Iq test gedaan op bnn.nl

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Iq test gedaan op bnn.nl

Bericht door Bert-Jan »

ik heb zo juist de iq test gedaan op http://www.bnn.nl


en de uitkomst was 121 wvo nivo


(en dat te bedenken dat ik LBO heb gedaan omdat ik zwaar woordblind ben)

wie heeft nog meer die test gedaan ?

en wat was de uitkomst
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Re: Iq test gedaan op bnn.nl

Bericht door Drs. S. »

bertjan schreef:ik heb zo juist de iq test gedaan op http://www.bnn.nl
en de uitkomst was 121 wvo nivo
(en dat te bedenken dat ik LBO heb gedaan omdat ik zwaar woordblind ben)
wie heeft nog meer die test gedaan ?
en wat was de uitkomst
Best netjes, ooit gedacht aan verder leren ofzo? Woordblindheid heeft verder niets te maken met je IQ (zoals dus al blijkt), het lezen gaat alleen wat moeilijker.
Ik heb hem ook gedaan, voor de TV. Mijn score was 139, waar ik wel blij mee ben 8) .
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik wil jullie niet teleurstellen, maar die IQ-test van BNN is een van de meest waardeloze die ik ooit heb gezien. Wil je echt je IQ testen, dan ben je sowieso een paar dagen bezig. Zelfs dan heb je overigens nog maar een momentopname en indicatie van je werkelijke IQ.

Verder is het IQ niet altijd alleszeggend iets over je intelligentie in totaal.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Jup, volledig mee-eens. Vooral de blowers kwamen er goed vanaf :P

779
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Proos schreef:Ik wil jullie niet teleurstellen, maar die IQ-test van BNN is een van de meest waardeloze die ik ooit heb gezien. Wil je echt je IQ testen, dan ben je sowieso een paar dagen bezig. Zelfs dan heb je overigens nog maar een momentopname en indicatie van je werkelijke IQ.
Verder is het IQ niet altijd alleszeggend iets over je intelligentie in totaal.
Proos, ik moet je hier ongelijk geven, alhoewel dit natuurlijk geen echte wetenschappelijke IQ test is. Een echte IQ test duurt een paar uur (en er zijn verkorte versies), niet een paar dagen dus.
Het IQ is door psychologen ontwikkeld om de intelligente vermogens van een persoon te onderzoeken. De IQ test is het enige middel om op een gestandaardiseerde manier de intelligentie van een persoon te meten.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Intelligentie is moeilijk te meten, ten eerste omdat er verschillende manieren zijn waarop iemands intelligentie beoordeeld kan worden en ten tweede omdat iemands intelligentie losstaat van de kennis die een persoon bezit. Intelligentie heeft te maken met de mogelijkheden om kennis te vergaren en om die te gebruiken. Toch zijn er methoden waarmee intelligentie wordt gemeten. De uitkomst kan dan als een percentielscore worden weergegeven of als een intelligentiequotiënt (kortweg IQ).
bron

Wil je een echt goed beeld hebben van jouw mogelijkheden, dan ben je echt wel meer dan een dag bezig. Zo ken ik een aantal studenten die zich hebben laten onderzoeken en dat duurde drie dagen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Drs. S. schreef:De IQ test is het enige middel om op een gestandaardiseerde manier de intelligentie van een persoon te meten.
Het is de meestgebruikte, een standaard, maar de enige manier om intelligentie te meten? :o

Voorts drukken we een IQ tegenwoordig liever uit in een bereik, omdat het anders een nauwkeurigheid zou uitstralen die er helemaal niet is.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Met standaard doelde ik niet op meest gebruikt, maar op het feit dat de score berekend wordt aan de hand van een standaarddeviatie. (ik wil je en mijzelf niet vervelen met statistische termen en technieken, maar het moest even gezegd worden). Het komt er op neer dat de score wordt vergeleken met een gemiddelde score van een populatie.

ik heb het trouwens nooit over kennis gehad, want dat staat (zoals door jou aangewezen) los van intelligentie.

Dat er personen zijn die een aantal dagen bezig waren met een reeks testen, kan best. Eén van die testen zal ongetwijfeld wel een IQ test zijn geweest, maar voor een normale IQ test (zoals de WAIS-R test) ben je echt geen drie dagen bezig.

Ik ga nu eigenlijk een kant op in deze discussie die ik niet wil.
Kortom: Ik ben het met je eens dat de BNN test geen wetenschappelijke IQ test is, maar ik wil hem ook niet classificeren als complete onzin.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik had 112 :( achja tis maar een momentopname :D
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik begrijp heus de achterliggende gedachte, maar er zijn verschillende testmogelijkheden binnen het spectrum van een IQ-waarde. Een fatsoenlijke IQ-test wordt niet op TV afgenomen of een internetsite, maar in een gecontroleerde omgeving.

Alleen dan heb je alle voorwaarden voor een fatsoenlijke test in de hand. En dan nog is de waarde een indicatie.

Vandaar mijn aversie tegen een BNN-test.
Drs. S. schreef:Ik ga nu eigenlijk een kant op in deze discussie die ik niet wil.
Kortom: Ik ben het met je eens dat de BNN test geen wetenschappelijke IQ test is, maar ik wil hem ook niet classificeren als complete onzin.
Ik heb inderdaad ook geen zin om m'n boeken erbij te pakken. En iedereen moet zelf weten of hij/zij aan de test van BNN wil deelnemen, maar het enige wat ik er bij wil vertellen: in dit topic... is dat je er niet te veel waarde aan moet hechten. Een fatsoenlijke IQ-test is iets waar je serieus mee om moet gaan. Iets wat BNN niet doet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

sobel schreef:ik had 112 :( achja tis maar een momentopname :D
112 is boven gemiddeld hoor, niks mis mee dus. Ook met een score beneden de 100 is trouwens niks mis.

@Proos:Ik begrijp je punt, nm dat men zich niet moet vast pinnen op de iq waarde van de bnn test. Je hebt helemaal gelijk dat een fantsoenlijke IQ-test niet op tv wordt afgenomen, het was ook niet wetenschappelijk zoals ik al zei. Een voordeel van thuis zo'n test doen is wel dat men niet zenuwachtig is en niet de hele nacht heeft wakker gelegen om dat de aanstelling voor een bepaald beroep van de score afhangt.
Ik wil ook even vermelden dat de consistentie van de test vrij hoog is (maar dat heeft weinig met de betrouwbaarheid te maken), want ik had de zelfde score als vorig jaar.

Beschouw de uitkomst als een redelijke indicatie van je IQ. Het 'werkelijke' IQ kan hoger of lager liggen, maar het zal echt niet met 20 punten verschillen (ik denk zelfs minder dan 10, zoveel credit geef ik de test wel).
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Drs. S. schreef: 112 is boven gemiddeld hoor, niks mis mee dus. Ook met een score beneden de 100 is trouwens niks mis.
Zolang je maar niet beneden de 80 komt. Dan bezit je een verstandelijke beperking ;)

779
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Ik had overigens 115...
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Best netjes, ooit gedacht aan verder leren ofzo? Woordblindheid heeft verder niets te maken met je IQ (zoals dus al blijkt), het lezen gaat alleen wat moeilijker.
Ik heb hem ook gedaan, voor de TV. Mijn score was 139, waar ik wel blij mee ben

dank je , ik begin in maart voor een wijnbevret .
beetje proeven enzo op school moest ik altijd de wijnen goed kunnen schrijven

hahaha

ben dus maar gestopt met de opleiding
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Wist je trouwens al op school dat je woordblindheid had? Mensen met dyslexie bij mij op school vroeger kregen meer tijd voor hun examen en een afdruk met grotere letters.
Wel zonde dat je om zo'n reden moet stoppen met je opleiding.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Plaats reactie