Brits martelkamp in Duitsland na WOII

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Allereerst adviseer ik Jacob om mijn post opnieuw te lezen, want je hebt de essentie niet goed begrepen. Je mag een andere norm niet afwijzen op het moment, maar natuurlijk wel achteraf, zoals ik al aangaf.

Harro, als het geen norm is van toenmalig (nazi) Duitsland, dus geen norm van de bevolking, een norm niet eens gedragen door alle leden van de Nazi partij (mijn Duitse oudoom was lid en veel van zijn collega's etc werden lid vanuit economische noodzakelijkheid), of door alle leden van de SS (zie hier het voorbeeld van Alsjemenou uit een ander topic) dan kan men niet spreken van een norm. Het is dan louter een directive van hogerhand.

En voor de acties van de GI's maakt dit veel uit. Omdat zij handelden vanuit hun eigen norm, waarbij zij deze dus verlochenden (persoonlijk vind ik dat terecht) is het dus van belang dat zij geen Duitse norm bestreden, maar een abnormale wreedheid ook gezien vanuit de norm van de andere partij.

Dus nogmaals, als men het woord "norm" laat vallen en de wreedheden ziet als een uitgevoerde directive door een kleine groep is er etisch begrijpelijk gehandeld door de GI's.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

niet mee eens...mag gerust een norm op het moment afwijzen, er is zoiets als een universele norm..elk gezond denkend mens weet donders goed wat goed of slecht is.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Wie heeft het recht om iemand anders zijn norm te veroordelen? Als ik als islamiet mijn vrouw wil stenigen na overspel in Nigeria dan heb ik daar gezien de Nigeriaanse norm het volle recht toe. Verwerpelijk vanuit ons oogpunt is het zeker, maar het is niet aan ons om dat te veroordelen.
Mag jij nu nog een universele norm aan mij bekend maken. Als de UN er zelfs niet uit komt ben ik benieuwd met welke jij komt.
Maar als je verder leest in mijn post dan zie je dat ik juist het principe van "de norm" wil verwijderen. Hierdoor komen de GI's gerechtvaardigd uit dit incident.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Dat weet ik niet...als ik dat niet mag veroordelen vanuit mijn normsbesef dan verandert er nooit wat in die landen....iemand stenigen is gewoon moord...wat de reden ook mag zijn. In mijn ogen is het een teken van je reinste onmacht als man zijnde om met de situatie om te gaan.
De UN probeert het tenminste en zoiets heeft tijd nodig.

En hier is nog wat extra olie op het vuur...Als je als mens zulke praktijken hebt uitgehaald en het mede in stand hebt gehouden zoals in Dachau en etc. dan heb je wat mij betreft het recht van leven verspeeld.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Jacob, persoonlijk ben ik het helemaal met je eens, maar de structuur en inhoud van de etiek en normen geeft ons ongelijk.
Je zegt het eigenlijk zelf al "als ik dat niet mag veroordelen vanuit mijn normsbesef dan verandert er nooit wat in die landen". Zij willen misschien helemaal niet veranderen want zij hebben hun norm. Misschien vinden zij wel dat wij moeten veranderen.
Dan het volgende "De UN probeert het tenminste en zoiets heeft tijd nodig.". Kijkend naar de laatste tijd ben ik eerder bang dat de UN zijn laatste tijd gehad heeft als effectief instrument. Het glijd af naar het niveau van de Volkerenbond, oftewel machteloos.
Dat laatste is een persoonlijke mening achteraf gezien met de huidige norm, waarin ik mee ga.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Veltro schreef:Jacob, persoonlijk ben ik het helemaal met je eens, maar de structuur en inhoud van de etiek en normen geeft ons ongelijk.
Je zegt het eigenlijk zelf al "als ik dat niet mag veroordelen vanuit mijn normsbesef dan verandert er nooit wat in die landen". Zij willen misschien helemaal niet veranderen want zij hebben hun norm. Misschien vinden zij wel dat wij moeten veranderen.
Dan het volgende "De UN probeert het tenminste en zoiets heeft tijd nodig.". Kijkend naar de laatste tijd ben ik eerder bang dat de UN zijn laatste tijd gehad heeft als effectief instrument. Het glijd af naar het niveau van de Volkerenbond, oftewel machteloos.
Dat laatste is een persoonlijke mening achteraf gezien met de huidige norm, waarin ik mee ga.

Veltro
hmm ik ga hiermee in. maar nog een kleine aantekening: Het lijkt me toch dat ongeacht wat je opvoeding,cultuur of geloof is dat je van binnen toch weet dat wanneer je een ander van het leven berooft omdat die gene overspel heeft gepleegd..dat dat toch fout is?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Wat is goed en wat is fout? Vele beschavingen hebben gemoord om mindere reden dan overspel. Denk aan de oude Azteken, Inca's, Guineze kanibalen, Mesophotanen en niet te vergeten de Romeinen. Mensen moorden elkaar toen uit, offerden mensen, zij aten elkaar op etc. Waren zij fout? Vanuit onze huidige norm wel, vanuit hun eigen niet. Zij vonden het heel gewoon. Je bent alleen fout wanneer je je eigen norm overtreed.

Ik zit nu ineens te denken hoe erg het zou zijn geweest als die oude beschavingen met die normen de vernietigingsmiddelen hadden gehad van WW2! :shock:

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Naar Duitse 'normen' was het uitmoorden van 6 miljoen Joden acceptabel?
(en let erop, geen militaire vijand, geen politieke vijand niets)
Ook de 'normale' Duitsers hadden volgens mij niet zo'n norm, het nazisme is echt gebruikt door zwakke mensen om hun eigen zwakheden te verbergen door een 'herkenbare' minderheid te zoeken om de schuld te kunnen geven voor hun eigen ongeluk, werkloosheid, honger etc.

Als het Duitse volk had geweten dat de Joden, zigeuners, homofielen, en politiek ongewensten op deze manier werden behandeld zouden ze er wel tegen in opstand zijn gekomen............................................toch? :roll:
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Precies mark, jij begint de essentie van mijn posts te zien. Zoals ik al eerder aangaf: "als het geen norm is van toenmalig (nazi) Duitsland, dus geen norm van de bevolking, een norm niet eens gedragen door alle leden van de Nazi partij (mijn Duitse oudoom was lid en veel van zijn collega's etc werden lid vanuit economische noodzakelijkheid), of door alle leden van de SS (zie hier het voorbeeld van Alsjemenou uit een ander topic) dan kan men niet spreken van een norm. Het is dan louter een directive van hogerhand."
In jullie eerdere posts in dit topic stemden jullie in met het begrip norm, waardoor gegeneraliseerd dreigde te worden. Dit wilde ik rechttrekken.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Veltro schreef:
Ik zit nu ineens te denken hoe erg het zou zijn geweest als die oude beschavingen met die normen de vernietigingsmiddelen hadden gehad van WW2! :shock:

Veltro
Lijkt me inderdaad een doordenker.......
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie