Russen wilden Nederland veroveren

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Russen wilden Nederland veroveren

Bericht door Dean- »

WARSCHAU - De voormalige Sovjetunie wilde Nederland veroveren. Tankdivisies moesten oprukken tot de Noordzee na een aanval met kernwapens op het toenmalige West-Duitsland.

Dit blijkt uit uiterst geheime documenten die door de Poolse regering openbaar zijn gemaakt. De papieren komen uit het archief van het Warschaupact, de verdwenen communistische tegenhanger van het NAVO-bondgenootschap.

In 1979 oefende de commandostaf van het pact een atoomaanval op de NAVO. Alle grotere West-Duitse steden moesten in de as worden gelegd, meldde de Duitse televisie woensdag. Daarna zouden tankdivisies het nucleair vervuilde gebied, inclusief Nederland en België, gaan bezetten.
bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3129 ... veren.html
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Ik vraag me wel eens af, was dit een concreet plan? Of was het een oefening voor een tegenaanval in geval van oorlog?
1979 was niet bepaald een crisisjaar, tenminste zover bij mij bekent.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

't Is natuurlijk moeilijk hier een oordeel over te geven, maar het lijkt mij dat het gewoon een oefening was met een verzonnen scenario. Zo'n scenario heb je nu eenmaal nodig om een oorlogssituatie te kunnen oefenen. Waarschijnlijk hebben ze net zo goed oefeningen gehouden waarbij werd uitgegaan van een nucleaire aanval op Moskou oid, maar betekent dit dat dat ook ging gebeuren?? Nee, natuurlijk.

Beetje natrappen als je het mij vraagt.
Вместе мы непобедимы
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het is wel zo dat de Russen over gedetailleerde kaarten van onze streken beschikten...

Ik heb zo'n Russische militaire kaart van de belgische kust uit de jaren 70!! Prachtig hoe die namen geschreven zijn.....

Ik diende bij het leger in Duitsland tijdens de laatste jaren van de Koude Oorlog en de schrik werd er toch wel goed ingestampt!

Alles werd toen wel overdreven!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Vergeet ook de grote Nato oefeningen niet in de jaren '60 en '70.

REFORGER ( REturn FOrces to GERmany). Ook niet om te lachen, hoor.

Leo
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Wat wil Rusland ons maken dan. Al hebben ze Nederland , wat wil ze dan nog meer. Rusland heeft op het momenteel een erg zwak leger. Een Amerika is natuurlijk ons hulpje ... dus die komt er gelijk aan
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

netzoals in wo2 zeker
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wie wil er Nederland nou niet veroveren? :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

micky schreef:netzoals in wo2 zeker
wat bedoel je daar mee???
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Tjeerd schreef:Wat wil Rusland ons maken dan. Al hebben ze Nederland , wat wil ze dan nog meer. Rusland heeft op het momenteel een erg zwak leger. Een Amerika is natuurlijk ons hulpje ... dus die komt er gelijk aan
Lezen is ook een vak :roll:
Het gaat hier niet over het huidige Russische leger, maar over het Rode Leger van de Sovjet Unie. Dan zal ik je bij deze meteen uit de droom helpen dat dat leger niks voorstelde. Het Rode Leger beschikte over voldoende materieel en manschappen om een zeer deugdelijke aanval op West-Duitsland en Noord-West Europa te doen.

"Wat wil Rusland ons maken dan..."
Alleen de toon al. Als de Sovjet Unie een geslaagde aanval had kunnen doen op West-Europa had de wereld er heel anders uit gezien. Bedenk voordat je rare dingen gaat roepen ook even dat de macht van amerika in grote mate afhangt van de economische handel met ditzelfde West-Europa. Laten we wel wezen, zonder Europa is Amerika niks, vrijwel alle Amerikaanse investeringen worden gedaan met Europees geld. Ik hoop dat je kunt bedenken wat er zou gebeuren als de Sovjets West-Europa bezet zouden hebben??
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Altijd fijn dit soort bijdragen van Zhukov.
Zet het allemaal weer even in perspectief.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Zhukov schreef:Het Rode Leger beschikte over voldoende materieel en manschappen om een zeer deugdelijke aanval op West-Duitsland en Noord-West Europa te doen.
Ik vraag mij alleen af of:

1. dat materieel van voldoende kwaliteit was geweest om ver te raken. Als ik zie wat ze presteerden in Irak in 1991 met voornamelijk Russische makelij en wat er na de val van de muur in de West Europese legers terecht kwam, stel ik mij daar serieuze vragen bij...

2. de Sovjet troepen voldoende gevoed, uitgerust en gemotiveerd zouden geweest zijn om daadwerkelijk ten strijde te trekken.... Ze hadden al enkele voorproefjes gehad in Afghanistan in 1979 en in een aantal andere satelietstaten....

Ik blijf erbij dat de koude oorlog vooral een oorlog van dreiging en intimidatie geweest is.
Ik stond in 1986 op uitkijk aan het Ijzeren Gordijn en keek met m'n verrekijker recht in de kijker van een Oostduitser die net hetzelfde aan het doen was aan de overkant...
Ik ben ervan overtuigd dat wij daar beiden hetzelfde dachten...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Zhukov schreef:
Tjeerd schreef:Wat wil Rusland ons maken dan. Al hebben ze Nederland , wat wil ze dan nog meer. Rusland heeft op het momenteel een erg zwak leger. Een Amerika is natuurlijk ons hulpje ... dus die komt er gelijk aan
Lezen is ook een vak :roll:

Het gaat hier niet over het huidige Russische leger, maar over het Rode Leger van de Sovjet Unie. Dan zal ik je bij deze meteen uit de droom helpen dat dat leger niks voorstelde. Het Rode Leger beschikte over voldoende materieel en manschappen om een zeer deugdelijke aanval op West-Duitsland en Noord-West Europa te doen.

"Wat wil Rusland ons maken dan..."
Alleen de toon al. Als de Sovjet Unie een geslaagde aanval had kunnen doen op West-Europa had de wereld er heel anders uit gezien. Bedenk voordat je rare dingen gaat roepen ook even dat de macht van amerika in grote mate afhangt van de economische handel met ditzelfde West-Europa. Laten we wel wezen, zonder Europa is Amerika niks, vrijwel alle Amerikaanse investeringen worden gedaan met Europees geld. Ik hoop dat je kunt bedenken wat er zou gebeuren als de Sovjets West-Europa bezet zouden hebben??
Een toon kan je niet uit een zin halen die ik getypt hebt. Ik wil ermee zeggen: Rusland kan ons niets maken.

Daarom juist :? Als Amerika zoveel veel aan Europa heeft, wilt het het natuurlijk niet kwijt hebben. Zoals je zegt: Laten we wel wezen , zonder Europa is Amerika niks. Dus zal Amerika echt wel zijn portomonnee openen om eenn sterk leger naar europa te sturen. Andere landen zullen ook wel volgen waaronder Engeland( Blair > Bush) En tegenwoordig kunnen de landen wel beter verdedigen..
Erik K.
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 mei 2004, 21:42
Contacteer:

Re: Russen wilden Nederland veroveren

Bericht door Erik K. »

Dean- schreef:
WARSCHAU - De voormalige Sovjetunie wilde Nederland veroveren. Tankdivisies moesten oprukken tot de Noordzee na een aanval met kernwapens op het toenmalige West-Duitsland.

Dit blijkt uit uiterst geheime documenten die door de Poolse regering openbaar zijn gemaakt. De papieren komen uit het archief van het Warschaupact, de verdwenen communistische tegenhanger van het NAVO-bondgenootschap.

In 1979 oefende de commandostaf van het pact een atoomaanval op de NAVO. Alle grotere West-Duitse steden moesten in de as worden gelegd, meldde de Duitse televisie woensdag. Daarna zouden tankdivisies het nucleair vervuilde gebied, inclusief Nederland en België, gaan bezetten.
Toen ik in 1992 in Duitsland in dienst zat (seedorf) kreeg ik dit verhaal al te horen van mijn leidinggevenden, dus dit verhaal is zeker op waarheid berust.
Hij vertelde er zelfs bij dat in de periode vlak voor de val van de muur enkele keren alle voertuigen volledig bepakt en met speod van het terrein afgereden zijn. En dat was niet voor een aangekondigde oefening!

Er zou spraken zijn dat enkele hoge Russische militaire de macht zouden willen grijpen en bij een eventuele val van de muur West -Duitsland zouden willen laten bestormen.
dat materieel van voldoende kwaliteit was geweest om ver te raken. Als ik zie wat ze presteerden in Irak in 1991 met voornamelijk Russische makelij en wat er na de val van de muur in de West Europese legers terecht kwam, stel ik mij daar serieuze vragen bij...
Bij deze quote wil ik wel even op merken dat het in Irak in 1991 zeker niet aan het materieel heeft gelegen maar wel aan de onkunde en demotivatie van de Irakese troepen.

Het Russiasche leger is "altijd" het grootste ter wereld geweest en zeker in de periode van de koude oorlog in staat van paraatheid geweest.
Ook de situatie in Afganistan is niet te vergelijken met Europa.
Het plan met de kernbommen op Duitsland is wel even wat anders dan de trieste vertoning van zo'n machtig leger in Afganistan.

Maar we hebben ook het zogenaamde machtige amerikaanse leger flink op hun bek zien gaan in Vietnam. Dus een "groot", sterk en machtig leger wil niet altijd zeggen dat daarmee elke oorlog te winnen is, zolang je het "netjes"wil houden.

Erik
"I love the smell of Napalm in the morning"
http://www.feldgrau.com
http://forum-der-wehrmacht.de
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Er zit ook wel een verschil in hoor. Tussen Vietnam en Europa.....

Vietnam zat vol met heuvels en bos en aangezien Aziaten stukken kleiner zijn dan ons zijn ze ook nog is het voordeel. Dat voordeel hebben ze ook goed gebruikt met hun Tunnels. Doordat de Vietnamezen op eigen terrein vochten die de Amerikanen totaal niet kennen dan is het niet zo gek dat de Amerikanen dit niet konden winnen.

In tegenstelling tot Europa waar het stijdtoneel totaal anders is....
Plaats reactie