Discussie: Het aannaaien van patches,ranks, ...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.

Ja of nee?

Ja
23
50%
Nee!
23
50%
 
Totaal aantal stemmen: 46

AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Discussie: Het aannaaien van patches,ranks, ...

Bericht door AtroX »

Llo,

IK heb hier en op andere forums al gelezen dat sommige verzamelaars de patches/rangen/medailles op de jas of vest aan naaien. Wat vinden jullie hiervan?

Ik persoonlijk vind dit een beetje "repro". Uiteindelijk wordt dit meestal gedaan om er een hogere prijs uit te halen want de patch is erop gezet "door de soldaat" zelf. Natuurlijk kunnen zowel de jas als de patch alle 2 authentiek zijn, maar toch ...

Wat denken jullie hiervan?

(met de poll bedoel ik dus: ja voor ik heb er niets op tegen, nee ik vind het te repro ...)
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik heb een andere mening hier over!
Ik heb 5 BD in mijn collectie, allemaal voorzien van originele emblemen.
Tevens zijn de patches ook nog met origineel ww2 naald en draad gestickt!
Voor mij gaat het niet om de waarde, ik had kale bd jasjes, en een hoop insignia gekocht, deze moesten hoe dan ook op de BD komen!
De kans dat ik 5 original mounted Airborne bd tegen kom, is heel klein.
Door de insignia weer op de bd te naaien vind ik dat je hem weer in zijn oude glorie herstelt, wat kan daar nou repro aan zijn!?
Het enige wat niet klopt is de tijd waarin het gebeurt is, en de persoon!
Tuurlijk heb ik liever ook original mounted BD, maar hier heb ik zeker geen probleem mee, vindt het eerder een ode!
Dus als ik een kale bd heb en een zooi originele emblemen, dan moet ik die ongemoeid laten, want anders is het repro?
Das toch zonde, nee ik heb er echt geen probs mee!

Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Ja, repro is een beetje verkeerd gezegd. Wat ik dus bedoelde is dat het niet oorlogs erop is gezet, maar door iemand anders.

Zoals je het zelf zegt: "Het enige wat niet klopt is de tijd waarin het gebeurt is, en de persoon!"

Maar dat zie je toch, niet?
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

ALs insigna er juist (dus hoe men dit in de oorlog ook deed) zijn opgezet, zie je het toch niet.
Bij Duitsje jasjes is het héél lastig om een jas te vinden, waarvan de emblemen origineel bij het jasje horen. Bij veel jasjes zijn de emblemen eraf gehaald, en later (na de oorlog dus) er weer op gezet. Maar als men dit goed heeft gedaan, merk je dat niet.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Voor mij niet. Je houdt altijd in je achterhoofd dat de insignes er door jezelf opgezet zijn, wat bij mij nooit hetzelfde gevoel kan geven dan dat ze er al meer dan 60 jaar opzitten.

Uiteraard kan het ook zijn dat er een hele goede naaier aan het werk is geweest 10 jaar voor jij het uniform in je bezit kreeg, maar zolang het er authentiek uitziet (zelfde soort 'verwering' op insignes als op het uniform) en je niet weet dat alles er pas recent opzit krijg je er geen ander gevoel door.

Het hangt dus van ieders gevoel af.


Verplatst naar Verzamelaars & Collecties omdat het hier over een verzameldiscussie gaat.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Of je nu een koopt waarvan de emblemen 40 jaar geleden terug erop zijn gezet of je koopt er 1 en bouwt het zelf op. Vaak kan je het toch nie controleren...
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Emblemen op jasjes naaien moet kunnen. In mijn collectie beschik ik over 6 oorlogse battlledressjes. Drie van deze jasjes hebben zo ver ik heb kunnen beoordelen orgineel gemonteerde emblemen. Bij de ander 3 heb ik ze er zelf op gezet. Het is gewoon heel erg moeilijk om een battledress te vinden met orgineel gemonteerde emblemen. Zeker als het dan ook nog eens uitmaakt om welke eenheid het gaat. En als je er 1 tegenkomt betaal je hier dan in de regel ook erg veel voor.
Natuurlijk is een orgineel gemonteerde BD veel mooier en geeft ook een stuk meerwaarde aan je collectie. Maar deze jasjes liggen niet voor het oprapen. Dus ben eigenlijk wel genoodzaakt om zelf orginele emblemen op mijn jasjes te zetten.
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik doe het ook liever niet (en heb het ook nooit gedaan) maar nu is het ook niet nodig omdat mijn verzamel gebied eerder dingen heeft zonder patches. In de Ardennen werden namelijk vrij weinig patches gedragen dus hoef ik er zelf niets op te zetten al is het wel leuk als je iets tegen komt met origineel aangezette patches!

Sebas
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Maj.Cain schreef:Ik heb een andere mening hier over!
Ik heb 5 BD in mijn collectie, allemaal voorzien van originele emblemen.
Tevens zijn de patches ook nog met origineel ww2 naald en draad gestickt!
Voor mij gaat het niet om de waarde, ik had kale bd jasjes, en een hoop insignia gekocht, deze moesten hoe dan ook op de BD komen!
De kans dat ik 5 original mounted Airborne bd tegen kom, is heel klein.
Door de insignia weer op de bd te naaien vind ik dat je hem weer in zijn oude glorie herstelt, wat kan daar nou repro aan zijn!?
Het enige wat niet klopt is de tijd waarin het gebeurt is, en de persoon!
Tuurlijk heb ik liever ook original mounted BD, maar hier heb ik zeker geen probleem mee, vindt het eerder een ode!
Dus als ik een kale bd heb en een zooi originele emblemen, dan moet ik die ongemoeid laten, want anders is het repro?
Das toch zonde, nee ik heb er echt geen probs mee!

Maj.Cain
Same here! Geen probleem om insignia zelf er op te sticken, orgineel draad is voldoende verkrijgbaar en het maakt het uniform af! Ik vind wel dat e bij verkoop van het item vermeldt moet worden dat de insignia later op gezet zijn, al dan niet met orgineel draad.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik kan niet meer dan instemmet met Rene, Nico en Peter.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Ik vind het toch iets anders, kijk als ik jackets heb waar nooit insignia op hebben gezeten dan vind ik het zonde om daar iets aan te doen. Maar als je bijv. duidelijk ziet dat er bepaalde patches op hebben gezeten dan word het een ander verhaal, maar toch zal ik dat niet snel doen!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

het verliest toch een beetje de originaliteit van het item, aangezien het jasje aangepast is. :roll:
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Geuf
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 dec 2005, 19:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Geuf »

ik denk; hoe langer en meer je verzameld, hoe meer je jezelf in het onderwerp verdiept hebt en hoe belangrijker het is dat dingen orgineel zijn. een beginnend verzamelaar is al tevreden met een nephelm tot dat hij weet dat de helm nep is. dan wordt hij verkocht en gaat de verzamelaar over tot het kopen van iets waarvan hij met meer zekerheid kan zeggen dat het echt is. helemaal weten zul je het nooit, tenzij je erbij was.
Ik vindt het niet erg als er patches achteraf opgenaaid zijn. ( beginnend verzamelaar, hehe) zolang het maar geen prutswerk is.
wat ik dan bijvoorbeeld wel erg vind is het overschilderen van bodemvondst helmen met gamma verf oid.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

vincent schreef:het verliest toch een beetje de originaliteit van het item, aangezien het jasje aangepast is. :roll:
Hoezo? Voorbeeld: Afgelopen weekend heb ik op een kaal patern 40 jasje emblemen gezet. Dit jasje was nooit gedragen en verkeerd ook in mint staat. Mooi gelabeld en gadateerd 1944. Op dat jasje heb ik hele mooie orginele emblemen genaaid. Alleen het draad zelf is niet oorlogs, maar daar zou je dan altijd aan kunnen achterhalen dat deze niet orgineel gemonteerd is. Maar het jasje is nog net zo orgineel.
Als ik zo'n jasje orgineel gemonteerd wil hebben als op de foto, want dat is dat jasje wat ik in elkaar heb gezet, dan betaal ik gewoon een kapitaal. Niet dat ik het er niet voor over zou hebben, want heb liever ook orgineel gemonteerd, maar het is gewoon weg niet te vinden.

Afbeelding
Geuf schreef:Ik vindt het niet erg als er patches achteraf opgenaaid zijn. ( beginnend verzamelaar, hehe) zolang het maar geen prutswerk is.
wat ik dan bijvoorbeeld wel erg vind is het overschilderen van bodemvondst helmen met gamma verf oid.
Jah wat versta je onder prutswerk? Als je kijkt naar foto's van Britse soldaten dan zie je vaak zat dat de emblemen er scheef op zitten of niet helemaal zoals de voorschriften zeggen. Dus als je ze er zelf op zet dan mogen ze van mij best wel wat scheef zitten. Tenslotte moest de soldaat in die tijd meestal zijn emblemen er zelf op zetten en lang niet iedereen kon netjes naaien. :wink:
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dan is een embleem die er met prutswerk opgezet is misschien wel origineel van die tijd erop.. :lol:
En de mooie strakke rechte opzittende emblemen na die tijd opgenaaid. :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie