TIP: Vernieuwingsfrequentie beeldscherm - lees even!

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Opgeheven account 1427

TIP: Vernieuwingsfrequentie beeldscherm - lees even!

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Door de 'discussie' over schermresoluties schoot me opeens te binnen dat veel mensen in mijn omgeving geen flauw benul hebben van computers en niet weten hoe je ze kunt optimaliseren.

Zo kun je op iedere pc je vernieuwingsfrequentie bijstellen. Dit is, simpel gezegd, hoe vaak je beeldscherm het beeld laat zien per seconde. Je kijkt dan ook in feite, net als bij een tv, tl-balk of bioscoop, naar een constante flikkering. Deze freqentie wordt aangegeven in herz. Hoe lager die staat, hoe vermoeiender (en slechter) het voor je ogen is. Let dus goed op:

Installeer je windows opnieuw, koop je een nieuwe videokaart, vernieuw je je stuurprogramma of koop je je PC bij een flut-zaak, dan is er dikke kans dat je vernieuwingsfrequentie (te) laag staat.

Wil je een rustig, zacht beeld? Volg dan even de volgende stappen. Je bent in 20 seconden klaar:


-1 Ga naar je bureaublad en klik er op met je rechter muisknop.

-2 Klik op eigenschappen
Afbeelding

-3 Ga naar tabblad 'instellingen'

-3 Ga naar 'Geavanceerd'
Afbeelding

-4 Ga naar het tabblad 'beeldscherm'

-5 Kies hier bij vernieuwingsfrequentie voor de hoogst mogelijke (meestal 85/100hz)
Afbeelding

(let op! zorg dat je het vakje 'Modi verbergen die het beeldscherm niet kan weergeven' aan staat!)


Ben benieuwd of jullie het verschil merken!
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Mijne staat al op het hoogst, zal es kijken hoe het eruit ziet als hij op z'n laagst staat :P
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

ja, ik zie zeker verschil
Ik hou het lekker bij 85hz! :lol:
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Bedankt voor de tip Koch! Die van mij stond op 60 Hz en staat nu op 100. Inderdaad een wereld van verschil. :)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

60 naar 78. Zeker wel een merkbaar verschil. Ik veronderstel hoe hoger de frequentie, hoe lager de oogbeschadiging? :)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nee.

De frequentie van je ogen ligt op ongveer 60Hz; als je je monitor op 60 dan wel 120 hz instelt dan trilt de monitor dus laten we zeggen in fase.
Als je een andere frequentie instelt dat merken je ogen het trillen eerder op en worden je ogen eerder moe. Uiteraard is de vuistregel wel: hoe hoger de frequentie hoe minder moe je ogen worden.
Een factor van 60 is het wenselijkst.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Arjen schreef:Nee.

De frequentie van je ogen ligt op ongveer 60Hz; als je je monitor op 60 dan wel 120 hz instelt dan trilt de monitor dus laten we zeggen in fase.
Als je een andere frequentie instelt dat merken je ogen het trillen eerder op en worden je ogen eerder moe. Uiteraard is de vuistregel wel: hoe hoger de frequentie hoe minder moe je ogen worden.
Een factor van 60 is het wenselijkst.
Maar omdat veel beeldschermen 120hz niet ondersteunen, raad ik iedereen aan de hoogst mogelijke in te stellen omdat, zoals je al zei, het minder vermoeiend is (en beter voor je ogen).
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Jawel hoor; als je de resolutie wat lager zet kan je beeldscherm prima 120Hz aan. Probeer maar eens.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Sjaha, dat weet ik wel, maar op een 21" scherm zoals de mijne wordt zelfs 1024x768 te groot (voor mij dan)... :)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

sorry
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Voordat er mensen met een TFT-scherm deze instellingen ook gaan proberen: bij een TFT-scherm maakt het niets uit. Wel kan het schelen door 'm op DVI-D aan te sluiten ten opzichte van de standaard monitorkabel.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik merk geen verschil en heb geen tft scherm :oops:
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Met een al te hoge schermresolutie kan je scherm voor es mij ook een keer het te veel van het goede krijgen men maatje had daarmee een keer zen scherm opgeblazen.
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Bericht door RLS »

Ik heb een 19'' TFT scherm, heb hem op 200 hertz gezet, en het enige wat ik merk is dat m'n muis-icon er als een gek vandoor gaat als ik een beetje beweeg ...
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

RLS schreef:Ik heb een 19'' TFT scherm, heb hem op 200 hertz gezet, en het enige wat ik merk is dat m'n muis-icon er als een gek vandoor gaat als ik een beetje beweeg ...
Dan moet je de versnelling uitzetten (dat is het best voor een hoog aantal Hz'en :D )

200hz is een stuk beter...
Plaats reactie