Familielid beschoten door Engelse jagers Mei 1940 Abbeville

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Abj
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2006, 09:48

Familielid beschoten door Engelse jagers Mei 1940 Abbeville

Bericht door Abj »

Hoi,

Ik ben bezig met een het leven van een overleden familielid van me, zijn leven te herconstrueren. Adrien Vandermarliere was een Belgisch Soldaat toen wo2 uitbrak. Na wat stand te houden te hebben, moest z'n 3de linie-regiment uitwijken naar Frankrijk.

Rond mei 1940 werden ze meerdere malen beschoten door Engelse vliegtuigen. Nu ben ik op zoek naar verdere informatie over welk vliegtuigen (jagers) dit zouden kunnen geweest zijn, en van welke eenheid, etc...

Zou iemand me hier verder mee kunnen helpen. Heb al meerdere bibs afgezocht maar nog geen antwoord gevonden!

Alvast bedankt!

Abj

[Edit Sjoerd] Topictitel aangepast[/edit]
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

eh..... mis ik iets maar je spreekt over Engelse vliegtuigen terwijl in de titel "Stuka's" staat ,en je spreekt over mei 1940 terwijl in de titel 1944 staat????
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Michiel
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:33
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Michiel »

Strikt genomen kan het. Stuka is namelijk een afkorting van "Sturzkampfbomber", hetgeen hetzelfde betekent als "duikbommenwerper". Maar omdat bij het gebruik van het woord Stuka eigenlijk de Junkers Ju-87 bedoeld wordt, is het misschien beter om je vraag iets aan te passen.

Ik vraag me af of de Engelsen trouwens in 1940 al over jachtbommenwerpers beschikten. Toestellen als de Typhoon, Tempest of Mosquito waren er toen nog niet. Het kan zijn dat het Hurricanes of Spitfires geweest zijn.
Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Michiel schreef:Strikt genomen kan het. Stuka is namelijk een afkorting van "Sturzkampfbomber", hetgeen hetzelfde betekent als "duikbommenwerper". Maar omdat bij het gebruik van het woord Stuka eigenlijk de Junkers Ju-87 bedoeld wordt, is het misschien beter om je vraag iets aan te passen.

Ik vraag me af of de Engelsen trouwens in 1940 al over jachtbommenwerpers beschikten. Toestellen als de Typhoon, Tempest of Mosquito waren er toen nog niet. Het kan zijn dat het Hurricanes of Spitfires geweest zijn.
Fairey Battle
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gast

Bericht door Gast »

Sorry voor de onduidelijkheid. Het waren wel degelijk Engels Jagers rond 20 mei 1940, toen het Belgisch leger massaal zioch massaal terugtrok naar Frankrijk! Mijn excuses vor de foutjes!
Plaats reactie