Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Bericht door dvaupell »

Wat vinden wij hier dan van:

Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Uitgegeven: 10 januari 2006 08:02
Laatst gewijzigd: 10 januari 2006 08:06

AMSTERDAM - Een oranje nazi-helm die oranjefans tijdens het WK voetbal in Duitsland kunnen dragen, heeft verontrustende reacties opgeleverd. De helm, die bedoeld is als grap richting organisator Duitsland, lijkt op hoofddeksels die soldaten uit het nazi-tijdperk droegen. Op de helm staan teksten als 'Jetzt geht lossss' en 'Aanvalluh', schrijft De Telegraaf dinsdag.

Bedenker Weno Geerts vindt de oranje nazi-helm niet te gewaagd. "Tijdens het WK is de sfeer anders. De spot drijven met onze aartsrivalen, de Duitsers, moet dan ook kunnen", zegt hij in de krant. Geerts hoopt dat kroegen tijdens het WK in juni 'vol zitten met oranjebataljons'.


De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond zegt in het dagblad de nazi-helmen geen ludieke actie te vinden. "Ze zeggen niet de nadruk te willen leggen op de oorlog, maar bereiken op deze manier het tegenovergestelde. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van een voetbalfeest."

Bron: nu.nl
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

....Om alvast een aftrap te geven:

Ik vind het smakeloos en volstrekt respectloos naar de Nederlandse oorlogsslachtoffers èn naar de moderne Duitsers.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Nazi-helm ?? Kan ook geinterpreteerd worden als Duitse brandweerhelm.

Leo
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Nazi-helm ?? Kan ook geinterpreteerd worden als Duitse brandweerhelm.
En het kan ook als een onschuldig geintje geïnterpreteerd worden, maar zo wordt dat niet gedaan. Dit gaat zeker opschudding veroorzaken tussen Nederlandse en Duitse supporters.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Je ziet dergelijke helms toch ook onder de motorrijders? Ik heb er geen probleem bij maar idd onder voetbalsupporters kan dat wel serieuze reacties teweeg brengen.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

De reacties die door zo'n actie worden opgeroepen hebben meestal niet zozeer met het onderwerp zelf te maken als wel met de intentie. De enige intentie die ik kan bedenken is dat men er Duitsers mee wil jennen.

Dat mag, wat mij betreft, maar dan moet je niet WO2 erbij halen..

Bij het feit dat sommige motorrijders zo'n helm dragen mag je je volgens mij ook best afvragen waarom dat zo is...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
b2-t2
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 dec 2005, 21:09
Locatie: Oegstgeest

Bericht door b2-t2 »

Ik vind dat er in geen geval gespot mag worden met wat er toendertijd gebeurd is. Hoe bedoel je respectloos? En provocerend.
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Ik vrees voor de Duitsers dat de Nederlanders (wil hier niet veralgemenen) hen altijd zullen herinneren aan hun oorlogsverleden. Of die Duitsers toen al dan niet actief betrokken waren met het Nazi-regime, of zelfs nog maar geboren waren, blijkt niet van belang te zijn.
Ken geen ander land waar de 'haat' tegenover de 'moffen' er zo ingebakken zit als bij de Nederlanders. Enerzijds begrijpelijk (door o.a. de hongersnood die de Nederlanders moesten doorstaan), anderzijds verwerpelijk (mensen die de oorlog niet meegemaakt hebben verwijten Duitsers die na de oorlog geboren zijn dat ze in Duitsland geboren zijn). Het zal wel slijten met de tijd. Ik als Belg koester geen wrok meer jegens de Romeinen, Spanjaarden, Fransen, Nederlanders, Duitsers, ... Ik prijs me al lang gelukkig dat ik al die oorlogen uitsluitend via de geschiedenisboeken ervaar.
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

hier alvast een foto vaneen van de helmen :

http://img24.imageshack.us/my.php?image=b228rw.jpg
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Enerzijds wordt deze helm nog steeds gebruikt door het Duitse leger (ook al voor WO2) dacht ik. Heb onlangs op de Duitse TV gezien hoe een soort van parade werd gehouden. Wordt deze helm enkel nog in ceremonies gebruikt? Ik weet het niet misschien weet iemand anders hier meer over.
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
SniperWo2
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2006, 15:36
Locatie: Nederland

Nazi helm.

Bericht door SniperWo2 »

Waar kun je dan zo,n helm kopen?
Toch niet gewoon in de winkels!? :shock:
Waarom bang voor de dood?
We gaan toch...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik denk zelf dat er nu sneller van die neonazi's komen met zown helm.... rood wit blauw oranje.... oorlogs model...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik ben het met Kadeeke eens. Nederlanders blijven haatdragend jegens de Duitsers en zullen (in ieder geval nog de komende decennia zo denk ik) toespelingen blijven maken op de Tweede Wereldoorlog.
Deze helm getuigd gewoon van absolute domheid. Zulke grappen kunnen gewoon niet. Er zijn nog steeds mensen die erdoor gekwetst worden en (ook al zou dat niet meer zo zijn), dan blijft het een lugubere grap over iets waar geen grappen over gemaakt horen te worden. Maar dat is natuurlijk maar gewoon mijn mening...
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Mjah, smakeloos. Duitsers jennen; leuk, zij doen het ook, maar laten we het gezellig houden.

Als je zó op het nationale gevoel van een ander in gaat spelen, op een geschiedenis die zo gruwelijk is geweest (en niet alleen voor ons!!), dan is dat domweg kwalijk voor de relaties tussen Nederland en Duitsland en een schande voor de uitvinders en de dragers van de Nederlandse helm. Diep triest van deze mensen dat je op deze manier geld wil verdienen aan een WK en de actie dan nog 'ludiek' durft te noemen ook. Dom volk, bah.
Вместе мы непобедимы
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Deze helm (of een variant) word toch nog steeds door veel legers gebruikt?

anyway, ik vind maar beetje onzin de helm zelf (en het idee erachter: wo2) maar ook dat mensen zich hier druk om maken, beetje supporter en normaal mens zal dit denk ik niet kopen...Daarbij als mensen nu met een spandoek in het stadion gaan zitten met ''Oma, we hebben je fiets terug'' of iets dergelijks, zouden die mensen zich er dan net zo druk om maken?

Edit: http://www.helmpje.nl/N_frame.html?http ... elmpje.nl/ website van de ''bedenker''

Edit 2: zo slecht denken ze niet over de Duitsers, lees dit maar eens http://www.helmpje.nl/N_frame.html?http ... elmpje.nl/

Edit 3,
10. oorlog & verkramptheid
Nog steeds hebben de Duitsers het moeilijk met hun oorlogsverleden. De oorlogsgeneratie wilde aanvankelijk de oorlog het liefst vergeten door hard te werken aan de wederopbouw van het land. Zo simpel ging dat natuurlijk niet, en dat werd ook in het buitenland niet geaccepteerd.
De generatie van direct na de oorlog heeft daar minder moeite mee gehad, en ook de huidige generatie wil het verleden niet wegschuiven. Aan de andere kant is men niet langer bereid om voortdurend met een soort "persoonlijke eeuwige schuld" te moeten leven, omdat anderen daar telkens weer over beginnen. De Duitsers van nu zeggen in grote meerderheid: "Het was verkeerd wat de Duitsers toen deden, maar daar heb ik toch geen schuld aan?". Net zoals in Nederland ook duidelijk wordt dat niet elke Nederlander in het verzet zat, kan er ook in Duitsland genuanceerder over de oorlog gesproken worden.
Duitsland is en blijft vaak onzeker van zichzelf en bang van de reacties van anderen op dit punt.
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie