Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ach.... ik vind het wel geestig! :lol: Nederland heeft nu eenmaal een trauma wat de Duitse Mannschaft betreft.... ik zie er de humor wel van in, het had ook net zo goed een pickelhaube kunnen zijn!
Daar is 'ie weer!
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Peter schreef:Ach.... ik vind het wel geestig! :lol: Nederland heeft nu eenmaal een trauma wat de Duitse Mannschaft betreft.... ik zie er de humor wel van in, het had ook net zo goed een pickelhaube kunnen zijn!
Helemaal mee eens :)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

4 jaar gelden hadden hun ook sie sind nicht dar bei (ofzoiets)

met bij behoordende t-shirts petjes nr 1 in de duitse top 40

en nu is er een helm en gelijk heel nederland valt er over
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Het zal inderdaad wel dat deze helm ook voor en na de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd. Maar ik denk niet dat mensen dat zo redeneren als ze die helm zien hoor. Ik bedoel als ik met een hakenkruis ga rondlopen, denk ik heus niet dat mensen denken: "Wat een lieve jongen, die komt nog eens op voor de vrede". Het zal dan wel, dat het inderdaad ooit ergens voor vrede heeft gestaan, maar zo zullen mensen dat niet zien hoor. Deze helmen, zullen net zoals hakenkruizen meteen herrineren aan WOII.

Ik vind ook niet dat dit kan, ik zou me schamen voor Nederland als met het WK een heel stadion met van die helmpjes opzit. Het is niet allen zeer beledigend tegen de Duisters, maar ik denk dat ook oudere mensen dit niet zullen waarderen. Een grapje moet kunnen, maar er moet niet gespot worden met zo'n serieuze zaken vind ik.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

bertjan schreef
4 jaar gelden hadden hun ook sie sind nicht dar bei (ofzoiets)

met bij behoordende t-shirts petjes nr 1 in de duitse top 40

en nu is er een helm en gelijk heel nederland valt er over
Jeemig bertjan, je zult toch met me eens zijn dat er een verschil tussen deze twee zaken is. T-shirts met de nietszeggende leus 'sie sind nicht dabei' (wat niets meer betekend dan 'jullie zijn er niet bij') is toch veel minder kwetsend en pijnlijk dan (nazi)helmen!
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Mich schreef:Jeemig bertjan, je zult toch met me eens zijn dat er een verschil tussen deze twee zaken is. T-shirts met de nietszeggende leus 'sie sind nicht dabei' (wat niets meer betekend dan 'jullie zijn er niet bij') is toch veel minder kwetsend en pijnlijk dan (nazi)helmen!
Inderdaad!! Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen!!

Kijk, een verwijzing naar WOII, waarin zoveel misdaden tegen de menselijkheid zijn begaan, hoort gewoon uitgesloten te zijn. Wanneer ze (zoals hierboven geopperd) een pickelhaube hadden gemaakt, dan had het wel een leuk initiatief geweest. Immers, er kleven geen overdreven misdaden aan de pickelhaube in tegenstelling tot de nazi-helm.

Of andere legers de helm ook gebruiken doet natuurlijk niet ter zake. We hebben hier te maken met het probleem dat er een lolletje wordt gemaakt van een behoorlijk serieus onderwerp.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Zijn we trouwens de ophef over het housewitz-filmpje alweer vergeten?? Dat is in principe net zoiets; er wordt een geintje gemaakt van een zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Mensen schreeuwden meteen moord en brand, ook hier op het forum. En terecht overigens. Nu wordt er een hup-holland-nazi-helm gemaakt en nu is het 'een beetje jennen van de Duitsers in het kader van wederzijdse rivaliteit met betrekking tot voetbal'.

Ik ben van mening dat (hoewel verschillend in niveau) het housewitz-filmpje en de wk-helm van hetzelfde laken een pak zijn en dat beiden een morele grens zijn gepasseerd waar je, uit respect ter nagedachtenis aan de overledenen, ver vandaan moet blijven.
Вместе мы непобедимы
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Er zullen zeker meer dan genoeg mensen zijn die zich ook niet prettig voelen met zon pickelhaube. In wo1 zijn genoeg mensen door gas gestorven. En wat moet iemand denken die zijn vriend, vrouw, kind of anders daardoor heeft verloren?

Nu begrijp ik best dat wo2 meer impact heeft. Mede omdat die generatie er nog veel meer is. Maar over 100 jaar, zal men niet meer vreemd opkijken als je met zon ding op je kop rond loopt...

Overigens vind ik die helmen ook niet echt top, en zal zeker geen kopen...
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Wat is dat juist: housewitz-filmpje, iets waar er in Nederland commotie rond geweest is?
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Kadeeke schreef:Wat is dat juist: housewitz-filmpje, iets waar er in Nederland commotie rond geweest is?
Ja, een misplaatste grap van een student, die een filmpje heeft gemaakt over een housefeest, met beelden uit Auschwitz. Erg triest allemaal.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Verschaeve
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 dec 2005, 00:03
Locatie: Sollbad-Hall & Nikolaiken i.O.

Bericht door Verschaeve »

Gewoon een flauw initiatief dat weer eens heel veel Duitse zenders, tv-stations, kranten en tijdschriften gaat halen.

"Die frechen Holländer schon wieder!"

Dit gaat veel stof doen opwaaien en weer frustraties los maken bij de Duitsers.

Het is een asociaal initiatief naar de Duitsers van heden én de Duitse ouden-van-dagen toe.

Persoonlijk zou ik het niet hoog opnemen, maar gezien de emotionele illusionaire schuldenlast die de meeste Duitsers helaas nog denken te moeten dragen, is het een smakeloos initiatief.

Maar om de publiciteit is het dit plastic-prullaria-makende bedrijf ook te doen.

HET BELACHELIJKSTE IS NOG, DAT DE MAKERS VAN DE HELM NIET EENS FATSOENLIJK DUITSE SCHLAGERZINNEN KUNNEN SCHRIJVEN. "Jetzt geht losssss!" is totaal onbegrijpelijk. Allereerst is "los" hier gespeld alsof er los "losz" (losssss, lett.) moet staan, en het is "Jetzt geht es" of "Jetzt geht's los!" Ach, die Rudi Carell spelling zullen ze nog het minst erg vinden, denk ik.
«Vlaanderens schoonste uur heeft geslagen» - Onderpastoor en dichter Cyriel Verschaeve, West-Vlaanderen, 1940. Een Romanticus, gevangen door de geschiedenis.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Peter schreef:Ach.... ik vind het wel geestig! :lol: Nederland heeft nu eenmaal een trauma wat de Duitse Mannschaft betreft.... ik zie er de humor wel van in, het had ook net zo goed een pickelhaube kunnen zijn!
Zeker wel humor! Wat waaien we weer lekker met alle winden mee in Nederland. Over geen enkele buitenlander mag een mop verteld worden, behalve over een Duitser (dán mag immers alles; je mag hem voor rotmof uitschelden en de verkeerde kant op sturen), en nu opeens vallen we over een plastic speeltje. Als niemand erover had gezeurd dan was het de Duitsers waarschijnlijk niet eens opgevallen. Enne...zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen de moderne Bundeswehr kevlarhelm en het bekende modelletje.

Afbeelding

Ik denk dat ik maar een variant van het oranje helmpie in de duitse kleuren ga fabriceren voor onze oosterburen met de tekst " Pas auf Holland, da sind wir wieder!". Ik refereer natuurlijk naar de vroegere overwinningen van de Manschaft, maar moet je kijken wat je dan voor een rel krijgt :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Seyffardt schreef:
Peter schreef:Ach.... ik vind het wel geestig! :lol: Nederland heeft nu eenmaal een trauma wat de Duitse Mannschaft betreft.... ik zie er de humor wel van in, het had ook net zo goed een pickelhaube kunnen zijn!
Zeker wel humor! Wat waaien we weer lekker met alle winden mee in Nederland. Over geen enkele buitenlander mag een mop verteld worden, behalve over een Duitser (dán mag immers alles; je mag hem voor rotmof uitschelden en de verkeerde kant op sturen), en nu opeens vallen we over een plastic speeltje. Als niemand erover had gezeurd dan was het de Duitsers waarschijnlijk niet eens opgevallen. Enne...zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen de moderne Bundeswehr kevlarhelm en het bekende modelletje.

Afbeelding

Ik denk dat ik maar een variant van het oranje helmpie in de duitse kleuren ga fabriceren voor onze oosterburen met de tekst " Pass auf Holland, da sind wir wieder!". Ik refereer natuurlijk naar de vroegere overwinningen van de Fussballmanschaft, maar moet je kijken wat je dan voor een rel krijgt :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ene kant humor dat de helm erop lijkt. :lol:
Denk dat veel mensen het niet opgevallen was als er niet zo`n ophef van gemaakt is.
In de dagblad van het noorden van vandaag (woe 11 jan) staat ook weer stukje over in.
Nog even een plaatje van de helm :wink:

Afbeelding
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

met een oranje pickelhaube, was mss beter geweest, tzou ook een mooi zicht zijn.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie