carcano grendelgeweren

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

carcano grendelgeweren

Bericht door BBB »

Hoi, bij een oudere verzamelaar zag ik 2 Carcano grendel geweren, 1 cavellerie model met kromme grendel en 1 infanterie model met rechte grendel, ik zag geen jaartal staan op beide maar wel op dat cavellerie model "940" en op dat infanterie model "917". Hij kon me niet met zekerheid zeggen als dat op het jaartal kan wijzen (dus de 3 laatste cijfers);
Weet iemand dit wel met zekerheid?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

De Italianen kennen naar mijn weten officieel geen model indicatie van 3 cijfers. Het hoort te zijn Carcano model 91 / 40 (=jaartal). Dit word gevolgd door TS voor een cavalerie karabijn. Verder ken ik ook jaartal indicaties voluit, bijvoorbeeld 1938. Maar het zouden goed jaartallen kunnen zijn, Italiaanse onderaannemers hielden zich niet altijd aan standaards en helemaal niet aan coderingen. Pas op dat je niet teveel betaald voor een Carcano. Aanbieders komen vaak met te hoge prijzen.
De TS 8mm modellen van 38 en 39 zijn zeldzamer, evenals de FNA 5.5mm modellen. Als een model naar 7.92mm is uitgeboord is het gebruikt door de Duitsers en dus ook zeldzamer.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

bedankt Veltro, de code met 3 cijfers staat op beide geweren op dezelfde plaats. Ik zal hem nog eens contacteren ivm met alle codes die op beide geweren staan, op het ene (cavellerie) stonden ook romeinse cijfers.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

op een andere site is er een goede ziel die me dit antwoord gaf:

Dit zijn 100 % zeker de afkortingen van de bouwjaren, dus 1940 en 1917

In addition to the manufacturer's identifying logo, the year of production (up until mid-1943) and the serial number should be imprinted on the chamber end of the barrel. The year of production is typically a 2 to 4 digit number indicating the year. For example a gun manufactured in 1918 may have a shortened year such as '918' or "18" imprinted. In addition to the A.D. Christian year, there is from 1929 until 1943, the year of the Fascist Era (which was counted from the March on Rome in autumn 1922) also stamped in Roman numerals on most barrels. Since Fascist year and common era year are not identical (just like secular and liturgical year diverge from each other), this allows to identify whether a gun was produced before or after the anniversary day of the March on Rome in a given year.
Typical serial numbers of Carcani consist of either 1 or 2 letters followed by 4 numbers. Guns produced at Roma in late World War I often have a 'OR-' prefix before their whole serial number. Some guns with a number only also exist.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik heb het nu maar even daadwerkelijk opgezocht. De officiele modelaanduiding is zoals beschreven in mijn post, maar de stempeling is inderdaad zoals de andere poster aangaf.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

wat een geschiedenis heeft het carcano geweer meegemaakt, oorspronkelijk 6.5 mm, maar in WOII werd ondervonden dat dat niet toereikend meer was, vele geweren werden omgebouwd tot 7.35 mm, maar doordat de toelevering van 7.35 ammo te wensen onver liet bleven heel wat carcano's die tot 7.35 werden omgebouwd in depots liggen of zelfs terug omgebouwd tot 6.5 mm, soms werden ze beide gebruikt (bvb Afrika) dus ook grote toeleveringsproblemen.Ook hebben de Duitsers vele geweren omgebouwd tot hun 7.92 ammo en gebruikt in bvb. hun volksturm 1945.
(korte persoonlijke samenvatting van hetgeen ik op het net gevonden heb.)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

De ombouw van 6.5mm naar 7.35mm begon al in 1937, maar vanwege ww2 kon dit ombouwprogramma niet worden voltooid en werd daarom stopgezet. Het onvermogen van 6.5mm was dus al voor ww2 bekend. Italie begon te vroeg met wo2. Haar totale productiesysteem was ingesteld voor 1943/45 zoals eerder afgesproken met de Duitsers.

Beide typen munitie zijn ook in Griekenland gebruikt. In Rusland zijn de 7.35mm na het eerste jaar vervangen door 6.5mm

Naast de standaard 6.5mm en 7.35mm zijn er dus ook de 8mm, 7.92mm en 5.5mm in gebruik geweest. De Duitse 7.92mm was niet geheel veilig, omdat de carcano niet voor dit type munitie geschikt was. De 5.5mm was voor de Baillia (jeugd)

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Het geweer infanterie model met "918" terug in m'n handen gehad, duidelijk dat aan het kaliber moet veranderd zijn, het "huis" is niet origineel met de loop (op hoekig gedeelte staat oa "roma"), een 7.92 huls past er net niet in dus ik vermoed dat het om een naar 7.35mm omgebouwde carcano gaat.
Op de kolf staat een grote stempel.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Hoe werd zo'n geweer eigenlijk omgebouwd naar kaliber 7.35 of 7.92 ???
Het huis, lijkt me redelijk te doen, maar die loop perfect uitboren??????
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie