Opschudding om nazi-helm voor oranjefans

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

bollebekboerke schreef:met een oranje pickelhaube, was mss beter geweest, tzou ook een mooi zicht zijn.
Zou tot te veel oogletstels leiden bij een Nederlands doelpunt denk ik dan.
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Kadeeke schreef:
bollebekboerke schreef:met een oranje pickelhaube, was mss beter geweest, tzou ook een mooi zicht zijn.
Zou tot te veel oogletstels leiden bij een Nederlands doelpunt denk ik dan.
Boeiend :!: :roll: 1 oogletsel meer of minder word toch al zoveel gevochten rondom de voetbalwedstrijden.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Inderdaad, wie zei er ook al weer: "voetbal is oorlog"?
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Volgens mij was dat Rinus Michels (De Generaal), maar heeft dat verder nog met het onderwerp te maken?

Wat vinden we van deze Oranje Helm? Is het leuk of niet. Is het acceptabel of niet? etc.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik vind dat er te snel een link word gelegd met wo2, ja, het is een nazi helm model, maar moet er dan meteen het slechte eruit gehaald worden? zo verzinnen de duitsers ook vast wel wat.... en je ik kan het met winst op school verkopen die helmen :P
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik zag net een reportage hierover op een regionale zender. De fabrikant van de helmen zei: 'als we in het stadion allemaal met een oranje bolhoedje op zouden zitten, dan komt ook daar geklaagd van. Overal komt tegenwoordig geklaag van. Dit is gewoon een karikatuur. Ik krijg veel positieve reacties van mensen die zeggen dat de oorlog toch al lang geleden was.'

Wat een domme vent. Zo'n nazihelm vergelijken met een engelse bolhoed. Hij vergeet voor het gemak maar even dat aan deze nazihelmen het bloed van onschuldigen mensen kleeft (figuurlijk gesproken dan.) Van een bolhoed kan dat niet gezegd worden.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

daar heb je volkomen gelijk in mich!!

hij had ff wat beter moeten nadenken denk ik zo
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

De term nazi helm klopt toch ook niet?
Het is toch gewoon een duitse helm.
De wehrmacht gebruikte ze ook.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Audie Murphy
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jun 2005, 22:41
Locatie: Heemskerk

Bericht door Audie Murphy »

Stel dat Nederland zich voor het vorige WK in Japan had geplaatst
en ze hadden toen oranje jappenhelmpjes gemaakt,
dan had er geen haan naar gekraait :idea:
Don't yet rejoice in his defeat,you men,Although the world stood up and stopped the bastard,
The bitch that bore him is in heat again.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

In feite vinnik het nog nie zo erg?
tis wel wat provocerend, maar kom, je kunt dit toch niet verbieden. Het getuigt niet van veel smaak, maar ja, het is leute voor de meute...

Moesten ze er een WO1 pinnetje op gezet hebben, dan was dit wel een betere grap geweest, maar ja...

Maar verbieden? Neen, dat is me te derde rijk achtig...
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Eric schreef:De term nazi helm klopt toch ook niet?
Het is toch gewoon een duitse helm.
De wehrmacht gebruikte ze ook.
Nee joh, ben je mal! De term NAZI HELM :shock: :| :( staat toch veel interessanter voor de 4e generatie oorlogsslachtoffers die weer eens wat te zeuren heeft! Natuurlijk heb je gelijk Eric, sterker nog...helmen van dit model zijn tot in de jaren '80 gebruikt bij de Duitse politie en zijn nog steeds bij de Duitse brandweer in gebruik. Niks Nazihelm, gewoon helm, Duitse helm of voor mijn part Stahlhelm (ohne Stahl in dit geval :P )


Afbeelding

Afbeelding Duitse Brandweerhelm


Het is werkelijk fascinerend om te zien hoe men alles weer weet om te draaien! Wij Nederlanders waren toch de slachtoffers van WO II en als WIJ dan zo'n helmpje opzetten impliceert dat toch dat wij ludiek bezig zijn en heel voorzichtig zijn begonnen met relativeren na 60 jaar, of niet dan??? Ik schreef het al; als de Duitsers nou zo'n helm zouden opzetten, dan zou dat zeker een rel geven, maar wel een die ik tenminste begrijp :lol:
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Mich schreef:
.........van een bolhoed kan dat niet gezegd worden.
Dat moet je dan eens aan de 60 plussers in Dresden vragen :!:
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Een bolhoed staat niet gelijk aan een nazi helm (of hoe je het dan ook wilt noemen). Een bolhoed is een typisch Engels hoofddeksel en wordt door niemand geassocieerd met het bombardement op Dresden. Ik begrijp waar je op doelt, maar via jouw manier van denken kun je zelfs thee (nog een doorsnee voorbeeld van Engeland) wel met Dresden in verband brengen.

Dat jij begrip op kunt brengen voor deze actie getuigt, bij mij althans, van een zeer slechte smaak. Ik ben blij dat de KNVB zich hiervan wél distantieert. Maar verder heeft iedereen zijn eigen mening en zullen er straks vast duizenden mensen met zo'n helm op in het stadion zitten. 'Even lekker Duitsers provoceren...' :|
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Mich schreef:Een bolhoed staat niet gelijk aan een nazi helm (of hoe je het dan ook wilt noemen). Een bolhoed is een typisch Engels hoofddeksel en wordt door niemand geassocieerd met het bombardement op Dresden. Ik begrijp waar je op doelt, maar via jouw manier van denken kun je zelfs thee (nog een doorsnee voorbeeld van Engeland) wel met Dresden in verband brengen.

Dat jij begrip op kunt brengen voor deze actie getuigt, bij mij althans, van een zeer slechte smaak. Ik ben blij dat de KNVB zich hiervan wél distantieert. Maar verder heeft iedereen zijn eigen mening en zullen er straks vast duizenden mensen met zo'n helm op in het stadion zitten. 'Even lekker Duitsers provoceren...' :|
Je kan ook zuurkool bestempelen als "Nazi voer". Ik wil maar zeggen ( ook met die opmerking over die bolhoed) we denken te ver door en we denken te negatief. Ik heb gisteren een aantal reacties van Duitsers gezien op het helmpje en die waren een stuk positiever, op een enkele uitzondering na. :) :) :)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Hebben de Duitsers geklaagd dan? Als zij denken dat het de herinnering ophaald uit de oorlog moeten ze niet zeuren. Hadden ze mijn opa niet beloven dat hij een schadevergoeding zou krijgen door het blijvende letsel wat ze hem hebben toegebracht! Voort wat hoort wat :)

779
Plaats reactie