Duits landingsvaartuig gevonden in Zeeland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Duits landingsvaartuig gevonden in Zeeland

Bericht door Sjoerd »

Een nog vrijwel intact Duits landingsvaartuig uit WO II is ontdekt op de bodem van het Veerse Meer. Het gaat om een Marinefahrprahm type D van 47 bij zesenhalve meter. Wrakduikstichting De Roompot maakte dat vrijdag bekend. Volgens secretaris en duiker F. Groen van de stichting was het een van de meest geavanceerde landingsboten die de bezetter had en is er in heel de wereld geen tweede die nog in zo'n goede staat verkeert. De boot zou met een staalkabel tussen een schroef op een mijn zijn gevaren en gezonken. Groen hoopt een naamplaatje en een logboek te vinden, waardoor er meer onderzoek kan volgen naar de herkomst van het schip en wat er exact mee is gebeurd.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Duits landingsvaartuig? Ik wist nieteens dat ze die hadden. Ik dacht dat de Duitsers voor Seelowe allerlei aken en andere schuiten bij elkaar aan t zoeken waren.
Toch interessant dat ze er eentje vinden. 'er is er nog nooit eentje gevonden in zo'n goede staat' (op een mijn gelopen, opengereten, verroest etc :wink: )
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

wou, dat is nog eens een vondst die je als duiker zou willen doen, een vrien van me heeft een tijdje geleden 15 duitse helmen op gedoken bij een hj trainings kamp, dit zijn een van zijn tromfeeen ik zijn tromfeen kamer...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Gister een stukje van op de radio gehoord :!:
Ze hadden interview met 1 van de duikers die had een vork meegenomen en nog iets dat weet ik niet meer. :cry:
De vork was in zo`n goede staat dat het hakenkruis nog zichtbaar was zei hij. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

jep kan gebreuren, die vriend van me die die helmen gevonden heeft, heefter 1 met binnen werk verft decal
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Licht ook aan de staat hoe ze in het water zijn gekomen.
Een met veel verf eraf dus veel kaal ijzer roest eenmaal veel sneller als een met dikke laag verf erop. :) :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ja zeker, maar gelukkig hecht hij waarde aan de spullen die hij opduikt, hoeft niet eens wo2 tezijn, hij heeft ook wel eens dingen weg gedaan, maar hij bewaard het met veel zorg..
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

zij ner foto's van het wrak??
Plaats reactie