Is de materiële waarde gelijk aan de historische waarde?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie

Is de materiële waarde gelijk aan de historische waarde?

Peiling eindigde op 13 mar 2004, 16:17

Jazeker, dat is gelijk!
0
Geen stemmen
Dat verschilt; sommige dingen zijn in zo'n grote hoeveelhied gemaakt, en toch betalen mensen er bakken met geld voor.
3
20%
Nee, dat is niet gelijk.
11
73%
Ik heb echt geen idee.
1
7%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Is de materiële waarde gelijk aan de historische waarde?

Bericht door Bjorn »

Wat vinden jullie: is de materiële waarde (= de waarde in geld) gelijk aan de historische waarde van een item, of verschilt dat volgens jullie?
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik vind dat de historische waarde van bijvoorbeeld een KVK 2de klasse, hetzelfde is al die van een Ritterkreuz, en niet dat de historische waarde minder is doordat het een minder zeldzaam item betreft.
Wat is jullie mening hierover?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Voor mij persoonlijk heeft financiële waarde enkel en alleen te maken met historische waarde, ALS het bijvoorbeeld van een belangrijke persoon komt,of als je de achtergrond kent van het item.
Voor de rest wordt de financiele waarde enkel en alleen bepaald door vraag en aanbod en niet voor of door historische waarde.
Hoe gegeerder het artikel EN in mindere mate voorhandig,hoe meer de verkoper ervoor gaat vragen.
Een ss helm heeft in mijn inziens niet meer historische waarde dan een gewone wehrmachthelm en vice versa.

Dus conclusie is : Vraag en aanbod bepalen de prijs.
Niet de historische waarde ervan.

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Voor mij 't zelfde: de financiële waarde van een Ridderkruis met Eikenloof waarvan de ontvanger onbekend is ligt hoger dan die van bv een moederkuis waarvan de ontvangster wel bekend is (met foto's en al). De Historische waarde van dat moederkruis acht ik dan wel hoger dan die van dat ridderkruis.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

peter... als jij een RK met eikenloof krijgt en een moederkruis met de hele reutemeteut er om heen... ik denk dat jij eerder die RK met eikenloof een mooie plaats geeft dan dat moederkruis!! ... inidegeval zo zie ik het... maar dat heeft ook weer te maken met aanbod idd wat veeel lager ligt en devraag veel hoger!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Uiteraard zou ik eerder voor het RK gaan, het was maar een voorbeeldje (en stukken met een historische waarde zijn niet altijd even mooi als die zonder hé :))
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

hehe dat wou ik toch even zeggen :)
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Re: Is de materiële waarde gelijk aan de historische waarde?

Bericht door Ernst-H »

BjornSpiN schreef:Wat vinden jullie: is de materiële waarde (= de waarde in geld) gelijk aan de historische waarde van een item, of verschilt dat volgens jullie?
Even een vraagje over terminologie:
wat bedoel je hier nu eigenlijk? voor zover mij bekend is het namelijk als volgt:

Materiële waarde: Waarde van de materialen, bij elkaar opgeteld geven de materiële waarde van een object. Een gouden ring heeft dus meer materiële waarde dan een ring van ijzer.

Geldelijke waarde: Wat is de waarde in geld. Ofwel........is een item 100Dollar of 5000Dollar

Historische waarde: Niet uit te drukken in geld. Kijk naar Egypte.......daar heeft een goed bewaard gebleven graf van een arbeider soms meer "historische waarde" dan een goudschat.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik bedoel dit: is de historische waarde volgens jullie afhankelijk van de geldelijke waarde van een item , of is de historische waarde van élk item gelijk?
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

De waarde kan ook heel persoonlijk zijn.
Plaats reactie