Foto's Architectuur Nazi-Duitsland

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Foto's Architectuur Nazi-Duitsland

Bericht door Leroy »

Ik zag nergens een Topic over dit onderwerp en aangezien ik de Architectuur van Speer en zijn mensen erg mooi vinden d8 ik, laat ik er eens een topic over maken.

Bedoeling is gewoon zoveel mogelijks fotos op te zoeken van de Nazi Architectuur. (Gebouwen enzo.)

En er natuurlijk over discussieren wat jullie ervan vinden enzo.

Afbeelding
Gewoonweg MEGA te noemen, de pilaren van dit gebouw zouden zon 44m hoog worden!!!!!! En de koepel (Dat ronde ding) zou vanaf 93meter beginnen.

Afbeelding
Dat ding wat eronder staat is dus (Ik ben de naam kwijt) Dat ding met die paarden erop dat in Berlijn staat. Moet je nagaan hoe groot dat anders gebouw eromheen wel niet moet geworden zijn als die gebouwd zou zijn! Zeer indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Brandenburg toren bedoel je?
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Jep. :)
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Niemand interesse in de Nazi Architecture?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Duitse Nazi architectuur is naar mijn mening vaak lomp, gevoelloos en zonder diepgaande inhoud en achtergrond.
Mijn voorliefde gaat dan toch uit naar de Italiaanse fascistische architectuur. Dit is meer op zijn plaats in de Romeinse traditie en omgeving.
Een groot verschil is ook dat de (grote) Italiaanse werken ook daadwerkelijk gebouwd zijn en nog steeds bewonderd kunnen worden. Een goed voorbeeld is de wijk EUR in Rome, nu een gevierd zaken centrum en geliefd woonomgeving.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Veltro schreef:Duitse Nazi architectuur is naar mijn mening vaak lomp, gevoelloos en zonder diepgaande inhoud en achtergrond.
Welja, het Romeinse is natuurlijk ook erg fascinerend. Maar ik vind eig. de Nazi Arch. er erg veel op lijken (Het is er natuurlijk ook van afgeleid). Ik vind het dan ook best jammer dat er niet veel gebouwd is. En tja, het kan allemaal natuurlijk wel mooi, zeker aangezien de Nazi Archi. toch best simpel en strak was. :)
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Ik vond het ook een beetje te hoor die NS architectur.

Maar wel monumentaal. Zoals het stadium voor de OS 1936 of plein voor de partijdagen....
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

De plannen van Hitler en Speer om Berlijn totaal te vernieuwen en om te dopen in Germania zijn typische voorbeelden van grootheidswaanzin. Het gebouw van de eerste foto zo inderdaad absurde vormen aan gaan nemen.

Toevallig zag ik laatst een oude Netwerk documenatire waarin de zoon van Speer, Albert jr. en zelf ook architect, zijn mening geeft over de plannen van zijn vader. Sommige elementen vond hij wel mooi, zoals de tuinzijde van de Rijkskanselarij (heb daar zelf geen foto van), maar ook hij noemde de plannen van Germania haast belachelijk.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Mich schreef:De plannen van Hitler en Speer om Berlijn totaal te vernieuwen en om te dopen in Germania zijn typische voorbeelden van grootheidswaanzin. Het gebouw van de eerste foto zo inderdaad absurde vormen aan gaan nemen.

Toevallig zag ik laatst een oude Netwerk documenatire waarin de zoon van Speer, Albert jr. en zelf ook architect, zijn mening geeft over de plannen van zijn vader. Sommige elementen vond hij wel mooi, zoals de tuinzijde van de Rijkskanselarij (heb daar zelf geen foto van), maar ook hij noemde de plannen van Germania haast belachelijk.
Mich, het ligt er natuurlijk aan in welke mate. Ik zelf vind het ook overdreven om heel Berlijn om te toveren naar Germania. Maar bijvoorbeeld dat gebouw met die koepel erop (volgens mij moest dat het gebouw voor ministerie worden) en dat monument boven het brandenburg.
Maar wel monumentaal. Zoals het stadium voor de OS 1936 of plein voor de partijdagen....
Die is idd erg mooi!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik vind dat monumentale karakter juist een groot nadeel van de Nazi architectuur. Er waren weinig criteria aan deze bouwstijl (als je het al een stijl op zich kan noemen) behalve dan dat het moest imponeren. Functionaliteit is vaak in de ontwerpen ver te zoeken.

Leroy, het is voor de nazi's wel een klap in hun gezicht om te zeggen dat hun architectuur / kunst en rituelen zijn afgeleid van hun Romaanse zuiderburen. Is de naam Germania dan nog wel gepast? :lol:

Als je van deze stroming houd zou ik een reis naar Rome aanbevelen. Stadio di Marmi en Palazzo Civilta del Lavoro en Palazzo EUR etc. zijn schitterende gebouwen. (kan wel een keer foto's plaatsen, maar op internet staan ook wel pics)

Een bekende Italiaanse architect gedurende deze periode is Adalberto Libera. Hij en zijn collega's probeerde de macht-uitstraling met het functionele te combineren. Italiaanse facistische ontwerpen uit deze tijd omvatten dan ook scholen tot stadions allen in dezelfde stijl. Dat dit mogelijk was om alles te bouwen in 1 stijl in dit tijdsbestek (1922-1940) heeft natuurlijk te maken met het feit dat Italie in die periode eigenlijk nog een ontwikkelingsstaat was. Wat er was, was verouderd en aan vervanging toe. Mussolini heeft hele woonwijken afgebroken om nieuwe woongebieden aan te leggen, wegen etc. Dit in tegenstelling tot Duitsland waar alles al stond qua infrastructuur en voorzieningen. Hierdoor is het vandaag nog mogelijk om dit alles in zulke mate te aanschouwen. Immers de Italiaanse staat had na de oorlog geen geld om het fascistische uiterlijk weer te vervangen. In de hoofdstraten zijn wel de fasces verwijderd, maar dit is ook niet altijd gebeurt. Op putten, lantaarnpalen, gevels etc, op alles staat nog de signiture van de bouwers in de vorm van mussolini of zijn fasces. Het opmerkelijkste is een enorme zuil met Mussolini erop gebeiteld voor het Stadio Olimpico waar elke week duizenden voetbal supporters langslopen en op het plein ervoor staan fascistische leusen op mozaiek steentjes en een fascistische tijdslijn met de grote verrichtingen van het facisme etc..

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Leroy schreef:
Maar bijvoorbeeld dat gebouw met die koepel erop (volgens mij moest dat het gebouw voor ministerie worden) en dat monument boven het brandenburg.
Wil je je zin even afmaken, want zo is het me niet duidelijk wat je precies bedoelt te zeggen. :)

Overigens heb ik het in mijn vorige post ook alleen maar over Germania. En de hoofdlijn van Germania vind ik veel te overdreven.
Er zijn echter wel andere mooie architectonische hoogstandjes van Speer in bijvoorbeeld Neurenberg, die ik zelf heb aanschouwd. Al maken ze na 60 jaar een andere indruk, ik kan me voorstellen dat ze in de nazi tijd erg indrukwekkend waren.

Germania was overigens de naam die de Romeinen gebruikte om Duitsland mee aan te duiden. In die zin komt alles weer samen. :)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Mich schreef:Leroy schreef:
Maar bijvoorbeeld dat gebouw met die koepel erop (volgens mij moest dat het gebouw voor ministerie worden) en dat monument boven het brandenburg.
Wil je je zin even afmaken, want zo is het me niet duidelijk wat je precies bedoelt te zeggen. :)

Overigens heb ik het in mijn vorige post ook alleen maar over Germania. En de hoofdlijn van Germania vind ik veel te overdreven.
Er zijn echter wel andere mooie architectonische hoogstandjes van Speer in bijvoorbeeld Neurenberg, die ik zelf heb aanschouwd. Al maken ze na 60 jaar een andere indruk, ik kan me voorstellen dat ze in de nazi tijd erg indrukwekkend waren.

Germania was overigens de naam die de Romeinen gebruikte om Duitsland mee aan te duiden. In die zin komt alles weer samen. :)
Zonder die maar en de zin word duidelijk.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ah! Dan zijn we het dus met elkaar eens. :wink:
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Mich schreef:Ah! Dan zijn we het dus met elkaar eens. :wink:
Deels ja, want ik vind de gebouwen zelf wle mooi maar niet op welke schaal hij gebouwd ging worden!!!! En ze waren nogal kaal... :|
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Maar Leroy, ik heb toch nooit beweerd dat ik de gebouwen zelf niet mooi vind? Ik heb alleen gezegd dat ze te ver gaan in het opzicht dat ze veel te groot en overdreven waren.

Verder iemand nog een leuke bijdrage?
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Plaats reactie