Brits martelkamp in Duitsland na WOII

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Kom dan met voorbeelden uit bronnen die niet of minder omstreden zijn.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Leidenwo2 schreef:Ik heb ooit een boekje gelezen over joods kampen na de wo2! waar duitse civilisten werden gefolterd
Zo'n germanisme heet in goed Nederlands "burgers". Dat verhaal over joodse kampen lees ik ook. Zwaar overtrokken en weinig controleerbare feiten.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Komen met een bron die niet omstreden is, betreffende geallieerde martelkampen is niet zo moeilijk: de documenten (oa Scotland Yard)met welke dit topic is geopend 8)

Nog terzijde, tijdens de Canvas doc. van 17.01.2006 werd ook aan aangehaald dat duizende Duitse krijgsgevangenen aan ondervoeding zijn omgekomen. Dit werd veroorzaakt door logistieke problemen (lees mate van noodzakelijkheid). Toch wel een ernstige zaak.
Dit maakt andere wreedheden niet minder, maar van dit feit was ik niet op de hoogte...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

Een tijdje geleden was er op Discovery een documantere over de Britse geheime diensd . Er is in 1945 een speciaal commando opgericht "het laatste oordeel "of zoiets. Deze had de opdracht om misdadigers op te sporen en te doden. Vooral kleine ernstige misdadigers , die toch nooit in Neurenberg terecht zouden komen. Vaak leek het op zelfmoord of roofmoord.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik heb die docu niet gezien, maar ik weet dat de Britse SAS er in de eerste na-oorlogse jaren dit soort merkwaardige praktijken op nahield.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Behandeling van Nederlandse collabo's, enkele bronnen: Van der Vaart Smit 'Kamptoestanden', K. Groen 'Er heerst orde en rust' en 'Landverraders Wat deden we met ze?' Belinfante 'In plaats van Bijltjesdag' en Romijn 'Snel, streng en rechtvaardig'.

Voor het geval deze bronnen 'niet betrouwbaar' zijn: Van der Vaart was tijdens de oorlog lid van de NSB. Groen was een journalist, Belinfante hoogleraar net als Romijn (ook medewerker NIOD). Allen trekken dezelfde conclusies: de behandeling van gevangen genomen Nederlanders was ronduit slecht: slaag, spitsroeden lopen, schietpartijen, mishandelingen, schietpartijen in Kamp de Harskamp, mijnen ruimen, enz.

En dat iemand als Schmidt tijdens de oorlog het een en ander heeft gedaan (en na de oorlog lid werd van een neonazi beweging), maakt hem nog niet tot een pertinente leugenaar. Op deze manier redeneren (toen fout, na de oorlog nog steeds, dus alles dat hij zegt in kul) is zo ongeveer de laatste manier om geschiedenis te bedrijven. Zie eventueel 'Die Gefangenen' van Carell of 'Parole Heimat' van Will Berthold. De meldingen over Kamp Reinwiesenlager in deze boeken zijn helaas waar.

(Voor mensen die dit kamp niet kennen: Duitse gevangenen werden in de blote lucht 'bewaard'. Eten werd consequent niet uitgedeeld in voldoende mate. Dus ontstond er honger. Verschillende schietpartijen vonden plaats, onder andere gericht tegen burgers die de soldaten wilden helpen.)
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Is genoemde Hans Schmidt de oud SS'er, antisemiet, holocaustontkenner, national alliance lid, auteur en leugenaar? In dat geval hecht ik geen enkele waarde aan dit verhaal.
Zijn politieke "voorkeur" is duidelijk en inderdaad worden in die kringen het aantal overleden gevangenen NA 8 mei 1945 zwaar overdreven.

Maar ik vind het heel kort door de bocht om het hele verhaal als "fabel" af te doen, je politieke voorkeur zegt niets over je betrouwbaarheid als getuige.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
frundsberger
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jan 2006, 00:23

Bericht door frundsberger »

Alles wat Duits was na de oorlog was toch min of meer vogelvrij! het kleine beetje slaag/executeren en uithongeren van Duitse krijgs gevangenen,stond toch niet in verhouding tot het door de Duitsers,aan andere volkeren berokkende leed?(redeneert men)

Amerikanen pretenderen luidkeels toch altijd, te vechten voor een hoger ideaal en norm besef (the free world etc,zwets,zwets,) nou dan zet je dus hoog in!,Amerika heeft toch een zichzelf aangemeten voorbeeld functie, Amerika is toch country number one! in een duistere wereld, dan vind ik het des te verwerpelijker,dat iedere zgn kleine smet door Amerika begaan altijd afgedaan word,dat de Duitse gruwelen erger waren!Malmedy is door de Amies wel 1000x vergolden!
maar daar hoor je weinig over, een flinke portie anti duitse pr er tegen aan en alle neuzen gaan dezelfde richting in!
en dat duurt nog tot heden tendage voort,bijna ingebakken in het collectieve bewustzijn!
-knip-
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Alles wat Duits was na de oorlog was toch min of meer vogelvrij! het kleine beetje slaag/executeren en uithongeren van Duitse krijgs gevangenen,stond toch niet in verhouding tot het door de Duitsers,aan andere volkeren berokkende leed?(redeneert men)
Ware woorden. Tijdens de oorlog werden alle Duitsers weggezet als nazi's, na de oorlog is het vaak genoeg gemeengoed. Ook nog te zien in 'Die Gefangenen' (ZDF): Duitse gevangenen die naar Amerika getransporteerd werden. Daar hadden ze een redelijk tot goed leven. Groepen die in 1946-1947 te horen kregen dat ze vrij waren, werden eerst naar Franse kampen gebracht. En daar was het doffe ellende...

Afgezien van welke misdaden 'erger' waren, voor de slachtoffers (Joden, Duitsers, wie dan ook) maakte het weinig uit, vrees ik.

Alex
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Groepen die in 1946-1947 te horen kregen dat ze vrij waren, werden eerst naar Franse kampen gebracht. En daar was het doffe ellende...
Klopt, uit die gelederen zijn nogal wat mannen 'overgestapt' naar het Legion Etrangere.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Dank je Seyffardt, de Fransen gingen dan dreiging met executiepeletons, uithongering en mishandeling niet uit de weg.

Overigens, Duitse soldaten in Nederland werden redelijk behandeld. Dus erg consequent is er niet omgesprongen met Duitse soldaten, zo vlak na de oorlog.

Alex
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Er bleven na mei 1945 relatief weinig Duitse soldaten in Nederland achter, volgens mij. Behalve een handjevol lieden die verdacht werden van oorlogsmisdaden is het gros naar Duitsland afgemarcheerd. Ongetwijfeld zaten daar personen tussen die e.e.a. op hun kerfstok hadden

Toen de Canadezen de Harskamp overdroegen aan de Nederlandse overheid veranderde de status van de krijgsgevangenen in politieke gevangenen. Bij mijn weten gold dit alleen voor de Nederlandse gevangenen die bij de Waffen-SS hadden gediend.





Afbeelding

De Kampcommandant van Polizeiliches Durchgangslager Amersfoort, SS-Untersturmführer K.P. Berg, kort na zijn gevangenneming. Hij kreeg uiteindelijk de doodstraf.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

koos24 schreef:Maar ik vind het heel kort door de bocht om het hele verhaal als "fabel" af te doen, je politieke voorkeur zegt niets over je betrouwbaarheid als getuige.
Nergens doe ik het als fabel af. Ik zeg letterlijk: ik hecht er geen waarde aan. Waarom? Omdat hij een geschiedenis heeft waar het het zwartmaken van de Amerikanen betreft. En daarin speelt zijn politieke voorkeur zeer zeker een rol.
frundsberger schreef:dan vind ik het des te verwerpelijker,dat iedere zgn kleine smet door Amerika begaan altijd afgedaan word,dat de Duitse gruwelen erger waren!
Is dat dan zo? Elke gruweldaad is er eentje maar ik heb er mijn buik van vol dat een aantal wandaden - die bij de onnoemelijke gruweldaden van het Derde Rijk in het niets vallen - zo opgeklopt en aangepast worden dat de suggestie gewekt wordt dat de geallieerden net zo erg waren als de nazi's. Zie daarvoor mijn bijdrage over Dachau.
frundsberger schreef:Malmedy is door de Amies wel 1000x vergolden!
Ja? Geef eens feiten en cijfers. Om te beginnen zijn (juridisch terecht overigens) geen doodstraffen voltrokken in de zaak Malmédy. Omdat mogelijk de verkeerden terecht stonden in Dachau vergeten de mensen die op de hand van de SS zijn gemakshalve dat er toch wel degelijk een oorlogsmisdaad is gepleegt bij Baugnez.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Malmedy :? Daar is wel zo ongelooflijk veel onzin over verteld, net als over Oradour trouwens.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Seyffardt, het gaat mij om de uitspraak dat Malmédy wel 1000 maal vergolden is.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie