Krant:'Joden in Europa kunnen niet als andere mensen leven'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Krant:'Joden in Europa kunnen niet als andere mensen leven'

Bericht door Bjorn »

'Joden in Europa kunnen niet als andere mensen leven'

brussel - Onverschilligheid en onwetendheid hebben het 'monster' van het antisemitisme teruggebracht in Europa. Volgens Cobi Benatoff, voorzitter van het Europees Joods Congres (EJC) kunnen joden in Europa hun dagelijks leven in de EU niet meer als gewone burgers leven.

''Vijftig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog ben ik weer bang'', voegde Nobelprijswinnaar Elie Wiesel daar gisteren tijdens een seminar over antisemitisme in Brussel, aan toe.

'Onverschilligheid'

De studiedag is een initiatief van de Europese Commissie en Joodse organisaties, die bezorgd zijn over het toenemende antisemitisme in Europa. De Commissie nam het initiatief nadat uit een opiniepeiling was gebleken dat veel EU-burgers Israël als een bedreiging van de wereldvrede beschouwen. ''Het monster is weer onder ons'', zo verwoordde Benatoff het gisteren. Volgens hem is 'onverschilligheid' in Europa het grootste probleem. ''De suggestie dat het antisemitisme niet meer bestaat, leidt er toe dat niemand de straat op gaat om te protesteren als het monster de kop weer opsteekt.''

Voorzitter Prodi van de Europese Commissie hoopt dat de landen van de EU snel een resolutie van de VN ondertekenen tegen antisemitisme. Ook pleit hij voor een snelle aanname van zijn wetsvoorstel tegen racisme. Dat ligt in enkele lidstaten moeilijk, omdat het zou botsen met de vrijheid van meningsuiting.
Uit: het Dagblad van het Noorden, 19 Feburari 2004.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Antisemitisme is net zoals haat tegen Moslims gerelateerd aan onwetendheid, Het word tijd voor betere les op scholen over religie's

Toch denk ik dat het "moderne" antisemitisme vooral veroorzaakt word door Israels bezetting van delen van Palestina, Ik weet niet of wetsvoorstellen en wetaannames in Europa daar iets aan veranderen.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Um, niet om vervelend over te komen, maar als er één overeenkomst is tussen de allochtonen en de Joden, dan is het wel het onmiddellijk aannemen van de slachtofferrol.

Zoals ik wel eens ergens las: Joden komen blijkbaar niet op het idee dat mensen gewoon een hekel aan een bepaalde Jood als persoon kunnen hebben en niet om het feit dat hij Jood is.

Het 'anti-semitisme' paardje wordt wel heel erg snel van stal gehaald altijd.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik ken een geruim aantal (Orthodoxe) Joden, en zij hebben een verschrikkelijke schrik van Noord-afrikanen (er wordt bij hun vanuit gegaan dat iedere Noord-Afrikaan een potentiele antisemiet is) .
Hun angst (hier dan) is eigelijk (in mijn ogen) gerechtvaardigd, de Joodse gemeenschap in Antwerpen heeft jaarlijks wel te kampen met agressie van (een eerder kleine) groep moslim-extremisten.
En dat heeft niets met persoonlijke haat te maken, maar met louter antisemitisme.

Wat hier ook vrij veel gebeurt is dat de Joden, als ze uit 'hun' stadsdeel komen worden aangeropen door allochtone jongeren. Inderdaad, alleen jongeren, ik heb nog nooit één volwassen 'potentiele antisemiet' iets weten roepen naar een jood. m.a.w er is eigelijk een vrij kleine groep antisemieten die hun ideeën willen overbrengen op de jeugd.......en dat is altijd gevaarlijk.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Joden blijven graag steken in hun eigen wereldje/gemeenschap.
Hun probleem is dat ze slecht of zelfs niet de moeite doen om te integreren in de gemeenschap.
En dat is volgens mij iets dat al honderden jaren zo is.
En ja,het slachtofferrolletje weten ze handig uit te buiten.
Ik ervaar hen als een afgesloten onvriendelijk volkje.

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

bwa, de mensen die ik ken zijn in ieder geval wel vriendelijk :)
Maar inderdaad, ze zijn sterk in zichzelf gekeerd. Alleen vind ik dat nog geen reden voor anderen om hen dan ineens te gaan haten.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Adrian schreef:Joden blijven graag steken in hun eigen wereldje/gemeenschap.
Hun probleem is dat ze slecht of zelfs niet de moeite doen om te integreren in de gemeenschap.
En dat is volgens mij iets dat al honderden jaren zo is.
En ja,het slachtofferrolletje weten ze handig uit te buiten.
Ik ervaar hen als een afgesloten onvriendelijk volkje.

Adrian.
Dat Joden zouden blijven steken in hun eigen wereldje komt naar mijn mening vooral door de manier waarop Joden zijn behandelt gedurende de gehele wereldhistorie, want niet alleen tijdens WOII werden ze slecht behandelt. Joden zijn enorm vaak het doelwit van discriminatie geweest en hebben dus nooit de kans gekregen om goed te integreren in de samenleving.

Het is trouwens niet mijn mening dat Joden blijven steken in hun eigen wereldje. De orthodoxe Joden zijn altijd wel op zichzelf, maar dat zie je vaak met strenge geloofstakken. Andere Joden hebben in Europa wel degelijk kunnen integreren, vele Joden bekleedden belangrijke posities in de maatschappij voor het uitbreken van WOII en ook na WOII slaagden ze hier weer in.

Opmerkingen als "En ja,het slachtofferrolletje weten ze handig uit te buiten." en "Ik ervaar hen als een afgesloten onvriendelijk volkje." vind ik denigrerend en gebaseerd op vooroordelen, misschien geldt dit voor sommige Joden, maar je kunt ze niet allemaal in één hokje plaatsten.
Plaats reactie