verschillende steden en 2 verschillende veldslagen.

Leningrad is een erg belangrijke strijd geweest, evenals Stalingrad.

@Siggel: Kursk is natuurlijk Zitadelle. Ik heb ze dubbelop genoemd, foutje 8)
En de overige aangehaalde termen waren offensieven, geen veldslagen ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
pingwin
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 okt 2005, 11:04

Bericht door pingwin »

WO2 is niet beslist door veldslagen maar door offensieven, dus zo raar is het niet dat niemand het verschil maakt tussen de belangrijkste offensieven of veldslagen.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Wat mij betreft is het verschil tussen een offensief en een veldslag flinterdun hoor. Een offensief heeft meestal meer naamsbekendheid, een veldslag is altijd onderdeel van een offensief. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat een veldslag het (beslissende) hoogtepunt is van een offensief (Kursk voor Zitadelle bijvoorbeeld).
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Je zou eigenlijk kunnen stellen dat een veldslag het (beslissende) hoogtepunt is van een offensief (Kursk voor Zitadelle bijvoorbeeld).
Toch niet helemaal, kijk maar naar de grootte van Barbarossa. Die toch meerdere climaxen had en waarvan er slechts een paar beslissend waren.[/quote]
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie