Boek: De SS-ers van Kamp Amersfoort.

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Boek: De SS-ers van Kamp Amersfoort.

Bericht door Bjorn »

De SS-ers van kamp Amersfoort.
(net gekocht bij de Bruna in de aanbieding :wink: )

Weinig is er geschreven en weinig is er bekend over de lotgevallen van een groep onderduikers die tijdens razzia's door de Duitse bezetter werd gearresteerd en via het kamp Ommen en concentratiekamp Amersfoort naar Duitsland en verder werd getransporteerd. terug.Velen van hen keerden niet terug.
Zo begint de auteur zijn onopgesmukte boek over de donkerste periode van zijn leven. De gevangenen kwamen terecht tussen duizenden vrijwilligers die zich hadden aangemeld als arbeider. Anderen bleken te zijn ingeschakeld in het kader van de arbeidsinzet. Deze groepen werden naar het oosten gezonden via Berlijn, waar ze oude, soms buitenlandse uniformen zonder distinctieven aankregen. het vluchten werd voor deze mensen vrijwel onmogelijk gemaakt, omdat ze al hun civiele spullen moesten inleveren. Op vluchten stond volgens de rechtspraak van de Waffen-SS sowieso de doodstraf.

Het boek laat zien welke ontberingen Henk Sintniklaas en zijn metgezellen doorstonden. Het kwam er in feite op neer dat de frontarbeiders als gevangenen aan het werk werden egzet bij bouw- en boswerkzaamheden. Zo hebben ze maanden moeten werken aan de bouw van een klein concentratiekamp in Jamlitz (Polen).
In totaal waren er naar schatting ongeveer drieduizend Nederlanders bij de tewerkstellingen betrokken.

het Nederlandse publiek en de autoriteiten waren er over het algemeen niet mee bekend., dat er naast vrijwillige ook gedwongen SS-frontarbeiders waren. Alleen het woord was genoeg om haatgevoelens los te maken zonder aanziens des persoons.

Henk Sintniklaas (1924) kwam na de oorlog in dienst van de PTT, waar hij een carriere van bijna 40 jaar doorliep (o.a. in Amsterdam en Groningen). Hij besloot zijn loopbaan als directeur van de PTT vestiging te Koog aan de Zaan.
Lijkt me een mooi boek, en het is tijdelijk in de aanbieding bij de Bruna van 14,95 naar 4,95 Euro.

Titel: De SS-ers van kamp Amersfoort.
Auteur: Henk Sintniklaas
ISBN:90 297 1638 x
Uitgeverij: Uitgeverij Voorhoeve-Kampen
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Is dat een grote Bruna? Wij hebben maar een kleintje, maar daar hadden ze het boek niet. Of is het gewoon een beschadigd en daarom afgeprijst boek en geen actie?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mijn moeder is nu naar de Bruna voor me :) , hopen dat ze hem hebben!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ze hadden hem niet, maar konden hem bestellen voor de VOLLE prijs,

Waarom was hij bij jou in de aanbieding?
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Tja, geen idee waarom ze hem hadden afgeprijsd.
Er waren echt heel veel boeken afgeprijsd, dus ja...
De Bruna in dit dorp is echt heel klein hoor (wat wil je in zo'n boerengat :P ), ze moesten het boek ook bestellen., maar ik kon hem gewoon meenemen voor de actieprijs dus. (anders had ik het ook niet gedaan :wink: ).
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als het een actie prijs is, dan is het landelijk, misschien is de actie nog niet in limburg doorgedrongen :)
Plaats reactie