Quiz 3/ Allerlei weetjes (Deel 3)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

Dittrich was tijdens het Ardennen-offensief, commandant van het Zesde SS-pantserleger. Zijn belangrijkste speerpunt was Kampfgruppe Peiper. In het noordelijk gedeelte kwam deze Kampfgruppe het verst totdat zij terug moesten trekken met achterlating van hun tanks wegens gebrek aan brandstof en met medeneming van al hun krijgsgevangen.

En toen >>
Dit was de 'vraag' en daar geef ik kort antwoord op.
Ik geloof alles wat je zegt over wat er daarna is gebeurd :wink:
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik kan je niet volgen. Wat is nou de bedoeling van "en toen"? Wat ik schreef of zoek je een ander antwoord. Wat alles wat er daarna is gebeurd is toch "en toen"? :? Jij schrijft dat ze terug zijn gelopen tot achter de Westwall voor de verdediging van Duitsland zelf. Dat klopt van geen kant.
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

Ik weet niet wat de bedoeling van
'en toen '
is want ik heb die vraag niet gesteld.....

Het lijkt mij trouwens wel aannemelijk dat de Duitsers hun land aansluitend aan het ardennenoffensief hebben verdedigd.
Ik citeer uit Bericht van de Tweede werldoorlog, deel 81, pagina 2264:
'De tweede fase kon beginnen: het terugdringen van de Duitsers uit België en Luxemburg.'

Naar mijn inzicht dus richting Duitsland, waar langs de Luxemburgse en Belgische grens de Westwall ligt. Dit blijkt te kloppen, ik citeer verder uit hetzelfde boek:

'Met de verovering van Houffalize was de Duitse saillant opgeheven en daarmede was de slag om de Ardennen strategisch gezien ten einde. In de daaropvolgende 12 dagen drukten de Amerikanen de Duitsers naar hun uitgangsstelling, dwz naar de Westwall terug.'

Hier hebben de Duitsers zich in verschanst om Duitsland (voor zover het nog niet binnegedrongen was bij Aken, etc) te verdedigen.
'Teruglopen voor de verdediging van Duitsland' is misschien wat makkelijk gezegd, maar het komt er wel op neer.
Het spijt me overigens als de Kampfgruppe Peiper dit niet heeft gedaan, maar daarvoor was het mijn antwoord op de 'vraag'.
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik stel voor om deze discussie vooralsnog even te laten rusten totdat Tjeerd een duidelijkere vraag heeft gesteld.

'En toen>>' is te vaag.

@Tjeerd, stel een iets concretere vraag.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Concreet of niet, Feldmarschall, wat je schreef is onjuist. De vraag van Tjeerd gaat toch over KG Peiper en wat er na de terugtocht uit La Gleize gebeurde?
1) Ze (KG Peiper) zijn niet tot achter de Westwall gelopen maar enkel de Amblève over naar Wanne (wat al lastig genoeg was). Daar verzamelden de restanten van KG Peiper zich, waaronder de het overgebleven materieel: tanks en pantservoertuigen die nooit op de westelijke oever van de Amblève zijn geraakt.
2) Ze kregen hierbij geen hulp van andere Duitse eenheden.
3) Ze zijn enkele dagen later, vlak voor de jaarwisseling, samen met de overige restanten van de Leibstandarte vanuit Wanne naar de omgeving van Bastoge gestuurd om daar tegen de Amerikanen te vechten.
4) Ze namen geen deel aan de verdediging van Duitsland maar werden teruggetrokken uit de gevechten oostelijk van Bastogne en onmiddellijk op de trein gezet om samen met de HJ en DR in Hongarije deel te nemen aan het offensief tegen Boedapest.

Met je citaten kan ik niet veel omdat ze betrekking hebben op het mislukken van het hele offensief. De vraag van Tjeerd lijkt mij enkel over KG Peiper tegaan.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

En omdat het niet precies duidelijk is houden we even op met discussiëren todat Tjeerd duidelijkheid heeft gegeven. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor Harro.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Natuurlijk. Hoe kon ik het vergeten :roll:
Jochen S.
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2004, 16:59

Bericht door Jochen S. »

Weet Tjeerd het überhaupt zelf nog wel wat 'ie bedoelde :P
Had Peiper chosen to attack when he arrived at the Stavelot Bridge instead of waiting for morning, he would have gone through us like a hot knife through butter.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik heb hem een PB gestuurd met het verzoek zo snel mogelijk zijn vraag wat concreter te maken.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Daar ben ik weer hoor! Sorry voor me 'onduidelijke' vraag, ik dacht dat het wel ontvangen werd bij de meeste mensen. 'En toen' is natuurlijk erg algemeen en een algemeen antwoord is dan ook goed :) . Ik sluit deze vraag af en iemand anders mag een vraag stellen. Een goed antwoord zou zijn:

Antwoord:
Hij verliet de Ardennen en trok naar het oostfront om er de opmars van Russische troepen te stoppen.

Tijdens het Ardennenoffensief stuitten zijn divisies op sterke tegenstand van de Amerikanen, die daarmee wisten te voorkomen dat Dietrich met zijn divisies doorbrak. Na het mislukken van het Ardennenoffensief kreeg Dietrich bevel om het laatste Duitse offensief van de oorlog, Operatie Frühlingserwachen, het heroveren van de olievelden bij Boedapest, te leiden. Hij slaagde daar niet in: het offensief mislukte door het slechte weer.
Harro schreef:Overigens was zijn naam Dietrich (niet Dittrich) en leidde hij de 6. Panzerarmee (niet 6. SS-Panzerarmee).
Op 14 september 1944 kreeg hij opdracht om het 6.Panzer Armee te formeren uit het I. en het 2.SS Panzer Korps. Het onderdeel werd op 24 oktober 1944 operationeel en hij kreeg er in november 1944 het bevel over. Het onderdeel kreeg op de laatste dag van januari 1945 de nieuwe naam 6.SS-Panzer-Armee. Hij behield het commando over deze grootste eenheid van de Waffen-SS tot aan het einde van de oorlog.


Op deze vraag niet meer ingaan
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Tjeerd schreef:Antwoord:
Hij verliet de Ardennen en trok naar het oostfront om er de opmars van Russische troepen te stoppen.
Nee, ze trokken van de noordelijke sector naar het zuiden en vochten ten oosten van Bastogne. Daarna werden ze teruggetrokken over de Duitse grens om op de trein te worden gezet naar Hongarije.

Zo, moest je toch even corrigeren :mrgreen: ;)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Bedankt Tjeerd!

Volgens mij is dan de beurt aan Harro om een nieuwe vraag te stellen, aangezien hij het eerst met een inhoudelijk antwoord kwam.

Harro, ga je gang...
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Okay, een foto uit mijn verzameling. Wie zien we in deze vroege foto van een Ritterkreuz mit Eichenlaub drager van de Waffen-SS?

Afbeelding
Jochen S.
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2004, 16:59

Bericht door Jochen S. »

Euh...moeilijke :wink:
Had Peiper chosen to attack when he arrived at the Stavelot Bridge instead of waiting for morning, he would have gone through us like a hot knife through butter.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

;)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie