SiNiStEr's nieuwe aanwinsten..(Kleine update. 25-09-'06)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Hoe weet je zeker dat de Duitsers die mauser gebruikt hebben?

Sbas
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Omdat ik hem gekocht heb van een persoon die ik ken en die heeft de mauser zelf gekregen van de boer welke hem bewaard heeft nadat hij was blijven liggen aan het eind van de oorlog.
Deze persoon heeft de mauser ook onklaar gemaakt(hij heeft de papieren om wapens onklaar te kunnen maken). Dit is niet een of ander verkoop praatje geweest, maar iedereen is natuurlijk vrij om het verhaal te geloven of niet, te controleren valt het toch niet. :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Nee oke maar ik vroeg het me ook alleen af omdat je het zo specefiek zei dacht ik dat er misschien een verhaal bij zou zitten! :)

Sbas
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Mijn nieuwe aanwinsten zet ik nu telkens hier gewoon onder. Zal de titel dan ook veranderen van "Eindelijk mijn complete collectie!!!!" naar "Collectie en nieuwe aanwinsten".

Mijn nieuwe aanwinsten zijn:
- Duitse K98 pompstok van 'Elite Diamant'.
- Duitse K98 geweer riem nog heel vaag gestempeld 1940, maker is niet meer leesbaar.
- US pistolbelt, geweest van Maj. John A. Poorman
- US .45 holster ook van Maj. John A. Poorman
- 2cm. (Flak, Pak, o.i.d.?) granaat, gedraait in een draaibank. Massief messing.

De foto's van de Duitse Flak granaat, de K98 pompstok en de K98 riem die volgen nog wel een keer als ik wat meer nieuwe dingen op de foto zet. Hier zijn in ieder geval de Pistolbelt met .45 cal. holster die samen met mijn Ka-bar mes met lederen schede aan mijn pilotenuniform zullen worden toegevoegd:

Afbeelding

Mijn Ka-bar met lederen schede heb ik hier trouwens ook nog helemaal niet geshowed. Bij deze dan maar:

AfbeeldingAfbeelding

En heb eergisteren nog even een hele mooie actie op ebay gewonnen waar ik superblij mee ben. Mijn piloot heeft inmiddels het complete uniform zoals ik het zou willen hebben met dit erbij. Enkel het oxygenmask zou nog een andere, of een met slang, mogen worden en eventueel nog een Mea West vest erbij, maar dan is hij toch echt wel klaar. Het mooiste is dat deze aanwinst afkomstig zijn van een piloot!!!
Ik weet nog niet zo heel veel van deze piloot, maar meer informatie is inmiddels opgevraagd en zogauw ik meer weet zal ik het jullie laten weten.
Het setje bestaat uit:

- B-6 flying cap,
- Artic cold weather type goggles aan de binnenkant gevoerd met konijnenbont.
- Foto van de piloot in dress uniform met crusher cap
- Een van z'n dogtags
- Z'n veteranenspeldje
- Z'n sterling pilotwings
- Nog een custum-made naamplaatje die hij waarschijnlijk bij zijn dogtags droeg, om zijn pols of los om zijn nek.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Mooie spullen Sinister, ben benieuwd naar het plaatje als je piloot klaar is, wat word je volgende projectje?
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Is het pistol holster zwart van kleur, of is het donkerbruin? Zwarte pistoolholsters zijn na-aoorlogs voor zover ik weet. Het kwam voor dat wo2 exemplaren zwart werden geverft en werden doorgebruikt. Maar: Zéér mooie aanwinsten!! :P
Daar is 'ie weer!
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Mooi voorwerpen, vooral die Ka-bar! (hoe spreek je dat eigeljik uit? :P)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Goed bezig die Sin!
Feli man, nette items gekocht zo te zien!

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Bedankt allemaal!!! :oops:

@Dean: Het uniform van mijn piloot heb ik nu helemaal bij mekaar, ik moet alleen nog een mooie pop hebben. Ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat! :D
Overigens heb ik telkens 2 projecten lopen. Dit doe ik altijd omdat ik niet altijd zin heb om met bijv. een piloot bezig te zijn. Ik wil tussendoor ook voor andere spullen kunnen kijken.
In dit geval had ik dus een B-26 piloot/gunner waar ik mee bezig was en een laat-oorlogse Fallschirmjager. De laat-oorlogse Fallschirmjager ben ik dus nog mee bezig en voor de B-26 piloot/gunner heb ik nog een pop nodig. Wat er daarna komt ben ik nog niet helemaal uit.

@Peter: Volgens mij is hij wel donkerbruin geweest. Ten minste zo ziet het er wel uit. Het holster is overigens gestempeld. Wanneer ik hem weer een keer van de buste afhaal zal ik eens een foto maken van de stempeling.

@Astrox: Thnx! Je spreekt Ka-bar gewoon als een woord uit zover ik weet. Het streepje kun je dus wegdenken.

@Maj. Cain: Thnx m8! Ben er zelf ook erg blij mee. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Nou, ik had er de laatste tijd nog niet genoeg spul bij gekocht, dus heb ik vandaag ook nog even wat gekocht bij Quartermaster Militaria. Namelijk een mooi paar Type A-9 gloves voor USAAF piloten/gunners voor een mooie prijs. Krijg ze niet binnen maar ik haal ze op bij de stand van Quartermaster Militaria op de beurs in Duiven, 28 januari. Can't wait!!! :D (H)

AfbeeldingAfbeelding

Mooi paar met een ordernummer uit '44 en een smeltgaatje in een van de vingers. Aan de ene kant is dit een beetje jammer, maar aan de andere kant is dit ook wel weer een teken van gebruik wat het weer helemaal goed maakt! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Mijn helm met resten van wintercamo is dus verruild afgelopen week en daarvoor heb ik het volgende terug gekregen:

- Echt een SUPER mooi luftwaffe koppelslot met donkerbruine koppelriem!!! De riem is nog helemaal compleet, zelfs de "tab" zit nog aan het slot, terwijl die er heel vaak af is.
Zover ik kan zien hebben de riem en het koppel al vanaf de oorlog bij mekaar gezeten want het slot en de koppel zijn allebei 1938 gemerkt en hebben exact dezelfde kleur donkerbruin.
En alsof dat nog niet genoeg was, staat in de riem ook nog het volgende gestempeld: I/FlakRgt.14, oftewel het Flakregiment waar de oorspronkelijke eigenaar van deze koppel toe behoorde. :D
- Een (zak)boekje genaamt "Fliegen lernen!". Uit welk jaar het boekje komt ben ik nog aan het uitzoeken, maar het is in ieder geval van voor de oorlog of de beginjaren ervan.
- Een orginele Luftwaffe adelaar voor op het schuitje.
- Een repro Luftwaffe borstadelaar.

En net heb ik dit nog gevonden:

Knights Cross Recipients:

1942:

Schulte, Ernst Geschützführer 1./FlakRgt 14 (mot.) 42.06.23

:D:D:D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Het duurt even heel lang, maar dan heb je ook wat. Hier even een update van al het spul dat ik er de laatste 2 maanden bij heb gekocht en gekregen. Ook de foto's van het spul in de post hiervoor staan erbij. Enjoy! :):

Hier de foto's van het spul van de post hiervoor. Dat waren dus het Luftwaffe koppel met slot, de repro borstadelaar, een orgineel schuitadelaartje, en een (zak)boekje(waarschijnlijk voor-oorlogs) genaamd "Fliegen lernen":
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hier waren nog een paar items die ik laatst binnen gekregen heb, namelijk een K98k riem(1940 nog net leesbaar), een K98k pompstok(met I gemarkeerd oftewel Elite Diamant is de fabrikant) en de 2cm. granaat nog een keer:
Afbeelding

En als laatste heb ik nog 2 orginele ww2 militaire luchtfoto's(Engels of Duits). Op de ene foto zijn 2 Britse of Duitse kleinere slagschepen te zien, en op de andere foto is een of andere landingsoefening te zien. Duidelijk te zien zijn een aantal landingsboten, een artillerie bunker op het strand of op de duinen en 2 landingsboten zijn geland en hebben hun klep open en er zijn duidelijk rijsporen in het zand te zien en iets dat lijkt op voertuigen. Zeer interessante foto's dus, welke ik zeker nog verder ga onderzoeken:
Afbeelding

Een hele mooie Luftschutz helm, model Gladiator, met compleet binnenwerk, 99% orginele verf en stempelingen en markeringen in de nek. En best bijzonder het kleine goudkleurige makers decal in de nek. Dit is redelijk bijzonder omdat ze er vaak uitzijn(ze zijn erg fragiel en brokkelen ook makkelijk af). Dit zijn nog even de Ebay foto's, maar de laatste foto is van het decal zoals ik het nu heb, maar er valt nog steeds veel zwarte verf te verwijderen. Voorop hebben ze namelijk na de oorlog het decal overstreken met zwarte verf zoals wel te zien is. Deze heb ik dus voorzichtig laagje voor laagje met terpetine verwijderd en er is best nog een heel mooi Luftschutz decal onder die verf vandaan gekomen, maar helaas ook gedenazifeerd, dus het hakenkruis is weg. :(:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Bij dezelfde verkoper had ik ook nog 2 orignele gepackriempjes gekocht. De een is gedateerd 1938 met daaronder I38, waar de I wel de makerscode zal zijn, de ander is nog heel mooi gestempeld met Franz Brehme, Walsrode, 1937 en boven het eerste gaatje in het riempje is hij gestempeld met L.B.A.(Luftwaffe Bekleidungs Ambt):
Afbeelding

En nog een hele mooie 8,8cm Flak18 huls. Hier zocht ik echt al een tijdje naar, maar kon ze nooit voor een fatsoenlijke prijs vinden, altijd van die belachelijke bedragen. Nou deze heb ik wel voor een heel mooi prijsje kunnen krijgen. Hij is aan de onderkant gestempeld met:
6347 St 8,8flak 18 1944 WaA
Dat "6347 St" is dus wel een Noorse herstempeling, hij is dus wel doorgebruikt, maar aangezien ik geen munitie-verzamelaar ben, en het gewoon een 100% orginele Duitse huls is die enkel door Noorwegen is hergebruikt, maakt me dat dus niks uit en ben ik hier dus heel blij mee!!! :D :D :D:
AfbeeldingAfbeelding

De bodemstempel is overigens beter leesbaar in het echt, als dat op de foto te zien is. :wink:

Hier nog een stel aanwinsten die ik 28 januarie in Duiven op de beurs heb gekocht:
- Een mooi paar Kar98 tasjes. Ze zijn aan de achterkant allebei bruin van kleur(vroeg-oorlogs) en allebei mooi gestempeld. De ene is gestempeld "Gheinighen, Dresden, 1939" en de ander is gestempeld "Henscler & Co, ULM, 1938".
- Het beginstuk van een MG34/42 patroonband. Deze heb ik gekocht om aan mijn 50-schots MG34 band te koppelen. Hij is mooi stempeld met WaA stempel en daarboven "7-40, 723".
- Een kistje voor een Duits Flak optiek met camo-verf over de originele groene verf erop. Ik kan nog niet zeggen voor welk kanon-type het optiek is geweest dat in het kistje heeft gezeten is geweest, dit moet ik eerst uitzoeken. Wel heeft het kistje op een kanon of vrachtwagen o.i.d. bevestigd gezeten, daarop wijzen de geboorde gaten in boven, achter en voorkant(:?). Ook is nog zichtbaar dat onder de camoverf nog andere tekens staan, dit is op de laatste foto mooi zichtbaar.

Hier de foto's:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hier nog een nieuwe aanwinst van me. Een leuk orgineel Luftwaffe shirt. Mooi voor onder een overjas o.i.d. Altijd bruikbaar zoiets, en hij is nog in erg mooie staat. Enjoy!!! :D ;)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

(P.S. sorry voor de slechte kwaliteit van de laatste foto, dat is mijn schuld. ;))

En mijn allereerste pop MET hoofd heb ik ook binnen gekregen. Natuurlijk meteen aan het worstelen gegaan met het uitzoeken van een uniform en het aankleden van de pop. Maar dat bleek bij deze pop nog een helse klus, de pop had namelijk hele andere plannen. :roll: Ik stond op het punt om het onding voor straf een nacht in zijn blootje te laten staan, toen hij dat blijkbaar doorhad en de flightsuit ineens heel makkelijk en snel aanging. :P
Nu wilde ik hier eigenlijk een laat-oorlogs USAAF B-26 bommenwerpers uniform van maken door er een B-3 jas overheen aan te trekken met dan de crusher cap in eerste instantie(totdat ik de correcte flight cap gekocht zou hebben), maar met het aandoen van de B-3 begon hij weer vervelend te doen, en ik hem eindelijk zover had dat ik kon zien hoe het eruit zou gaan zien als ik hem goed aanhad gedaan bij hem, zag ik dat de pop te groot was voor deze jas. Er moet in de toekomst dus nog een pop bijkomen die 10 of meer cm. kleiner is(deze is 1.83m. groot) voor een uniform met deze jas erbij en daarvoor is de flightsuit ook alweer onderweg naar hier. Deze zal ik zo laten zien.

Overigens ging er een wereld voor me open toen ik de pop de pruik afdeed, en er i.p.v. de crusher cap, mijn A-9 flying helmet opdeed. Dit vond ikzelf de mooiste opstelling dus zo staat hij er nu bij. Er moet nog een vliegbril opkomen, en een oxygenmask met slang, maar dat komt nog wel. De A-6 laarzen horen echter bij de B-3 jas dus deze zijn als tijdelijk alternatief, over een tijdje zullen hier double buckle boots onder komen, en dan kunnen de A-6 laarzen weer bij de B-3 jas.
Op de volgende foto's staat de pop met de pruik en de crusher cap, en zonder de pruik met de A-9 flyinghelmet. Jullie mogen zelf oordelen wat jullie het mooiste vinden. Bij de A-9 flying helmet moet je overigens nog een stel flying goggles denken en een oxygenmask met slang, nu is het nog wat kaal. Ook wil ik er nog een B-4 "Mea West" reddingsvest bijhebben. Enjoy!!! :D

Met crusher cap:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Met A-9 flying helmet:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


En hier is dan nog de zomer flightsuit van het type AN-S-31 met productiejaar '43. Deze wil ik eigenlijk op de pop gaan doen, omdat deze historisch correcter is samen met de A-9 flying helmet. De suit die nu op de pop zit is namelijk de K-1 suit en die is pas vanaf begin november '44 gebruikt terwijl de A-9 eigenlijk een vroegoorlogse cap is die in '44 enkel nog maar mondjesmaat gedragen werd. Het kan dus wel, maar is niet echt correct, de AN-S-31 flying suit zou beter zijn.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Aller nieuwste aankoop die ik vandaag gedaan heb na een tip van Nico waar ik hem erg dankbaar voor ben! :yes: _/-\o_
Een redelijk mooie 2cm flak kist voor 2cm flak magazijnen, die ik overigens nog wel binnen moet krijgen:

AfbeeldingAfbeelding

Nou dat was het alweer, ik zal nu weer proberen dit topic bij elke nieuwe aanwinst gewoon weer bij te werken. :P :evil: ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Mooie aanwinsten hoor! :) echt zo door gaan!! 8)
Zal al wel een hele verzameling bij je thuis staan. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik denk dat die pistolbelt zowiezo laat oorlogs is en dat het setje na oorlogs gebruikt is door die eigenaar. Dat verklaart ook de zwarte holster.

Leuk spul! Heb je ook fotos van die pop met de winter gear?

Sbas
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

the_king88 schreef:Mooie aanwinsten hoor! :) echt zo door gaan!! 8)
Zal al wel een hele verzameling bij je thuis staan. :)
Wel redelijk, ik kan na deze pop in ieder geval geen poppen meer kwijt op mijn kamer, als ik mijn kamer functioneel wil blijven gebruiken ten minste. :P ;) Ik zal dus op zoek moeten naar een andere ruimte. Ik heb bijv. een oogje op een hoek van onze garage, daar zou ik de collectie misschien kwijt kunnen. :roll:
sturmman schreef:Ik denk dat die pistolbelt zowiezo laat oorlogs is en dat het setje na oorlogs gebruikt is door die eigenaar. Dat verklaart ook de zwarte holster.

Leuk spul! Heb je ook fotos van die pop met de winter gear?

Sbas
Dat vermoeden heb ik zelf ook. Toen ik het kocht had ik nog weinig verstand van US militaria. Inmiddels is het wat beter en nu betwijfel ik de orginaliteit. Waarschijnlijk is het dus zoals jij zegt Sbas.
Overigens neem ik aan dat je met de winter gear, het Duitse winterspul bedoelt. Of bedoel je mijn winter vlieger-uitrusting?
In het geval van de Duitse uitrusting, daar zal ik misschien vanavond wat foto's van plaatsten, want die uitrusting heb ik er gisterenavond even opgedaan, en voor de winter vlieger-uitrusting heb ik een nog kleinere pop nodig, want hier passen die kleren niet op. :roll:


En op ebay nog voor een spotprijsje deze B-8 goggles met tasje met reserve glaasjes gewonnen, die stond er nog niet bij. De naam van de oorsponkelijke eigenaar, namelijk G.E. Callahan, staat er ook nog op 3 plaatsen op. :) Het spul is niet meer in fantastische staat, maar goed genoeg voor display op een pop o.i.d. :):

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gesloten