Collectie Veltro

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Collectie Veltro

Bericht door Veltro »

Met dit topic ga ik vandaag een begin maken met het showen van mijn collectie.

Allereerst twee complete uniformen van de M.V.S.N. (zwarthemden). Op dit moment staat mijn verzameling min of meer opgeslagen in kasten, dus ik zal steeds wat items groeperen en deze op een foto plaatsen. De twee uniformen zijn dus bedoeld voor een overal indruk. Beschrijving van de items gebeurt afzonderlijk. Ik hoop in februari wat beter display materiaal te ontvangen. Veel items show ik nu even op twee LEGE hulzen, hier is niets mis mee, springstof is eruit etc.

Dus allereerst de twee uniformen:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens een Franse helm in Italiaanse dienst. Deze helm komt uit Sicilie en is in 1943 overgenomen en in gebruik geweest bij de kust-artillerie (zie stencil). De tweede helm is een M33 gebruikt door de M.V.S.N. en heeft de mooie grijs/groene kleur hiervoor kenmerkend.

Afbeelding

Dan nu twee Alpini style petten. De eerste is van de M.V.S.N. luchtdoelartillerie militie. De tweede is Alpini, waarschijnlijk rond 1920.

Afbeelding

Nu volgen twee tropenhelmen uit het Afrikaanse oorlogstoneel. De eerste een M.V.S.N. exemplaar (zie stencil). De tweede een standaard exemplaar.

Afbeelding

Vervolgens weer een M33 helm met camo (misschien een Spaans exemplaar) en een tankhelm.

Afbeelding

Nu twee gasmaskers welke tot de standaard uitrusting behoorde van het Italiaanse leger. Het zijn de versies Type 35 en Model 1933.

Afbeelding

Nog wat standaard uitrusting voor de bewapening. Allereerst een Model 1874/89 zwart cavallerie bandolier, dan een Model 1891 bandolier, op de voorgrond een Model 1907 pouche en rechts een Carcano sling.

Afbeelding

Dit was het voor nu, volgende keer verder.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Collectie Veltro

Bericht door Peter M »

Veltro schreef:Dan nu twee Alpini style petten. De eerste is van de M.V.S.N. luchtdoelartillerie militie. De tweede is Alpini, waarschijnlijk rond 1920.

Afbeelding
Om verliefd op te worden! Zijn de Alpini een populaire tak binnen de Italiaanse militaria?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Beste Peter Moelans, als je bedoeld gelieft om te verzamelen, dan is dit zeker het geval. Alpini en Bersaglieri (met die pluimen 8) ) zijn wel het populairst, gevolgd door M.V.S.N. Deze laatste ligt bij sommige gevoeliger, prijs is ook hoger.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

collectie Veltro II

Bericht door Veltro »

Nog wat bewapening toevoegen.

Twee soorten holsters: Glisenti Model 1889 revolver holster en een Baretta pistool holster.

Afbeelding

En drie soorten Carcano M38 bayonetten. De linker een standaard gefabriceerde non-folding exemplaar. De middelste een folding exemplaar en de rechter een folding exemplaar omgebouwd tot non-folding. Daaronder de schede gebruikt bij alle drie. Ik zoek nog zo'n schede dus.... :)

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

wou wat een verzameling zeg
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Collectie Veltro III

Bericht door Veltro »

Wat emblemen en plakkaten.

De volgende koperen emblemen behoren op de helmen gedragen te worden, van links naar rechts: Bersaglieri, Guardia di Finanza, daaronder Divisie artillerie (aan een school=zwart kruis), Aanvals Tank bemanning (school)

Afbeelding

De volgende emblemen: Militie Universitaria, Spoorweg Militie, Luchtafweer, Motor transport.

Afbeelding

Vervolgens een plakkaat van brons dat op de gepanterde voertuigen van het italiaanse leger zat tot augustus 1943. Het is bevestigd op een houten achtergrond in het zart geschilderd met een Italiaans wit kruis en hangt mooi aan de muur.

Afbeelding

En tot slot een plakkaat van Il Duce zelf. Zulke voorwerpen hingen bij mensen thuis in die periode.

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Italiaanse WOII verzameling

Bericht door asjemenou »

Schitterende verzameling. Mooi dat je dat ons laat zien.
Ik vind het bronzen schild wel heel apart dat zoiets op een voertuig heeft gezeten.
Hoe zit dat nu in Italië zelf. Is daar (nog) interesse voor het Mussolini tijdperk?
Kan z'n graf nog steeds openbaar worden bezocht? Ik meende eens gelezen te hebben dat de Italiaanse regering daar van af wilde.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Naar mijn weten is het graf nog steeds vrij toegankelijk. Op Fascistische feestdagen worden hier nog steeds "parades" gehouden en er is bijna altijd een Fascistische erewacht aanwezig. Het hele dorpje Predappio (vlak bij Forli) leeft bijna van de verkoop en toerisme van/voor Fascistische spullen (repro!)

Overal in de steden en dorpen zijn nog sporen van het Fascisme te vinden. tegenwoordig wordt dit toch steeds meer als een onderdeel van de geschiedenis gezien en geconserveerd. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Zo heeft Mussolini het Mausoleum van Augustus in Fascistische stijl laten aanpassen, dit wordt nu weer terug gedraaid.
Maar sommige gemeentes laten weer Fascistische praal herleven voor het toerisme. Er is bijvoorbeeld het uitgehakte hoofd van de Duce en zijn naam in bomen, wat weer wordt hersteld.

Toch in Italie altijd even oppassen. Laat ik het zo zeggen, 10% vind het Fascisme prachtig, 20% vind het verschrikkelijk en 70% ziet het als geschiedenis. Tref geen anti-persoon als je Fascistische spullen zoekt!

Over de huidige regering, de huidige partij van de eerste minister is ontstaan uit een partij die zelf is opgericht door oud leden van de Fascistische partij!

Ik zal binnenkort verder gaan met het plaatsen van foto's, waarschijnlijk na het weekend.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Collectie Veltro IV

Bericht door Veltro »

Nog wat uitrusting en twee propaganda werken (kon het nog even niet laten :) )

Mijn lievelings bayonet, de Carcano Model 1891 met leren/koperen schede. Daarnaast een 6X30 veldkijker van het Koninklijk Leger uit 1943 (helaas niet in goede staat).

Afbeelding

Dan nu twee propaganda werken. De eerste een Duitse over het staatsbezoek van AH aan Italie met 126 werkelijk schitterende foto's: Hitler in Italien. De tweede een erg bijzonder Italiaans werk. Het is een boek over de grote leiders van Italie. Opmerkelijk is dat hierin ook bijvoorbeeld Napoleon wordt genoemd. (officieel waren Napoleons ouders Italiaans omdat in die tijd Corsica nog Italiaans was, dus hij in weze ook etc.) Het werk is uitgegeven voor propaganda doeleinden voor Italianen wonende in het buitenland (Edizioni Scuole Italiane All'Estero): I Grandi Capitani Italiani.

Afbeelding

Ik zal in dit topic alleen boeken tonen uit de tijd zelf, of er moet specifiek om bepaalde boeken gevraagd worden natuurlijk

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Collectie Veltro V

Bericht door Veltro »

Dan echt het laatste van vandaag :lol:

Drie medailles naar aanleiding van Wo 1, die op Fascistische uniformen bijna nooit ontbraken: links de bronze medaille verkregen na een jaar aan het front, midden de Italiaanse victorie medaille en rechts de Merito Di Guerra met F.E.R.T clip.

Afbeelding

De foto's zijn helaas niet al te best, maar ik heb momenteel geen beter toestel :(

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Collectie Veltro VI

Bericht door Veltro »

Nog twee propagandawerken.

Het linker boek is een Duitse uitgave. Het behandelt de Fascistische jeugd, haar opvoeding, achtergrond gedachtengoed etc. Het boek heeft een aantal mooie foto's: GIL, Gioventu Italiana Del Littorio. Het tweede boek is een Franstalige uitgave van het bekende propaganda werk betreffende de 10de verjaardag van het Fascistische tijdperk. Dit werd gevierd met een enorme tentoonstelling. Dit boek gaat over dit "historische" evenement en de tentoonstelling. Het boek is in vele talen uitgegeven: Exposition de la Revolution Fasciste.

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Zéér mooie collectie! Het is inderdaad eigenaardig te zien dat er ook in Rome ( waar ik onlangs was ) bustes van Mussolini en andere fascistische symbolen te koop zijn in souvenirwinkels. Italië is een mooi land en Rome een geweldige stad waar de Romeinse oudheid en de latere geschiedenis wonderlijk met elkaar verweven zijn, zo heb je behalve de oudheden ook het EUR, een modelwijk gebouwd in de Fascistische periode die nog steeds bewoond wordt!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

E.U.R was eigenlijk niet bedoeld als woonwijk, het was eigenlijk bedoeld voor de Fascistische wereldtentoonstelling van de arbeid in 1942. Daar is door de oorlog niets meer van gekomen. Het is nu een zogeheten "Yuppen" wijk.. Wat vond je van Palazzo Civilta del Lavoro (het vierkante Colloseum) en het Museo della Civilta Romano, de publiekstrekkers van E.U.R.? Maar Peter, heb je ook nog wat militaria gekocht? Hopelijk niet zo'n Mussolini T-shirt haha...

Veltro

P.S. ik zag bij een kraampje nog een orginele buste, schaal 1:1. Prijs 1500 euro, zat te dubben, maar kon hem niet vervoeren...was ook vast leuk geweest bij de douane..
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Allereerst de standaard veldfles van het Italiaanse leger met wollen overtrek. Links in de kleur European Green, rechts Kaki. De rechter komt het meeste voor, omdat 99% post-wo2 zijn.

Afbeelding

Vervolgens wat stoffen Bustina of Alpini emblemen. Van links boven tot rechts beneden: Motor transport, Infantrie onderoficier, Alpini, Infantrie lagere rang

Afbeelding

Dan wat knoopsgatemblemen. Links voor Invaliden van wo1 (Naz. Mutilati Invalidi Di Guerra), dan een P.N.F Fascistische partij speld, dan een algemeen Fascistisch embleem.

Afbeelding

Wat borst en armschilden. Links een armschild van de 8ste Alpini, dan een borstschild van de GIL (Gioventu Italiana Dell Littorio) uit 1938 en rechts een badge voor een tank bestuurder (Ferrea Mole Ferreo Cuore)

Afbeelding

Vervolgens wat helm, pet en borst emblemen. Links boven een adrian helm embleem van 12de leger korps artillerie, dan een pet embleem van de GIL, dan een uitreiking van de stad Rapallo en rechtsonder een speld ter verovering van Albanie in 1939.

Afbeelding

Nog enkele medailles. Links een speld en medaille ter aanleiding van de wetgeving, dan de Afrika campagne medaille, eerst alleen voor Duitsers, later ook voor Italianen. Wie het het draagt is te zien aan het lint, begint deze met zwart is het Duits, met groen is het Italiaans. Deze is Italiaans (medaille ligt op foto op z'n kop) Dan de medaille voor de Ethiopie campagne.

Afbeelding

Als laatste vandaag twee propaganda werken. Links het werk: De bevrijding van Mussolini. Uitgegeven onder de Duitse bezetting (1943?). De rechter is een werk van de N.V. Arbeiderspers uit 1935 over het Italiaans Ethiopisch conflict. Het werk neemt stelling tegen Italie: Oorlog om Abessinie.

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Veltro schreef:E.U.R was eigenlijk niet bedoeld als woonwijk, het was eigenlijk bedoeld voor de Fascistische wereldtentoonstelling van de arbeid in 1942. Daar is door de oorlog niets meer van gekomen. Het is nu een zogeheten "Yuppen" wijk.. Wat vond je van Palazzo Civilta del Lavoro (het vierkante Colloseum) en het Museo della Civilta Romano, de publiekstrekkers van E.U.R.? Maar Peter, heb je ook nog wat militaria gekocht? Hopelijk niet zo'n Mussolini T-shirt haha...

Veltro

P.S. ik zag bij een kraampje nog een orginele buste, schaal 1:1. Prijs 1500 euro, zat te dubben, maar kon hem niet vervoeren...was ook vast leuk geweest bij de douane..
Inderdaad, was me inderdaad verteld dat E.U.R. voor de Fascistische Wereldtentoonstelling gebouwd was! ( Was me ontschoten... ) Het was erg bombastisch allemaal, erg herkenbaar en typisch. Ik ben inderdaad ook Mussolini T-shirts tegengekomen, maar geen militaria helaas... Ik heb de gewoonte een helm uit het land waar ik ben mee te nemen en hoewel ik alleen US verzamel, is een Italiaanse helm een leuk souvenir die ik niet had laten liggen als ik er één tegenkwam!
Wel een leuk item, zo'n 1:1 buste! Ik neem aan dat deze uit brons is vervaardigd? Wel een hoop geld, 1500 Euro.... maar zoiets kom je niet vaak tegen, lijkt me! Het was geweldig daar te zijn, Rome is een mooie en fascinerende stad waar ik zeker zal terugkeren! :)
Daar is 'ie weer!
Gesloten