toon hier je BGS / DDR militaria

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

doe je het dan om het te vergelijken met wo2 of omdat je koude oorlog spaart?

ik vind zelf dat als je ww2 spaart dat je dan geen dingen van na de oorlog moet nemen, hetzelfde als repo in een museum
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Doppelfernrohr DF 7x40

Bericht door asjemenou »

Reagerend op de laatste reactie's van deze topic. Ik heb zelf ook een aardige DDR verzameling en dan wel een verzameling van de DDR Grenztruppen. Ik verzamel dit niet omdat het goedkoop is ten opzichte van WOII militaria maar omdat ik het reuze interessant vind om het te verzamelen. Dit geldt overigens voor mijn gehele militaria verzameling.
Mijn interesse voor de DDR Grenztruppen is ook gewekt omdat ik de val van de Berlijnse muur destijds min of meer bewust heb meegemaakt. Het is iets van mijn tijd. Ook heb ik nog de DDR bezocht in de communistische tijd. Bij het binnenreizen van de DDR had je dan sowieso met de Oostduitse Grenztruppen te maken.

In mijn DDR Grenztruppen verzameling heb ik ook een Doppelfernrohr DF 7x40. Dit was de standaard verrekijker van het Oostduitse leger. De verrekijker is in een gebruikte doch zeer goede staat. Voor de kenners onder ons, de verrekijker is destijds vervaardigd bij het Oostduitse Zeiss Ikon. Wat dus betekent dat de lenzen van een zeer goede kwaliteit zijn. Het verhaal wil dat de verrekijker bedoelt was om als standaard verrekijker te dienen voor alle Warschau Pact strijdmachten. Het zou de Russen destijds niet lekker hebben gezeten dat de Oostduitse verrekijkers kwalitatief veel beter waren dan de Russische kijkers. Zo zouden ze de overige Warschau Pact landen verplicht hebben om Russische kijkers aan te schaffen en niet de Oostduitse kijkers. Ook zouden ze voor deze landen veel te duur zijn.

Afbeelding

DF 7x40 verrekijker met bijbehorende "Strichplattebeleuchting". De belichting voor de gradenverdeling wordt gevoed door een ZW59 acculamp. Bijbehorend de "Bedienungsanleitung" en het "Instandsetzungsvorschrift".

Afbeelding

De verrekijker heeft alleen de aanduiding "NVA 7x40" en een serienummer en geen Bundeswehr herkeuringsmerk. Dit betekent dus dat de verrekijker niet is afgesteld en aangepast door de Bundeswehr. De kijker is dus 100% in de staat gebleven zoals ze ooit door het Oostduitse leger is gebruikt.

Afbeelding

In het oculairdeksel bevinden zich 2 zonnefilters. In het linkeroculair bevindt zich een infrarood waarnemingsfilter. Rechts op de verrekijker de zwaluwstaartbevestiging voor de verlichting van de gradenverdeling.

Afbeelding

DDR grenssoldaten met optische apparatuur waaronder twee DF 7x40 verrekijkers.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Praktica camera

Bericht door asjemenou »

Nog een optisch object uit m’n DDR verzameling, een Praktica MTL5 spiegelreflexcamera. Wellicht voor de wat ouderen onder ons een hele bekende camera. De Praktica camera, één van de paradepaardjes van de voormalige Oost-Duitse industrie was tot begin jaren negentig ook volop in Nederland te koop. Praktica behoorde tot het Oost-Duitse VEB Pentacon concern in Dresden.
De Praktica camera werd in de DDR niet alleen door civiele fotografen gebruikt maar ook door Grenzaufklärer van de DDR Grenztruppen. Deze gebruikte de camera o.a. voor het vastleggen van personeel en voertuigen van de westerse bezettingsmachten langs de voormalige oost west grens.

Afbeelding

Afbeelding

De Praktica camera uit m’n verzameling is compleet met originele Pentacon paraattas, lenzen, tussenringen, balgapperaat, een draagband en gebruiksaanwijzing. De lenzen zijn alle compleet met lensdoppen en bijbehorende lenskoker. Alles in een zeer goede staat. Voor de wat minder geoefende fotografen onder ons, de tussenringen en het balgapparaat werden o.a. gebruikt voor het fotograferen van (reis)documenten.
Bij de cameraset zit ook een papier waarop de cameraset wordt omschreven met typeaanduidingen en serienummers en is opgemaakt in Stendal.
Dit zou kunnen betekenen dat de cameraset afkomstig is van DDR Grenzaufklärer behorende tot het Grenzkommando Nord te Stendal.

Afbeelding

DDR Grenzaufklärer aan de voormalige oost west grens. Op de foto is goed de uitrusting van de beide Grenzaufklärer te zien. Beide zijn uitgerust met een Praktica camera en een
DF 7x40 verrekijker. Over de schouder dragen ze hun persoonlijk wapen het AK74 machinepistool. Aan de koppelriem het bajonet en een magazijntas voor de AK74. De linker Grenzaufklärer draagt ook nog een UFT 721 mobilofoon aan z’n koppelriem.
abl1940
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:19

Bericht door abl1940 »

Zeer mooi, heb je nog andere dingen in je verzameling?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

DDR verzameling

Bericht door asjemenou »

abl1940 schreef:Zeer mooi, heb je nog andere dingen in je verzameling?
Je bedoelt in m'n DDR verzameling? Ja, ik heb nog wel meer. Eigenlijk ben ik alleen een WOII verzamelaar maar sinds de val van de Berlijnse muur verzamel ik ook DDR Grenztruppen.
Ik heb enkele uniformen van dit Oostduitse veiligheidsorgaan en daar blijft het dan ook wel bij. Grote dingen zoals voertuigen of radiozenders heb ik niet, daar heb ik geen ruimte voor. Naast de uniformen, de verrekijker en de Praktica camera heb ik nog enkele werkende UFT 721 mobilofoons. Ook heb ik handboeken, onderscheidingen, speldjes e.d. van de DDR Grenztruppen. Een leuke maar niet al te grote verzameling.

Afbeelding

Ook dit soort kleine objecten maken deel uit van mijn verzameling. Een drietal postzegels waarvan 2 uitgegeven ter ere van de het 10 jarig bestaan van de Berlijnse muur. De rechtse postzegel is uitgegeven ter ere van het 40 jarig bestaan van de DDR Grenztruppen in 1986.

Afbeelding

Dit speldje, 17 x 27 mm., is ook grappig. Het wordt als volgt in een Oostduits boekje voor militaire onderscheidingen en herinneringsspeldjes omschreven;
"Zur Erinnerung an die friedenssichernden Maßnahmen vom 13. August 1961 gab die Stadtkommandantur Berlin einige Abzeichen heraus. Sie wurden als Erinnerungsgeschenke herausgegeben."
Het speldje werd in 1961 als "herinneringsgeschenk" door de stadscommandant van (oost) Berlijn aan de soldaten, politieagenten en bouwvakkers geschonken die hadden meegeholpen om de Berlijnse muur te bouwen.

Jammer genoeg reageren er niet zoveel mensen op deze topic. DDR militaria wordt weinig verzamelt denk ik.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Re: Praktica camera

Bericht door vincent »

asjemenou schreef:Over de schouder dragen ze hun persoonlijk wapen het AK74 machinepistool. Aan de koppelriem het bajonet en een magazijntas voor de AK74.
Het gebrek aan een "vogelkooi" op de AK74 doet mij vermoeden dat het een AK-47 is, en is de bayonet niet een beetje te lang om voor de AK-74 te zijn?
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Oostduitse MPi-KMS72

Bericht door asjemenou »

vincent schreef:
asjemenou schreef:Over de schouder dragen ze hun persoonlijk wapen het AK74 machinepistool. Aan de koppelriem het bajonet en een magazijntas voor de AK74.
Het gebrek aan een "vogelkooi" op de AK74 doet mij vermoeden dat het een AK-47 is, en is de bayonet niet een beetje te lang om voor de AK-74 te zijn?
Goeie vraag. Ik ben even in de (DDR) boeken gedoken voor het juiste antwoord en ik denk dat we er allebei naast zitten. De machinepistolen die beide DDR Grenzaufklärer dragen zijn MPi-KMS72's, een Oostduitse variant van de Russische Kalasjnikov.
Misschien niet helemaal goed te zien op de eerder geplaatste foto maar hierbij een deelvergroting van één van de Grenssoldaten. Het oorspronkelijke onderschrift bij deze foto is; DDR-Grenzaufklärer auf dem Elbdeich am sogenannten Dreiländereck Niedersachsen, Schleswig-Holstein, Mecklenburg, 1987.

Afbeelding

Op de uitvergroting is aan de koppelriem het Seitengewehr M79 te zien. Deze behoorde standaard bij de MPi-KMS72. Hieronder afgebeeld.

Afbeelding

De oudere MPi Km(S), de Oostduitse AK47, was in 1987 toch al vervangen door de modernere MPi-KMS72 en MPi-AKS74.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben geen wapendeskundige maar wat bedoel je nu precies met een "vogelkooi"?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik denk de mondingsvlamdemper. Overigens komt de bajonet me bekend voor, ik gebruikte deze als voetsteun voor m,n pop ( tijdelijk ). Ik heb het ooit per toeval bemachtigd en dacht dat het een AK47 bajonet was. Dat het DDR is wist ik wel, ze hebben een zeer herkenbare huisstijl.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Ziehier mijn kleine DDR-verzameling:

Afbeelding
Medailles.

Afbeelding
Belgisch Document.

Afbeelding
Amerikaans Document.

Afbeelding
Duitse Insignes.

<Later komt er nog meer>
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

DDR/Sovjet onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Leuke verzameling Leroy. Over de onderscheidingen op je eerste foto kan ik je wel iets meer vertellen. De documenten op de 2 overige foto's ken ik niet. Net zo weinig als de Bundeswehr schouderepauletten enz.

Afbeelding

Groep 1 is een groep Sovjet Russische ribons. De onderscheidingen in groep 1 zijn bovenste rij; Medaille voor onberispelijke dienst 1e klasse (20 jaar dienst) en de medaille 20 jarige herdenking overwinning op Duitsland. De middelste rij; Medaille voor dapperheid, Medaille voor de inname van Berlijn en de Orde van de rode ster. Onderste rij; Medaille voor heldenmoedige arbeid 1941-1945, Medaille veteraan der arbeid en de Medaille voor de overwinning op Duitsland 1941-1945. De rechtse groep ribons ken ik niet.

De medailles in groep 2 zijn v.l.n.r.; 2 medailles 70 jaar strijdkrachten der USSR http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=119 ... c&start=30 , Reservisteninsigne zilver (2 -10 jaar dienst) der DDR. De meest rechtse ken ik niet maar ziet er wel uit als een DDR medaille.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Dus die 1ste groep ribons zijn eig. WW2? :|

En de overige verzameling uit de Koude Oorlog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische ribons

Bericht door asjemenou »

Leroy schreef:Dus die 1ste groep ribons zijn eig. WW2? :
Zie antwoord topic: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=186423#186423
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

In een nummer van Militaria (Patzwall Verlag) las ik dat zelfs DDR-medailles vervalsd worden... In dit geval ging het om een Rettungsmedaille. Tja...
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Naslag of vervalsing?!

Bericht door asjemenou »

lexiebabe schreef:In een nummer van Militaria (Patzwall Verlag) las ik dat zelfs DDR-medailles vervalsd worden... In dit geval ging het om een Rettungsmedaille. Tja...
Het zou mij niets verbazen als dit gebeurt. De DDR bestaat inmiddels al bijna 16 jaar niet meer en ik kan mij dus ook voorstellen dat er bepaalde zaken zeldzaam gaan worden. Dan kan het gebeuren dat er iemand op het idee komt om bepaalde zeldzame dingen na te gaan slaan of te vervalsen. Zie een vergelijkbare topic hierover; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=8911 .
Jij hebt het over een artikel van een DDR Rettungsmedaille. Kan je een scan van dit artikel plaatsen?
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Kan je een scan van dit artikel plaatsen?
Ik probeer komend weekend mijn scanner succesvol aan te sluiten...
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Plaats reactie