Verzet in Nederland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Verzet in Nederland

Bericht door Roel R. »

Stelling: De grootte van het verzet in Nederland word sterk overschat, en door wraakacties na verzetsacties zijn meer mensen omgekomen dan gered door het verzet.


Playing the Devils Advocate
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

mijn mening zijn er 2 soorten "verzet"

1; de klootzakken die uit een raam een mof neerschoten en meteen onderdoken en andere mensen voor hun acties lieten betalen met hun leven

2; die mensen onderdak gaven en bonnen/paspoorten vervalsde ect. en ook byv stroom/telefoonkabels saboteren of smokkelde en dat zonder een mof te doden en alleen zorgde dat andere mensen een beter leven kregen!



over dat 1ste soort gaat denk ik dit topic over in de toekomst! en dat kan je geen verzet noemen maar eerdere dolle dwazen die er op los schieten!! dus dat kan je zeker niet vergelijken met dat 2de soort!!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Guido, je vergeet 1 soort van ''verzet''.
Degenen die er op het laatste moment, de laatste paar maanden bij gingen.
Waarom? Waarom dan pas? Omdat ze 5 jaar eerder te bang waren om verzet te plegen? Of omdat ze wisten dat ze door de bevrijde bevolking als helden werden ontvangen?
Ik weet het niet hoor, maar ik vind dat soort van verzet toch een beetje...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

te bang...nee ze zagen gewoon geen hoop er in! als jij via de radio te horen krijgt dat de geallieerde naderen krijg je zeker weer hoop en al die haat van t leed dat die duitsers hadden aangericht die naar boven komt... hou dat maar is in!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Guido schreef:mijn mening zijn er 2 soorten "verzet"

1; de klootzakken die uit een raam een mof neerschoten en meteen onderdoken en andere mensen voor hun acties lieten betalen met hun leven

2; die mensen onderdak gaven en bonnen/paspoorten vervalsde ect. en ook byv stroom/telefoonkabels saboteren of smokkelde en dat zonder een mof te doden en alleen zorgde dat andere mensen een beter leven kregen!



over dat 1ste soort gaat denk ik dit topic over in de toekomst! en dat kan je geen verzet noemen maar eerdere dolle dwazen die er op los schieten!! dus dat kan je zeker niet vergelijken met dat 2de soort!!
Is het eerste soort dan wel effectief/goed als het om "georganiseerd" verzet gaat, dus georganiseerd moffen neerschieten? Hiermee is er de kans dat er een aantal mensen gefusillieerd kan worden(verschrikkelijk natuurlijk), maar is misschien de dood van honderden voorkomen :?

Maar zoals jij het er neer zet, heb je idd gelijk

Jurrie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ja, daar heb je gelijk in, maar...
er deden vanaf het begin van de bezetting ook mensen al verzetsacties, dan vindt ik dat die mensen meer als helden mogen worden genoemd, dan degenen die er pas veeel later bij waren gekomen...
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Dat is wel een pittige mening dat je daar neertypt over verzetsmensen die duitsers doodden.
Trouwens,sabotage actie's werden ook regelmatig afgestraft met represaille's op onschuldige burgers.


Adrian.

Ps:Ooit eens die serie 'secret army' gezien?
Dat gaat over een organisatie die neergestorte piloten helpen ontsnappen,terugkeren naar hun land.
Wel daar komt het af en toe in voor dat die verzetsleden andere burgers vermoorden om hun anonimiteit te vrijwaren.
Zodat ze zelf niet werden opgepakt,of hun organisatie werd opgerold.

Wat vindt je daar van?
Zijn dat dan ook een bende klootzakken?
Burgers vermoorden omdat de organisatie anders in gevaar kwam?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

zie mijn post onder aan dat ik 1ste soort geen verzet vind!!

maar waarom meer respect voor iemand die in 1940 al verzet pleegde als iemand die in 1944 met het verzet begon! .. en trouwens je ziet veel jonge jongens van 18 19 20 die in 44/45 voor byv de BS in ging ... maja op je 14de of 15de ga jij niet mee vechten !! denk is na... zou jij GELIJK na de overgave meteen verzet gaan plegen!! denk is na je hebt dan ook een familie ect!!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Adrian schreef:Dat is wel een pittige mening dat je daar neertypt over verzetsmensen die duitsers doodden.
Trouwens,sabotage actie's werden ook regelmatig afgestraft met represaille's op onschuldige burgers.


Adrian.

Ps:Ooit eens die serie 'secret army' gezien?
Dat gaat over een organisatie die neergestorte piloten helpen ontsnappen,terugkeren naar hun land.
Wel daar komt het af en toe in voor dat die verzetsleden andere burgers vermoorden om hun anonimiteit te vrijwaren.
Zodat ze zelf niet werden opgepakt,of hun organisatie werd opgerold.

Wat vindt je daar van?
Zijn dat dan ook een bende klootzakken?
Burgers vermoorden omdat de organisatie anders in gevaar kwam?
misschien in klootzakken niet het juiste woord! maar ik vind het ZEKER laf om uit een raam of uit een steegje een willekeurige duitser neer te schieten en andere mensen op te laten draaien voor zijn actie waar geen enkele nuttig gevolg aan vast zit!

die secret army kan je aan de ene kant ook zo noemen maar dat is geheel iets anders als wat ik bedoel! hier zit nog enig nut achter dat de oorlog kan doen vorderen in voordeel van geallieerde!

zoja..
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik vind alle mensen van het verzet helden.
Dat zij het toch durfden om onder grote druk verzet te plegen tegen duitsers.Zonder het verzet waren misschien enkele operatie's niet gelukt en had misschiens duitsland de oorlog gewonnen.
Enne guido,ik vind klootzakken toch het verkeerde woord hoor.Heb jij geleeft in wo2?Nee.Wat als nou jou familie helemaal werd vermoord door de duitsers,dan zou jij toch ook wraak willen neem ik aan.Enne de duitsers waren dan ook laf,want zij schoten ook zomaar uit een raam of een steegje ontschuldige mensen dood.
Zonder het verzet was het allemaal moeilijker geweest voor de geallieerden om de oorlog te winnen.




Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Robin... je kan niet praten wat je dan wel of niet zou doen en het is subjectief wat ik zei daarom zit het in het discussie forum... maar ik zelf zou niet via een raampje n willekeurige duitsers neer schieten.. doe het dan georganiseerd.. en waarom met dood en verderf... de standaard WH soldaat vocht ook voor zijn eigen leven... als hij niet vocht voor nazi duitsland zou die denk ik ook tegen de muur worden gezet! probeer dan andere mensen te helpen en als de geallieerde komen mee helpen zoals de BS ect!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ach,en als die verzetsmannen niet vochten voor hun vaderland en vrijheid waren ze ook misschiens omgekomen.Wees blij dat er zo'n mensen waren,voor hetzelfde geld sprak je nu duits........

"je kan niet praten wat je dan wel of niet zou doen "Waarom zeg je dan zelf "maar ik zelf zou niet via een raampje n willekeurige duitsers neer schieten".Dat weet je toch niet?
Maarja ik laat het hierbij.
Voor mij blijven ze "helden".

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Robin je draaid er om heen... als je eerst is na denkt wat mijn familie misschien heeft beleefd... Mijn oud oom heeft tijdens de oorlog in he verzet gezeten en bij de BS en is tijdens zijn dienst omgekomen door duits en dus vijandelijk vuur! hij vocht en stierf voor zijn land!

ik verwacht en hoop dat ik het zelfde zou doen als mijn oudoom!

en ik vind dat sommige "verzets" mensen niet als verzet kan gezien worden! misschien wel verzet in de ogen van de duitsers maar of dat nou het juiste verzet is is nog de vraag!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Guido schreef:als je eerst is na denkt wat mijn familie misschien heeft beleefd
Er zijn ook andere familie's die ook verschikkelende dingen hebben beleefd.Dus daarom moet ik alleen aan jou familie denken.En jij vind dat sommige "verzets" mensen niet als verzet kan gezien worden.Maar IK vind van wel.
Maar dat is mijn mening.


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

In België waren er, net als in de meeste andere landen, tijdens de laatste dagen van de oorlog plotseling véél meer 'verzetslui' dan tijdens de oorlog zelf. Welnu, volgens mij was het overgrote deel van de 'verzetslui van het laatste uur' gewoon avonturier. De Duitsers waren toch al niet meer zo actief, en een armband van het verzet om je arm was een wildcard om te plunderen, mensen te vernederen (en niet alleen collaborateurs, ook lastige buren hoorden daarbij). Misbruik maken van de echte helden van het verzet en van de chaos tijdens de bevrijding.....dat noem ik geen helden. De echte

Ik weet het, want in mijn familie zaten echte verzetslui, van het eerste uur (en dat is vrij letterlijk).

Daarover heb ik volgende anekdote:
toen Oelegem (bij Antwerpen) al bevrijd was, begon ook daar de repressie. Het verzet diende als tijdelijke ordehandhavers. Toen mijn grootmoeder een collaborateur ging melden hoorde ze de kreten van een (al dan niet vermeende) collaborateur die gemarteld werd door weerstanders die sinds 1 week lid waren van de Witte Brigade. Ze heeft toen besloten uit het verzet te stappen, ik citeer haar: "Ik ben bij het verzet gegaan om te strijden tegen een vijand die martelde en zich misdroeg. Toen datzelfde verzet zich hetzelfde begon te gedragen als die bezetter ben ik eruit gestapt, ik wilde er niet meer bijhoren"

Wandaden als martelen en verkrachten werden in 80% van de gevallen gepleegd door verzetslui die er pas op het einde zijn bijgekomen. De échte weerstander deed zoiets nooit.

Misschien was dat in Nederland helemaal anders, maar ik denk van niet.
Plaats reactie