dvhn meld: Veldgraf Duitse soldaat ontdekt.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

dvhn meld: Veldgraf Duitse soldaat ontdekt.

Bericht door the_king88 »

de dagblad van het noorden op woensdag 8 februari meld:

Veldgraf Duitse soldaat ontdekt

ARNHEM - Bij een spoordijk in Arnhem is tijdens werkzaamheden het veldgraf gevonden van een duitse soldaat uit de tweede wereldoorlog.
De bergings en identificatiedienst van de koninklijke landmacht gaat proberen de identiteit van de soldaat te achterhalen.
Hij had nog een plaatje om met zijn nummer erop en het onderdeel waartoe hij behoorde.

Afbeelding

ps.sorry voor onduidelijke foto's is ovegenomen uit de krant!
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Interessant! Nu maar hopen dat er meer info over vrij komt als alleen dat plaatje in de krant. Een paar jaar terug vonden ze er een paar tegelijk in Brabant; was dat niet aan de Bergse Maas of zoiets?
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Seyffardt schreef:Interessant! Nu maar hopen dat er meer info over vrij komt als alleen dat plaatje in de krant. Een paar jaar terug vonden ze er een paar tegelijk in Brabant; was dat niet aan de Bergse Maas of zoiets?
Dat was hier in de buurt.. Kapelsche Veer.. werden die dag totaal 14 Duitsers en 2 Geallieerden uit de dijk getrokken daar.

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

dan ga je je toch afvragen wie daar nu ligt...
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dat kunnen dan veel mensen zijn want er zijn nog veel vermisten die nog nooit terecht zijn.
Maar als ze nummerplaatje bij zich dragen is het toch te achterhalen ? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

dan wel maar hoeveel plaatjes zijn wel niet gevonden zonder het lichaam er aan???
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

koen schreef:dan wel maar hoeveel plaatjes zijn wel niet gevonden zonder het lichaam er aan???
Ook wel genoeg! :) Maar je kan zo`n plaatje ook wel verliezen ja. :roll:
Want als je een lichaam vind met plaatje kan je wel raden dat die erbij hoort. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

the_king88 schreef:
koen schreef:dan wel maar hoeveel plaatjes zijn wel niet gevonden zonder het lichaam er aan???
Ook wel genoeg! :) Maar je kan zo`n plaatje ook wel verliezen ja. :roll:
Want als je een lichaam vind met plaatje kan je wel raden dat die erbij hoort. :)
dan wel ja, maar hoeveel van die grafschenners zijn er niet alleen maar om het geld???. ik persoonlijk ben tegen het grafschennisen, maar als je iemand vindt heb je niet het recht om zijn spullen aftenemen, mischien zit er wel ergens in de wereld familie van hem.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Polte schreef:
Dat was hier in de buurt.. Kapelsche Veer.. werden die dag totaal 14 Duitsers en 2 Geallieerden uit de dijk getrokken daar.

Afbeelding
Omdat ik eerst dacht dat die foto van deze bewuste soldaat was, heb ik uw foto gezet op een ander forum (stiwot), dacht dat die uit de krant kwam, maar als ik dit zo nog eens lees, is dit iets anders.

Excuseer hoor.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Een Duitse soldaat, met alles op en aan

Gepubliceerd op: 8 februari 2006

Hij had zijn helm nog op, zijn uitrusting om en zijn schoenen aan. De Duitser die gisteren werd gevonden in de spoordijk, leek haast nog bereid tot de strijd.

De Duitser werd gisterochtend gevonden bij werkzaamheden aan de dijk. Bovenop de dijk worden geluidsschermen geplaatst, ten behoeve van de toekomstige bewoners van de nieuwe Arnhemse wijk Schuytgraaf. Daarom wordt het dijklichaam iets verbreed.

De werkers gaan eerst met een metaaldetector over de bodem, op zoek naar mogelijk onontplofte munitie. Tijdens de Slag om Arnhem is hier flink gevochten tussen de Duitsers en de Polen. Maar ook in de maanden tot aan de bevrijding zijn in dit gebied gevechten geweest.

De metaaldetector sloeg gisteren aan op de helm van de soldaat. Medewerkers van de Bergings- en Identificatiedienst legden vervolgens de overblijfselen van de soldaat bloot. Adjudant Arnand Maringka van deze dienst wijst op de bovenarm van het skelet: de kop is nog niet aan het bot vastgegroeid. „Dit moet een jonge man zijn geweest. Die twee botten vergroeien met elkaar als je ongeveer twintig bent.“

De Duitser was nog helemaal als lid van Hitlers Wehrmacht te herkennen. Hij had zijn helm nog op, zijn schoenen nog aan, zijn etensblik, koppel en patroontassen nog om. Het skelet was nog geheel intact, van het uniform was amper meer iets te zien. Ook zijn identificatieplaatje had hij nog om zijn nek. Maringka: „Daarop tref je een nummer aan en het legeronderdeel waartoe hij behoorde. We gaan dat bestuderen en proberen er achter te komen om wie het gaat. We hebben hier in Nederland lijsten van Duitse
gesneuvelden, eventueel nemen we contact op met Duitsland.“ De dienst van Maringka heeft de overblijfselen meegenomen naar zijn onderkomen in Soesterberg.

Bron: De Gelderlander
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Interresant! is er nog meer info over ? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Ik hoop dat ze vinden wie het was, ben best wel benieuwd.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Inderdaad.

Of het nu een Duitser is of een Gealieerde het blijft altijd een vader, zoon, neef of broer van iemand.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Charly1975 schreef:Inderdaad.

Of het nu een Duitser is of een Gealieerde het blijft altijd een vader, zoon, neef of broer van iemand.
Mee eens,
Soms hoor je weleens dat mensen zeggen van verrekte mof geef mijn opa's fiets terug of dergelijke.
Nou dat is een stomme grap/opmerking.
Niet elke duitser was zo fanatiek en hitler volgeling er waren ook duitsers die verplicht waren voor hun land te vechten.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

Is het niet misschien een leuk idee om een speciaal topic te starten voor veldgraven?Aangezien dit volgens mij een interessant onderwerp is
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Plaats reactie