EEN bewijs bij een geweer

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

EEN bewijs bij een geweer

Bericht door malarkey »

Hallo,
Een vriend van mij heeft een Kar98k die nog niet onschadelijk gemaakt is.hij wil hem nu onschadelijk gaan maken moet er dan een bewijsje bij zitten dat hij onschadelijk is gemaakt?

gr johnny
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

als hij nog niet onklaar is gemaakt zal dat niet bij dat wapen zitten he jongen. Ik hoop dat die vriend van jou de nodige vergunningen heeft hoor voor hem.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

Bericht door malarkey »

Ja maar als iemand dat nou doet en die geeft er geen bewijsje bij moet dat dan wel ofniet ?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

dan is die niet wettelijk onklaar gemaakt he
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

Bericht door malarkey »

ok alvast bedankt. slotje
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Ik geloof dat het begrip wettelijk onklaar voor verwarring zorgt.

Wettelijk onklaar = onklaar (niet meer geschikt om te gebruiken) gemaakt volgens de regels van de wet.

Als die vriend die K98 in een schuurtje gaten boort en dicht- en vastlast waar het moet gebeuren zodat die k98 volgens de wet geen wapen meer is dan dan heb je er geen vergunning of een papier voor nodig dat hij onklaar gemaakt is.

Dus bij een grendelgeweer is het niet nodig om er een onklaar gemaakt bewijs bij te hebben.

Het blijft natuurlijk illegaal om eerst een werkend wapen te hebben zonder vergunning of te importeren ook al wil je hem onklaar maken. Dus ik raad het af om naar het buitenland te rennen om werkende grendelgeweren te importeren.
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

Bericht door malarkey »

Oke bedankt. (slotje)
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

En als je hem laat onklaarmaken krijg je daar normaal een bewijs van, van de proefbank die ze onklaar heeft gemaakt ... :)

Hier in Belgie is dat toch zo dacht ik :p
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Klopt zo gaat het in België. Ik had het over de Nederlandse situatie. ik denk dat als je tegenwoordig naar een Nederlandse wapen handelaar gaat en een onklaar gemaakt wapen koopt dat je er ook een bewijs bij krijgt. Weet ik niet zeker. Toen ik in een ver verleden op een beurs mijn onklaar gemaakte enfield kocht kenden we het fenomeen onklaar gemaakt bewijs niet.

Wat zelfs zo is tot voor kort was het zo en daar gaan velen nog van uit, dat een Belgisch onklaar gemaakt grendel geweer in Nederland verboden is. Stelregel in Nederland : Alle bewegende delen moeten vastzitten.

Enige tijd gelden heeft een rechtbank in Roermond een man vrijgesproken van illegaal wapen bezit. Hij had een Belgisch onklaar gemaakte enfield in bezit. Dus de grendel bewoog nog. De rechtbank heeft toen iemand van het Nederlands leger museum laten komen als zijnde expert. Deze verklaarde dat een dergelijke enfield in het geheel niet meer bruikbaar was als zijnde wapen. Daarop heeft de rechter de man vrij gesproken want de betreffende enfield was geen wapen in zin der wapen wet.
Niet dat hij daar echt veel aan had want de enfield was inmiddels vernietigd! En hij had nog ander wel illegaal wapentuig.

Maar om geneuzel met (overijverige) wet handhavende ambtenaren te voorkomen zou ik persoonlijk alles vast laten zetten. Het bovenstaande heeft allen betrekking op grendelgeweren. Automatische en semi automatische wapens daar blijf je een vergunning voor nodig hebben in Nederland.
Plaats reactie