kinderen in de wo2 .. please ff kijke!!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
::.ScholiEr.::

kinderen in de wo2 .. please ff kijke!!

Bericht door ::.ScholiEr.:: »

hey hallo..
ik moet voor school een werkstuk maken over de tweede werled oorlog. We mogen zelf weten welk onderwerp, hoofdvragen en deelvragen we kiezen. Ik doe het over kinderen in de tweede wereldoorlog. En de volgende vragen heb ik erover:

1) Hoe werden de kinderen behandeld in de wo2?
2) waren zij ook verantwoordelijk voor de troepen?(wat de volwassen mensen wel waren..)
3) moesten de kinderen in de wo2 ook werken in fabrieken? (kinderarbeid)
4) Waren er ook kinderen die erg belangrijk waren in de wo2 (die zij niet konden missen)

ik heb het dan over de kinderen van ongeveer tussen de 3 en de 12 jaar. Ik hoop dat jullie een paar antwoorden voor me hebben![/b]
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Re: kinderen in de wo2 .. please ff kijke!!

Bericht door Mike.H »

::.ScholiEr.:: schreef:hey hallo..
ik moet voor school een werkstuk maken over de tweede werled oorlog. We mogen zelf weten welk onderwerp, hoofdvragen en deelvragen we kiezen. Ik doe het over kinderen in de tweede wereldoorlog. En de volgende vragen heb ik erover:

1) Hoe werden de kinderen behandeld in de wo2?
2) waren zij ook verantwoordelijk voor de troepen?(wat de volwassen mensen wel waren..)
3) moesten de kinderen in de wo2 ook werken in fabrieken? (kinderarbeid)
4) Waren er ook kinderen die erg belangrijk waren in de wo2 (die zij niet konden missen)

ik heb het dan over de kinderen van ongeveer tussen de 3 en de 12 jaar. Ik hoop dat jullie een paar antwoorden voor me hebben![/b]
1) een Duitse jongen vanaf 10 jaar moest bij de Hitlerjugend... andere kinderen moesten normaal naar school dacht ik, maar weet niet zeker... Italiaanse kinderen moesten dat misschien ook.. wel een foto gezien in een boek van Italiaanse kinderen met legeruniformen aan... hoop dat Veltro (iemand op dit forum die veel over Italië in Wo2 weet) je meer info. hierover kan geven...

2) ehm misschien brachten ze soms wel eens eten aan de troepen ofzo... ik snap niet echt goed wat je hiermee bedoeld...

3) Niet dat ik weet... meestal werden gewoon mannen gebruikt of vrouwen... in Duitsland vooral mannen uit andere landen --> dwangarbeiders...

4) ehm naja eigelijk konden alle landen de jeugd niet missen, want de jeugd = de toekomst... en de toekomst moest vechten...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Hier een schema wanneer je bij een verreniging kon (Duitse kinderen):

- Hitlerjugend: Jongens van ca 14 tot 18 jaar
- Deutsches Jungvolk: Jongens van ca 10 tot 14 jaar

- Glaube und Schönheit: Meisjes van ca 17 tot 21 jaar
- Bund Deutscher Mädel: Meisjes van ca 13 tot 17 jaar
- Deutsche Jungmädel: Meisjes van ca 10 tot 13 jaar
Maar dit verranderde naarmate de oorlog vorderde. Want in 1941 moesten alle jongeren ouder dan 10 jaar bij de HJ.

Kinden hielpen ook mee in fabrieken, vooral bij muntiefabrieken omdat ze kleine vingers hadden!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik zal het vertrouwen van Mike H. maar niet beschamen :)
In Fascistisch Italie bestond er theoretisch geen verschil tussen soldaat en burger. Al tijdens de het prille begin van het Fascisme (1919) kwam dit naar voren door de introductie van jeugd brigades: de studenten Vanquard of AGF. Later (1926) ging dit op in een organisatie voor jongeren van 8 tot 14 jaar, de Opera Nazionale Balilla. (ONB) De functie van de organisatie was de jongens fit te maken, dicipline bij te brengen, politiek te onderwijzen en semi-militaire training te geven. Vanaf 1929 kwam de ONB onder het ministerie van onderwijs te vallen en kregen meisjes ook hun eigen tak, "De kleine Italianen van het vrouwelijk geslacht". Vanaf 1935 werden alle kinderen vanaf 18 maanden :shock: tot 8 jaar opgenomen in de organisatie Kinderen van de vrouwelijke wolf.
In 1937 werd de naam van de ONB veranderd in GIL, de Fascistische jeugd van de lictorenbundel. De GIL was meer militair gericht dan de ONB omdat ze moest dienen als basis voor vrijwillegers die overgingen naar de Militie.
In 1940 had de GIL 5 miljoen jongeren in zich. Alleen de jongeren boven de 16 gingen naar gevechtsformaties (officieel)
Er bestond ook een GAL organisatie, deze was hetzelfde als de GIL maar dan voor Arabische fascisten uit de kolonie Libie of voor die uit Italiaans Oost Afrika. Er was ook een GIL tak voor Italiaanse jongeren levend in het buitenland, zoals America, Frankrijk etc.

Dan nu wat meer antwoord op je vragen 8)
1 De kinderen werden net als ouderen behandeld, iedereen moest zijn plicht doen, er was immers geen verschil in burger en soldaat. De kinderen waren de fascisten en soldaten van morgen.
2 De jeugd was de voedingsbodem van toekomstigen soldaten, maar tot 16 jaar vervulden ze geen militaire taak. Later na 1943 deden sommige jongeren onder de 16 dit wel als lid van de Zwarte Brigades of als partizaan.
3 Niet specifiek
4 Niet specifiek, zelfs de kinderen van de dictator Benito Mussolini vochten mee als piloot, waarvan er 1 is gesneuveld

Voor meer info geef maar een seintje.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:Ik zal het vertrouwen van Mike H. maar niet beschamen :)
In Fascistisch Italie bestond er theoretisch geen verschil tussen soldaat en burger. Al tijdens de het prille begin van het Fascisme (1919) kwam dit naar voren door de introductie van jeugd brigades: de studenten Vanquard of AGF. Later (1926) ging dit op in een organisatie voor jongeren van 8 tot 14 jaar, de Opera Nazionale Balilla. (ONB) De functie van de organisatie was de jongens fit te maken, dicipline bij te brengen, politiek te onderwijzen en semi-militaire training te geven. Vanaf 1929 kwam de ONB onder het ministerie van onderwijs te vallen en kregen meisjes ook hun eigen tak, "De kleine Italianen van het vrouwelijk geslacht". Vanaf 1935 werden alle kinderen vanaf 18 maanden :shock: tot 8 jaar opgenomen in de organisatie Kinderen van de vrouwelijke wolf.
In 1937 werd de naam van de ONB veranderd in GIL, de Fascistische jeugd van de lictorenbundel. De GIL was meer militair gericht dan de ONB omdat ze moest dienen als basis voor vrijwillegers die overgingen naar de Militie.
In 1940 had de GIL 5 miljoen jongeren in zich. Alleen de jongeren boven de 16 gingen naar gevechtsformaties (officieel)
Er bestond ook een GAL organisatie, deze was hetzelfde als de GIL maar dan voor Arabische fascisten uit de kolonie Libie of voor die uit Italiaans Oost Afrika. Er was ook een GIL tak voor Italiaanse jongeren levend in het buitenland, zoals America, Frankrijk etc.

Dan nu wat meer antwoord op je vragen 8)
1 De kinderen werden net als ouderen behandeld, iedereen moest zijn plicht doen, er was immers geen verschil in burger en soldaat. De kinderen waren de fascisten en soldaten van morgen.
2 De jeugd was de voedingsbodem van toekomstigen soldaten, maar tot 16 jaar vervulden ze geen militaire taak. Later na 1943 deden sommige jongeren onder de 16 dit wel als lid van de Zwarte Brigades of als partizaan.
3 Niet specifiek
4 Niet specifiek, zelfs de kinderen van de dictator Benito Mussolini vochten mee als piloot, waarvan er 1 is gesneuveld

Voor meer info geef maar een seintje.

Veltro
hehe I knew I could count on you :lol: :) thnx eh!... ik denk dan dat ik van de ONB een plaatje in mijn geschiedenisboek heb staan ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Kwam toevallig net een foto tegen van een jonge soldaat aan het oostfront o.i.d. tegen.
Hij doet het van angst in de broek en huilt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door the_king88 op 19 jan 2006, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

deze foto komt van een film... in scene gezet dus... maar zou ongetwijfelt kunne gebeure
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Deze afbeelding komt inderdaad van een flim, genaamd Die Brücke.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ow hehe. :oops: :oops:
Kon de film ook niet waar dat uit kwam!
Trouwens is het een mooie film ? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik vind het zelf wel een gave film! 8)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Hauptman Raymond
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Hauptman Raymond »

Ik moet de film nog zien, maar ik kan hem niet vinden
Gebruikersavatar
Hauptman Raymond
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Hauptman Raymond »

Aan het einde van de oorlog in berlijn waren de kinderen van de jeugd ook rond de 8 en ouder.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Hauptman Raymond schreef:Aan het einde van de oorlog in berlijn waren de kinderen van de jeugd ook rond de 8 en ouder.
Hitlerjugend ja... die waren er veel in Berlijn toen de Russen het aanvielen...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Mike.H schreef:
Hauptman Raymond schreef:Aan het einde van de oorlog in berlijn waren de kinderen van de jeugd ook rond de 8 en ouder.
Hitlerjugend ja... die waren er veel in Berlijn toen de Russen het aanvielen...
zeker niet allen waren Hitlerjugend! Een misverstand die vaak wordt gemaakt. ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

vincent schreef:
Mike.H schreef:
Hauptman Raymond schreef:Aan het einde van de oorlog in berlijn waren de kinderen van de jeugd ook rond de 8 en ouder.
Hitlerjugend ja... die waren er veel in Berlijn toen de Russen het aanvielen...
zeker niet allen waren Hitlerjugend! Een misverstand die vaak wordt gemaakt. ;)
zeg ik ook niet ;)... waren ook veel Volkssturm, SS en nog een ander bijeengeraapt zootje van wehrmacht en panzertroepen...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie