Repro kopen,verzamelen of niet?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie

Kan je repro kopen verzamelen noemen?

ja
15
42%
nee
21
58%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Repro kopen,verzamelen of niet?

Bericht door Simon »

Aangezien ik laatst een discusie had over repro in de verzameling of niet...
Wel iemand beweerd dat repro kopen verzamelen kan zijn...
Aangezien hij zegt dat als je bijvoorbeeld geen m42 jumpsuit (jaja je hoort het al komen band of brothers... 8) ) kunt kopen, je dan toch maar repro koopt, anders kan je toch nooit een orgineel airborne medic uniform bijeen hebben...
Hij beweerd dus dat repro bestellen ook verzamelen is...
Nu, kun je dat verzamelen noemen :?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tenzij dat 'kopen van repro' louter bij het kopen blijft en niet betekent dat het bijgehouden wordt kan je dat uiteraard verzamelen noemen. Dan wel geen 'verzamelen van objecten uit de Tweede Wereldoorlog' (bronnen), maar van 'replica's van objecten uit de Tweede Wereldoorlog' (falsa). Maar het blijft verzamelen.
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Natuurlijk is dat verzamelen :)
Of je nu kurken verzamelt of repro jassen, of wat dan ook :P, is ook allemaal verzamelen
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik formuleer het verkeerd, daarme bedoel ik uiteraard "wo2" verzamelen é.... :) oké is het zelfde als wo2 items maar toch net niet
snapje? :lol:
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Repro verzameling

Bericht door asjemenou »

Als je reproductie's wilt verzamelen dan is daar toch niets op tegen?! Sommige verzamelobjecten zijn nu eenmaal origineel bijna niet meer te verkrijgen of ze zijn zo ontzettend duur geworden dat ze financieel onbereikbaar zijn.
Ik kan mij voorstellen dat je je dan tevreden stelt met een betaalbare reproductie van zo'n zeldzaam of onbetaalbaar verzamelobject.
Het wordt echter een heel ander verhaal wanneer je zo'n reproductie uitgeeft als zijnde origineel of het voor origineel verkoopt.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Als je gewoon voor jezelf verzamelt kan dat wel. In een museum kan dat niet, vind ik.

Zelf koop ik geen repro. Vind het maar rommel. Liever geen panzerjasje ofzo, dan een namaak.
En meestal is er wel een alternatief. Zo is voor bijv. FJ een fliegerbluse te gebruiken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Replica's in musea

Bericht door asjemenou »

pionier schreef:Als je gewoon voor jezelf verzamelt kan dat wel. In een museum kan dat niet, vind ik.
Eigenlijk geldt dit ook wel voor een museum. Is een bepaald stuk nog wel te verkrijgen.
Komt bij dat veel musea originele zeldzame stukken uit hun collectie vervangen door replica's, alleen maar om verzekeringsredenen.
Sommige stukken (schilderijen bijvoorbeeld) zijn gewoon niet te verzekeren. Daarom komt het voor dat men een replica tentoonstelt en het origineel in een kluis bewaart.
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

ben ik helemaal mee eens
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Re: Replica's in musea

Bericht door the_king88 »

asjemenou schreef:
pionier schreef:Als je gewoon voor jezelf verzamelt kan dat wel. In een museum kan dat niet, vind ik.
Eigenlijk geldt dit ook wel voor een museum. Is een bepaald stuk nog wel te verkrijgen.
Komt bij dat veel musea originele zeldzame stukken uit hun collectie vervangen door replica's, alleen maar om verzekeringsredenen.
Sommige stukken (schilderijen bijvoorbeeld) zijn gewoon niet te verzekeren. Daarom komt het voor dat men een replica tentoonstelt en het origineel in een kluis bewaart.
Daar ben ik het ook mee eens. :)
Replica spullen verzamelen vind ik geen wo2 verzameling want alles is nieuw en dateert niet uit die periode maar toch valt het wel onder verzamelen. :roll:
Maar de een vind replica verzamelen niks en de ander vind het mooi, omdat ze geen roestige en gebruikte spullen willen alleen maar nieuw.
Persoonlijk vind ik replica ook niks dat is nieuw en geen oorlogsitem dat heeft niks vind ik.
maarja smaken en meningen verschillen en dat is maar goed ook anders was alles hetzelfde dat lijkt me ook saai :P
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja replica kopen kan verzamelen zijn. Verzamelen is dan ook een vrij ruim begrip.

Maar als jij een verzamelaar bent van tweede wereldoorlog spullen en je koopt replica voor in je verzamelaar dan vind ik dat geen verzamelen. Want voor mij geeft het geen enkele meer waarde aan de verzameling. Zie tegenwoordig best vaak dat zeker beginnende verzamelaars US Airborne of Duits willen gaan verzamelen. Iets waar natuurlijk niks mis mee is maar omdat orgineel niet te vinden en betaalbaar is gaan ze dan maar replica kopen. Ga dan iets verzamelen wat wel betaalbaar is makkelijker te vinden. Want zeg nou zelf waar kijk je liever naar? Een etalagepop van US Airborne soldaat waarvan de helft namaak rommel is of een pop van bijvoorbeeld een GI waarvan alles orgineel is?

Moet wel zeggen dat ik er geen problemen mee heb voor een tijdelijke oplossing. Kan natuurlijk zijn dat er een belangrijk uitrustingstuk haast niet te vinden is. Dus dan zou je voor tijdelijk even een replica kunnen gebruiken. Maar om nou een heel repro uniform te kopen vind ik maar niks.

Voor re-enactment vind ik repro gebruik wel heel goed. Maar dat is ene heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Inderdaad, tussen oplossing oké, maar repro is en blijft repro en daalt in waarde, en hoe dan ook, orgineel is een stuk mooier dan repro...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Re: Repro verzameling

Bericht door THOR »

asjemenou schreef:Als je reproductie's wilt verzamelen dan is daar toch niets op tegen?! Sommige verzamelobjecten zijn nu eenmaal origineel bijna niet meer te verkrijgen of ze zijn zo ontzettend duur geworden dat ze financieel onbereikbaar zijn.
Ik kan mij voorstellen dat je je dan tevreden stelt met een betaalbare reproductie van zo'n zeldzaam of onbetaalbaar verzamelobject.
Het wordt echter een heel ander verhaal wanneer je zo'n reproductie uitgeeft als zijnde origineel of het voor origineel verkoopt.
Over duur gesproken,
Smurf hier maar eens: http://www.thirdreichdepot.com
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Repro kun je verzamelen, echter denk ik persoonlijk dat het niet in een WO II collectie thuishoort. Ik kan bijvoorbeeld niet aan een assaultvest komen voor een betaalbare prijs, maar een repro exemplaar is wat mij betreft geen optie. Dan maar geen assaultvest! ;)
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie