Brits martelkamp in Duitsland na WOII

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Jij redeneert...ikniet. mijn mening is gewoon dat het niet leuk is dat het gebeurt is maar dat je mag verwachten......ik kijk er niet van op...hoe zeggen ze dat ook alweer? All is fair in......
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

.... maar ik ben hoegenaamd niet te vinden in Mark z'n mening.
Als iemand holocaust ontkent is dat niet toegelaten,oke maar hier rondbazuinen "pff who cares" als rekruten van een dictator overhoop geschoten worden.
Ja,zelfs mensen die extreem rechtse ideeën hebben zoals stormfront mogen blijkbaar ook onder zijn redenering vallen.
Wie is hier dan misdadig????
Dat je mag verwachten wat bvb gebeurde met SS rekruten begrijp ik maar dat weggommen onder het moto: "we zijn toch allemaal mensen"
Nee dank u
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

we zijn mensen idd....en mensen hebben 'voorbeelden' nodig, Ookal ben je onschuldig maar behoor je tot een verderfelijk regime dan is er de kans dat je door de overwinnaar over 1 kam wordt geschoren als de schuldigen. dus zullen de onschuldigen in de toekomst zich nog meer inzetten of verzetten dat zoiets nog weer kan gebeuren met hen door schuld van een ander.
heb ook een hekel aan het gezegde " kwaad mag niet met kwaad worden vergeld" .....hoe dan anders? ik snap het wel, het klinkt heel nobel maar niet realistisch.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mijn God, heeft Mark de mensen die de geallieerden graag als slechterikken afschilderen een stok gegeven om te staan? Opnieuw hoor ik niemand over de situatie in het kamp, de trein 250 meter van de poort met daarin 2400 uitgemergelde lijken van gevangenen die het transport zonder voedsel van Buchenwald naar Dachau niet overleefden, over de stapels lichamen bij de ovens en de 33 duizend gevangenen die werden bevrijd uit de de klauwen van hun moordenaars. En die moordenaars in Dachau, dat was de SS. Wat er gebeurde met die SS rekruten - en mind you: het is absoluut niet te zeggen hoeveel er rekruten waren en hoeveel wel degelijk kampbewakers - gebeurde niet omdat het "maar SS'ers" waren maar uit blinde woede om wat de Amerikaanse bevrijders aantroffen in Dachau. Iemand die geen medelijden heeft met die SS'ers valt in mijn optiek inderdaad onder een hele andere orde dan mensen die hier bewust extreemrechtse ideeën komen verdedigen. Het is echt te belachelijk voor woorden dat mensen, als het op Dachau aankomt, enkel maar moord en brand kunnen schreeuwen over nog geen honderd dode SS'ers terwijl diezelfde SS er duizenden mensen ombracht. Ookal is elke wandaad er eentje teveel, ook als die begaan werd door de geallieerden, toch is mijn gevoel bij die SS'ers: pech gehad, je was op de verkeerde plaats op het verkeerde moment namens het verkeerde regime. Pfff.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Harro schreef: pech gehad, je was op de verkeerde plaats op het verkeerde moment namens het verkeerde regime. Pfff.
Mooi excuus hoor.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

bollebekboerke schreef:
mark schreef:
En dat er hier en daar wat SS-rekruten zijn neergeschoten? pfff who cares, het waren SS rekruten hoor, die geindoctrineerd waren met vreemde ideeen, opgegroeid in de bloeitijd van het derde rijk. Ze waren toch al bereid te sterven voor hun fuhrer, dus bij deze :|
hun Fuhrer was al dood, dus ze moesten er niet meer voor sterven, en als ik je goed begrijp en je zou bvb een para zijn die in Irak, Somalië of kweetnie waar enkele jonge soldaten die opgroeiden onder een dictator gewoon afknallen, en terwijl je je MG herlaad mompelt: "pfff who cares" .........
Je hebt ook vreemde ideeën hoor...... :?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

mooie avatar...
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ja, inderdaad, een in mijn ogen volkomen geldig excuus bollebekboerke.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

jacob schreef:mooie avatar...
Tsja, inderdaad, wat moeten we verwachten van iemand met "am ende steht der Sieg" als avatar :roll:
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Harro schreef:
jacob schreef:mooie avatar...
Tsja, inderdaad, wat moeten we verwachten van iemand met "am ende steht der Sieg" als avatar :roll:
dat hij stilletjes een beetje dweept met de duitsertjes....begrijp het wel..verboden vruchten smaken nu eenmaal het best.

Mensen...stop met romantiseren
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Harro schreef:Mijn God, heeft Mark de mensen die de geallieerden graag als slechterikken afschilderen een stok gegeven om te staan? Opnieuw hoor ik niemand over de situatie in het kamp, de trein 250 meter van de poort met daarin 2400 uitgemergelde lijken van gevangenen die het transport zonder voedsel van Buchenwald naar Dachau niet overleefden, over de stapels lichamen bij de ovens en de 33 duizend gevangenen die werden bevrijd uit de de klauwen van hun moordenaars. En die moordenaars in Dachau, dat was de SS. Wat er gebeurde met die SS rekruten - en mind you: het is absoluut niet te zeggen hoeveel er rekruten waren en hoeveel wel degelijk kampbewakers - gebeurde niet omdat het "maar SS'ers" waren maar uit blinde woede om wat de Amerikaanse bevrijders aantroffen in Dachau. Iemand die geen medelijden heeft met die SS'ers valt in mijn optiek inderdaad onder een hele andere orde dan mensen die hier bewust extreemrechtse ideeën komen verdedigen. Het is echt te belachelijk voor woorden dat mensen, als het op Dachau aankomt, enkel maar moord en brand kunnen schreeuwen over nog geen honderd dode SS'ers terwijl diezelfde SS er duizenden mensen ombracht. Ookal is elke wandaad er eentje teveel, ook als die begaan werd door de geallieerden, toch is mijn gevoel bij die SS'ers: pech gehad, je was op de verkeerde plaats op het verkeerde moment namens het verkeerde regime. Pfff.
Harro heeft wat mij betreft volkomen gelijk, wat de Amerikanen tegenkwamen bij Dachau tart elk voorstellingsvermogen en in dat licht bezien is de Amerikaanse reactie volkomen begrijpelijk. Het komt mij enigzins vreemd over dat er hier een neiging is om de SS'ers te verdedigen als zijnde onschuldig! Feit is dat de SS'ers die bij Dachau gestationeerd waren een onderdeel waren van het systeem wat Dachau vertegenwoordigd. Dat er ook "onschuldigen" bij waren is in dit licht bezien nonsense. De SS vertegenwoordigde het Herrenras en dat wisten de GI's die Dachau bevrijdden maar al te goed! Tel daar de gruwelen bij op die de GI's aantroffen, logisch dat er geen verschil gemaakt werd tussen de individuele SS'ers! Dat de acties van de GI's in strijd zijn met de Geneefse Conventie is duidelijk maar het is een illusie te denken dat er nobele helden zijn die onder alle omstandigheden correct blijven handelen. De Amerikaanse reactie en dus de executies zou je kunnen zien als een spontane daad in tegenstelling tot de Duitse ideologie die uitroeiing en executies als instituut had. Natuurlijk is de Amerikaanse reactie op wat ze aantroffen in Dachau een oorlogsmisdaad, maar dan nog is het een heel ander gegeven dan wat de Duitsers in hun KZ-systeem deden want dat waren misdaden tegen de menselijkheid!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Tsja, die avatar had ik allang gezien, daarom ging ik er eigenlijk ook zo fel tegenin.

Als je als bevrijder eerst een trein vindt met 2400 uitgemergelde lijken en daarna neem je een groep SS rekruten (met bijbehorende trots/overtuiging) gevangen, kan ik me best voorstellen dat die trekkervinger gaat jeuken als ze een grote bek hebben. Martelen en executeren is eigenlijk nooit goed maar ik kan t me goed voorstellen dat zelfs de meest keurige huisvaders een 'rode waas' voor hun ogen krijgen.
Ik vind eigenlijk dat de westerse geallieerden zich keurig hebben gedragen bij het veroveren van Duitsland, over het algemeen gezien.
Legers die een vijand overwonnen hebben hebben zich eigenlijk altijd wel op een of andere manier misdragen tegenover de overwonnene (plunderen, vernielen, mishandelen, verkrachten etc. etc.)
Als ik dan hier lees dat sommige mensen de geallieerden proberen zwart te maken en daarmee proberen duidelijk te maken dat wat de duitsers deden 'zo erg nog niet was' ga ik daar fel tegen in.

mark uit

oeps, had jou stukje nog niet gelezen Peter, maar ik sluit me er bij aan
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik denk dat we daar de essentie raken van de zaak: bij de westelijke geallieerden waren dit excessen, in het nazisme - en daarmee in de SS - was het de norm.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

zo is het en niet anders
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

niet dat ik jullie niet begrijp, maar iemand overhoop schieten en dan "who cares?" is geen uitspraak van een in woede ontstoken GI maar lijkt op een uitspraak van een GI die onverschillig beslist over leven en dood.
En die avatar, je kan het cynisch opvatten ook, want op het eind was er geen overwinning, die leuze weerspiegeld de doodstrijd van het nazi-regime.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie