Goudstikker affaire

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Goudstikker affaire

Bericht door Seyffardt »

Ik had wel een topic verwacht over dit onderwerp, maar bij deze de kick-off. Wat vinden wij er van?

Wat mij in juridisch opzicht bevreemt is dat er weinig aandacht besteed wordt aan het geld dat door de 'tussenpersoon' Alois Miedl is betaald voor de schilderijen van Goudstikker. Nadat Goudstikker overleden was heeft zijn eigen zaakwaarnemer A.A. ten Broek het bedrijf, het onroerend goed, en de handelsnaam Kunsthandel J. Goudstikker en de handelsvoorraad (de schilderijen dus), verkocht aan die meneer Miedl, die de doeken op zijn beurt weer doorverkocht, o.a. aan Göring en Hitler.
Na de oorlog komen die schilderijen (in beslaggenomen als zijnde vijandelijk vermogen) in handen van de Nederlandse Overheid, die ze vervolgens her en der onderbrengt. Alles goed en wel, maar hoeveel geld (er is mogelijk sprake van een kwart van de werkelijke waarde van toen) is er voor de schilderijen en de rest betaald aan die Nederlandse zaakwaarnemer Ten Broek en.....wáár is dat geld dan gebleven?? :?
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Voor zover ik weet, is er destijds oa door Göring ongeveer 2 miljoen betaald. Na de oorlog is er met de weduwe Goudstikker geschikt op ongeveer eenzelfde bedrag. Daarmee was juridisch (!) de kous af, maar het getouwtrek ging dus door.

Nu nog de Königcollectie terug uit Rusland, dan kunnen we daarna gaan wachten op de rechten van 'Mein Kampf', die dan naar de erven van Paula Hitler kunnen. Nee, dat is niet ironisch bedoeld, maar dat zijn twee andere langslepende zaken.

Alex
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Voor zover ik weet, is er destijds oa door Göring ongeveer 2 miljoen betaald. Na de oorlog is er met de weduwe Goudstikker geschikt op ongeveer eenzelfde bedrag.
En die meneer Ten Broek dan? Wat heeft die met het geld gedaan dat hij ontvangen heeft van Miedl en dat dus toebehoorde aan de erfgenamen, in dit geval dus de weduwe van Goudstikker?
Die weduwe heeft dus, afgezien van het geld van Miedl, al 2 miljoen geschikt gekregen en nu komen er 202 peperdure doeken vrij. Dat hele zaakje stinkt als een bunzing als je het mij vraagt!
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Mee eens, hier hangt een typische lucht omheen... Maar wel een lucht met een waarde van tientallen, zoniet honderden miljoenen... En daar zit hem de kneep. Juridisch gezien had er niets hoeven te gebeuren, maar 'moreel' gezien wel. Tja...
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Dit zaakje stinkt. Als ik dit alles zo lees, dan zijn de erven Goudstikker er alleen maar beter van geworden. Met enkele honderden miljoenen in het vooruitzicht zou ik ook perfect de slachtofferrol wel kunnen spelen, maar diverse leden van de familie die na de oorlog geboren zijn, interesseert het geen zak wat er precies in de oorlog is gebeurd, maarja, als er wat mee te verdienen is...
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik heb zelf onvoldoende kennis van deze zaak om een oordeel te kunnen geven, maar wil iedereen hier vragen niet te gaan speculeren over de gevoelens en ideeën van de erven van Goudstikker.

Hier een artikel uit het gemeente-archief van Amsterdam:
Goudstikker
Zwartleren boekje
Op 14 mei 1940, de dag van het bombardement op Rotterdam, vluchtte de gerenommeerde joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker met zijn gezin uit Amsterdam. Hij wist in IJmuiden aan boord te komen van het S.S. Bodegraven, die nog diezelfde avond vertrok met bestemming Engeland. In zijn binnenzak droeg Goudstikker dit zwartleren boekje, waarin hij jarenlang de schilderijen en andere kunstvoorwerpen uit zijn kunsthandel nauwkeurig beschreven had.

Rembrandt
Op de openliggende bladzijden staan een aantal werken van Rembrandt, voorzien van verwijzingen naar herkomst en literatuur, soms met kort commentaar.

Belangrijk document
Goudstikker kwam tijdens de vlucht om het leven door een val in het ruim van het verduisterde schip. Zijn weduwe heeft het zakboekje altijd bewaard. Afgezien van de historische sensatie die het boekje voelbaar maakt, ik is het een bewijsstuk van onschatbare waarde bij onderzoek naar de latere lotgevallen van Goudstikkers kunstbezit.

De lotgevallen van de collectie
In de eerste maanden van de bezetting viel het grootste deel van Goudstikkers bezit in Duitse handen, met name in die van Herman Göring. Na de oorlog werden de kunstwerken die waren teruggevonden door de Nederlandse overheid als vijandelijk vermogen in beslag genomen.

Rechtszaak
Pogingen van de weduwe om het bezit terug te krijgen eindigden in 1952 in een voor haar zeer nadelige schikking. Haar erfgenamen proberen sinds 1997 langs juridische weg de Nederlandse staat tot teruggave te dwingen. Op 6 februari 2006 werd besloten 202 schilderijen terug te geven aan de erfgenamen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

maar het geld ruiken is niet hele maar van toepassing denk ik want die weduwe is al in 1952 begonnen met het terug krijgen van de schilderijen.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

dvaupell schreef:Ik heb zelf onvoldoende kennis van deze zaak om een oordeel te kunnen geven, maar wil iedereen hier vragen niet te gaan speculeren over de gevoelens en ideeën van de erven van Goudstikker.
Neem me even niet kwalijk, maar mag ik weten wat er mis is met een gezond stukje wantrouwen ten opzichte van deze zaak?
Dit heeft niets met speculatie over gevoelens of ideeën van de erven Goudstikker te maken maar met feiten. Zo als ik al aangaf vraag ik mij o.a. openlijk af wat er met de centen is gebeurd die er in 1940 aan de zaakwaarnemer van Goudstikker zijn uitbetaald.

Het een en ander op tv gezien hebbende van die erven Goudstikker wekt bij mij de indruk dat er meer sprake is van pure geldzucht dan oprecht sentiment. Dat is mijn persoonlijke mening hierover en die steek ik niet onder stoelen of banken.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Seyffardt, er is helemaal niets mis met een gezond stukje wantrouwen. Ik juich het zelfs toe.

Ik zie hier alleen meerdere deelnemers de conclusie trekken dat de boel "Stinkt", zonder dat ik de indruk heb dat er voldoende kennis is om dat te concluderen.

Er zijn in deze wereld veel zaken die we niet helemaal overzien, maar je kunt natuurlijk niet stellen dat deze zaken daarom niet deugen.

Het zou heel leuk zijn als iemand op dit forum de vragen die jij stelt (een aantal posts terug) zou kunnen beantwoorden.
Mogelijk kunnen we daarna samen vaststellen dat het niet deugt of dat het allemaal volkomen logisch is dat het zo gelopen is.....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Als ze een schikking getroffen heeft, hoe kan ze dan nu alsnog die schilderijen terugkrijgen :S?
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
josp
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:30
Locatie: België

Bericht door josp »

Heeft er iemand toevallig foto ('s) van/met Alois Miedl?

Ook berichten (niet zozeer over de Goudstikker affaire) zijn welkom.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

josp schreef:Heeft er iemand toevallig foto ('s) van/met Alois Miedl?

Ook berichten (niet zozeer over de Goudstikker affaire) zijn welkom.

Op één van de vele onderzoekssites van Ton Biesemaat kom ik een behoorlijke aanvulling tegen over de biografie van
meneer Miedl, prins Bernhard, Baron Thyssen-Bornemisza en andere kunstexperts. Opzienbarend nieuws.
Daar vind je ook op pagina 4, foto's van meneer Miedl, die na de oorlog ook nog behoorlijk in de slappe was
blijkt te zitten en een interessante kennissenkring heeft opgebouwd..

http://www.tonbiesemaat.nl/content/correggio.html
josp
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:30
Locatie: België

Bericht door josp »

Beste IJsbrand,

Bedankt. :)

Ik zoek echter foto's/afbeeldingen/berichten van de heer A.Miedl los van deze affaire.

Terecht merkt U op dat deze heer niet zo maar iemand was. Nu weet ik niet of de levenswandel van A.M. eigenlijk thuis hoort op dit forum?


Alleen moet men m.i. zéér skeptisch zijn met de schrijfsels van T.B.! Hij blijkt nogal losjes om te springen met bronmateriaal.

Josp
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

josp schreef:Beste IJsbrand,

Bedankt. :)

Alleen moet men m.i. zéér skeptisch zijn met de schrijfsels van T.B.! Hij blijkt nogal losjes om te springen met bronmateriaal.

Josp
Hallo Josp,

Het journalistieke werk van de journalist Biesemaat ken ik vooral van zijn internet site aangaande de aanslag en
razzia in Putten en bijvoorbeeld deze schilderijenaffaire, zoals in de voorgaande link aangegeven.

Wat is er mis met zijn journalistieke onderzoekswerk? Je mag toch ook rustig eens tegen de stroom in zwemmen en de mensen
eens feiten laten zien die tot nu toe onbekend waren?
Als zijn publicaties niet kloppen, waren deze vast al wel verboden, maar er blijken steeds meer feiten bij aangekoppeld
te kunnen worden, vanwege dat meer bronnen zich melden.
Het houdt de mensen een beetje wakker en dat is af en toe nodig.
En anders, laat eens horen waar hij de plank volledig misslaat.
josp
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:30
Locatie: België

Bericht door josp »

IJsbrand schreef:
Wat is er mis met zijn journalistieke onderzoekswerk? Je mag toch ook rustig eens tegen de stroom in zwemmen en de mensen
eens feiten laten zien die tot nu toe onbekend waren?
Als zijn publicaties niet kloppen, waren deze vast al wel verboden, maar er blijken steeds meer feiten bij aangekoppeld
te kunnen worden, vanwege dat meer bronnen zich melden.
Het houdt de mensen een beetje wakker en dat is af en toe nodig.
En anders, laat eens horen waar hij de plank volledig misslaat.

Beste IJsbrand,

http://waterstad.web-log.nl/waterstad/2 ... _poot.html

Wat T.B. betreft echter heeft het verhaal "journalist_poot" mij een beetje argwanend gemaakt. Meer moet men er niet achter zoeken.

Al jaren ben ik op zoek naar zaken die mogelijk verband zouden kunnen houden met de heer Miedl en zijn collega's en vandaar dat ik mij zelf zeer skeptisch op stel van het ogenblik men koningshuizen, RLC toestanden, graalverhalen en Da Vinci codeverhalen gaat vermengen met feiten.

Wat mij wel opgevallen is dat in de dertiger jaren er verschillende kunstverzamelende bankiers (Duitse afkomst) zich in Nederland vestigde en zich vervolgens in de oorlogsjaren en erna flink hebben kunnen verrijken. (o.a. met kunst).

Mvg Josp
Plaats reactie