Quiz 3/ Allerlei weetjes (Deel 3)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Quiz 3/ Allerlei weetjes (Deel 3)

Bericht door Sjoerd »

Hier gaan we verder.

Tjeerd, aan jouw de eer om de eerste vraag in dit topic te stellen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Even een vraagje tussendoor als dat mag. Bestaat er een soort van 'policy' rond het aantal dagen dat je de kans krijgt om een nieuwe vraag te stellen?
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Nee, maar als het te lang duurt wijs ik een nieuwe aan. Nu met het weekend wacht ik nog even, sommige leden hebben in het weekend andere bezigheden. We wachten dus nog even.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Sjoerd schreef:Nee, maar als het te lang duurt wijs ik een nieuwe aan. Nu met het weekend wacht ik nog even, sommige leden hebben in het weekend andere bezigheden. We wachten dus nog even.
Dat is wel wel heel schappelijk :!: :)
Want ik ben in het weekend ook niet veel thuis of al helemaal niet achter de pc. 8)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

We zijn in iddels vijf dagen verder.
Kadeeke, jij mag een nieuwe vraag posten.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

aaaah dank u.
Gedurende de hele oorlog is men er slechts op één plaats in gelukt om een Jodentransport per trein te kunnen ophouden. Hierbij konden enkele Joden ontsnappen. Waar gebeurde dit unieke feit?
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Kadeeke schreef:aaaah dank u.
Gedurende de hele oorlog is men er slechts op één plaats in gelukt om een Jodentransport per trein te kunnen ophouden. Hierbij konden enkele Joden ontsnappen. Waar gebeurde dit unieke feit?
Is dat in Boortmeerbeek op 19 april 1943? :roll:
Bron: http://www.robnet.be/article.php/Keerbergen/2003/6/23/0
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Jawel, Boortmeerbeek is het juiste antwoord. (Ik stelde deze vraag omdat er op de achterflap van 'deel 7 Het verzet' van DVD-reeks 'WO2 in woord en beeld' Meerbeek staat vermeld i.p.v. Boortmeerbeek. Meerbeek ligt niet zo gek ver van Boortmeerbeek, maar bij deze is dat dan toch even verduidelijkt)
Davon geht die Welt nicht unter
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Zal ik dan maar de tweede vraag stellen van dit topic. Met dank aan Sjoerd :). Sorry jongens was dit topic vergeten :oops: .. Probeer het zonder google-search. Hier komt de vraag:

(Niet zo moeilijk)

Dittrich was tijdens het Ardennen-offensief, commandant van het Zesde SS-pantserleger. Zijn belangrijkste speerpunt was Kampfgruppe Peiper. In het noordelijk gedeelte kwam deze Kampfgruppe het verst totdat zij terug moesten trekken met achterlating van hun tanks wegens gebrek aan brandstof en met medeneming van al hun krijgsgevangen.

En toen >>
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Tjeerd, bedoel je hier wat er gebeurde rond Kampfgruppe Peiper of het gehele 6de pantserleger? :wink:
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

La Gleize was het verste plekje waar ze gekomen zijn, hierna zijn ze gewoon terug moeten lopen (mbv andere terugtrekkende gevechtsgroepen) tot achter de Westwall.....hier begon de verdediging van Duitsland zelf.
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Zeg, Feldmarschal: uw quote onderaan is fantastisch, misschien zelfs met "Amerikonsje" nog beter!
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

:P wuurd gereigeld
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

En toen? Ze trokken zich in een voetmars van anderhalve dag dwars door de Amerikaanse linies terug over de Amblève naar Wanne. Daar werd de Leibstandarte gesplitst in twee zwakke gevechtsgroepen (KG Poetschke en KG Hansen) voor de verplaatsing naar het gebied oostelijk van Bastogne. Hun krijgsgevangenen namen ze niet mee maar bleven achter in La Gleize.

Overigens was zijn naam Dietrich (niet Dittrich) en leidde hij de 6. Panzerarmee (niet 6. SS-Panzerarmee).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jochen S.
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2004, 16:59

Bericht door Jochen S. »

La Gleize was het verste plekje waar ze gekomen zijn, hierna zijn ze gewoon terug moeten lopen (mbv andere terugtrekkende gevechtsgroepen) tot achter de Westwall.....hier begon de verdediging van Duitsland zelf.
Kampfgruppe Peiper kwam verder dan La Gleize. De restanten zijn alleen teruggelopen zonder hulp van andere 'terugtrekkende' gevechtsgroepen - en voor het gemaak vergeet je maar even de slag bij Bastogne, Hongarije en overgave in Oostenrijk. :roll:
Had Peiper chosen to attack when he arrived at the Stavelot Bridge instead of waiting for morning, he would have gone through us like a hot knife through butter.
Plaats reactie