Geloof

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Wat is jouw geloof

Moslim
3
6%
Christelijk
13
26%
Boedistisch
0
Geen stemmen
Joods
0
Geen stemmen
Anders
3
6%
Geen geloof
24
48%
Atheïst
4
8%
Agnost
1
2%
Protestants
2
4%
Hindoeïst
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 50

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Pff, deze hele discussie is precies in de zin van het woord:

Je gelooft het, of je gelooft het niet :D. Dus is het voor de 1 onzin en de ander niet, omdat de ene wel gelooft en de andere niet....Snappen jullie het nog ;)

Ben zelf prot. christelijk... :)

Jurrie
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

bertjan schreef: maar wat mij altijd wel op valt is dat iedereen die gelooft het van huis heeft meegekregen
Dat is in de meeste gevallen wel zo.
Maar ik heb een nicht die eerst nergens aan deed dus geen geloof, en die nu evangelisch is en die ook vast en zeker gelooft.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik ben humanist en vind het kwetsend als iemand mijn levensvisie als onzin afdoet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Mich schreef:
dit is toch een vrij land? en als je het geloof onzin vind dan mag je dat vinden...
Jeemig Mike, je doet net alsof ik de mensen die geloof onzin vinden beschuldig van landverraad of iets dergerlijks. Ik ben het simpleweg met Okke eens dat mensen zeggen: 'geloof is onzin', maar dat niet met duidelijke argumenten onderbouwen.
waar slaat dat nou weer op dan?.. ik beschuldig helemaal niemand... die hele opmerking van je slaat nergens op... ik geloof zelf ook helemaal niet.. ik vind het een prachtig bedacht verhaal daar niet van, maar ik kan niet in god geloven als hij niets terug zegt of iets dergelijks... dan loop je je hele leven maar te geloven en dan ben je mooi de sjaak als de hele hemel niet bestaat... je kan ook niet bewijzen dat het bestaat of niet dusja...
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Je hebt duidelijk nog een boel te leren Mike...
Dat je mooi de 'sjaak' (?) bent als je je hele leven lang hebt geloofd en erachter komt dat de hemel niet bestaat doet niet terzake. Veel mensen putten kracht en hoop uit hun geloof dat er juíst een hemel bestaat waar zij na de dood heen zullen gaan.
Ook dat God niets terugzegd is juist de hele essensie van dit onderwerp. Zonder enig bewijs toch in iets geloven. Als God inderdaad ooit eens iets terug zal zeggen, dan denkt iedereen: 'ach hij bestaat dus toch. Dan ga ik ook maar vlug geloven voordat ik niet in de hemel kom.' En zo werkt het niet.

Laat iedereen lekker doen wat hij of zij wil. Geen onzin lijkt me.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Mich schreef:Je hebt duidelijk nog een boel te leren Mike...
Dat je mooi de 'sjaak' (?) bent als je je hele leven lang hebt geloofd en erachter komt dat de hemel niet bestaat doet niet terzake. Veel mensen putten kracht en hoop uit hun geloof dat er juíst een hemel bestaat waar zij na de dood heen zullen gaan.
Ook dat God niets terugzegd is juist de hele essensie van dit onderwerp. Zonder enig bewijs toch in iets geloven. Als God inderdaad ooit eens iets terug zal zeggen, dan denkt iedereen: 'ach hij bestaat dus toch. Dan ga ik ook maar vlug geloven voordat ik niet in de hemel kom.' En zo werkt het niet.

Laat iedereen lekker doen wat hij of zij wil. Geen onzin lijkt me.

en jij Mich moet eens kijken naar mijn posts... ik heb in geen 1 post neergezet dat ik het 'onzin' vind... dat maak jij ervan... ik heb alleen neergezet dat k begrijp waarom mensen het onzin vinden en wat in mijn vorige post stond was ook vooral aan Okke gericht die zei; Als jij dat ook vindt, kan je dan aangeven wat je onzin vindt aan geloof? Is er verschil in het onzingehalte van verschillende geloven?

en ik heb net mijn mening gegeven waarom ik niet in god geloof... ik vind de bijbel al helemaal niets... mooi verzonnen verhaal, net harry potter... ik vind het net iets te mooi allemaal... maargoed nu heb je me mening
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Het is niets voor niets een geloof. ;)
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Leroy schreef:Het is niets voor niets een geloof. ;)
precies!
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Mike Hazeleger schreef:en ik heb net mijn mening gegeven waarom ik niet in god geloof... ik vind de bijbel al helemaal niets... mooi verzonnen verhaal, net harry potter... ik vind het net iets te mooi allemaal... maargoed nu heb je me mening
In God geloven is heel wat anders dan geloven an sich. Geloven is veel breder dan de Bijbel, de hemel of de Koran. Mensen geloven in zoveel diverse en verschillende zaken dat je niet kan zeggen dat 'het' een mooi verzonnen verhaal is.
Je kan zeggen dat je het Bagwan-geloof onzin vindt. Of het Katholiek-Christelijke geloof. Of het hindoeïsme. Maar zeggen dat jij niets ziet in geloven, omdat het net iets te mooi is allemaal, doet onrecht aan de diversiteit van overtuigingen en geloofstromingen. En aan mijn humanistische overtuiging.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

dat vind ik ook altijd zo raar dat er wel 1000 verschillende geloofen zijn en ben je het er niet mee eens maak je tot je eigen geloof wat je wel aanstaat
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Geloven is veel breder dan de Bijbel, de hemel of de Koran. Mensen geloven in zoveel diverse en verschillende zaken
Ook ik probeer Mike uit te leggen dat geloof meer inhoudt dan in 'iets' geloven wat te verklaren moet zijn.
Overigens heb ik nooit beweerd dat jij geloof onzin vind Mike, dus 'val me daar niet mee aan.'
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

okke schreef:
Mike Hazeleger schreef:en ik heb net mijn mening gegeven waarom ik niet in god geloof... ik vind de bijbel al helemaal niets... mooi verzonnen verhaal, net harry potter... ik vind het net iets te mooi allemaal... maargoed nu heb je me mening
In God geloven is heel wat anders dan geloven an sich. Geloven is veel breder dan de Bijbel, de hemel of de Koran. Mensen geloven in zoveel diverse en verschillende zaken dat je niet kan zeggen dat 'het' een mooi verzonnen verhaal is.
Je kan zeggen dat je het Bagwan-geloof onzin vindt. Of het Katholiek-Christelijke geloof. Of het hindoeïsme. Maar zeggen dat jij niets ziet in geloven, omdat het net iets te mooi is allemaal, doet onrecht aan de diversiteit van overtuigingen en geloofstromingen. En aan mijn humanistische overtuiging.
Als jij in god geloofd Okke, dan moet je dat vooral blijven doen maar ik geloof er niet in omdat ik het dus net iets te mooi vind... iets te veel geloven en andere rare dingen... maargoed als jij geloofd dan moet je dat zelf weten vind ik alleen maar knap als je ergens in geloofd wat je niet kan zien of wat niet reageerd...
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Mike Hazeleger schreef:Als jij in god geloofd Okke, dan moet je dat vooral blijven doen maar ik geloof er niet in omdat ik het dus net iets te mooi vind... iets te veel geloven en andere rare dingen... maargoed als jij geloofd dan moet je dat zelf weten vind ik alleen maar knap als je ergens in geloofd wat je niet kan zien of wat niet reageerd...
Ik geloof niet in een god, Mike. Ik ben een humanist. En inderdaad moet ik zelf weten als ik geloof (en wat ik geloof). Net als ieder mens dat zelf uit zou moeten mogen maken. We leven gelukkig in een vrij land.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

mijn geloof staat er niet bij, namenlijk nederlands hervormd....

ik geloof niet zozeer in een god.. ik lees de bijdel daarom ook niet, ik geloof in iets dat mijn op de been houd en waar ik op kan vertrouwen.. maar die persoon heet geen god bij mij het is ook neit iemand of wat dan ook..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Sobel,

Nederlands Hervormd is een Christelijk geloof.
Hierbij gelooft men primair in God en Christus.

Geloof je dus niet in God dan ben je NIET Nederlands Hervormd....

Ik vermoed dat je bedoelt te zeggen dat je ouders Nederlands Hervormd zijn.....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie