muziek in de concentratiekampen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

muziek in de concentratiekampen

Bericht door lapijntje »

Dag iedereen die dit leest,

Ik zit in mijn laatste jaar muziekgeschiedenis, en wij moeten dus een eindwerk maken. Dit mag geen biografie of dergelijke zijn, dus een origineel onderwerp.
To the point: mijn werkstuk gaat dus over muziek in de concentratiekampen. Ik heb al heel wat uurtjes voor mijn computer gezeten om op het internet te zoeken, probleem: ik vind zeer weinig nuttige en betrouwbare informatie. :( En nog veel minder links die mij vooruit kunnen helpen. :cry: Ik zal er dus waarschijnlijk wat muziektherapie bij moeten betrekken, maar dit is niet de eigenlijke bedoeling. Ook in de bibliotheek vind ik praktisch niets.

Is er dus iemand die een link voor me heeft, of die iemand kent die mij eventueel vooruit kan helpen? Alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft ik smeek u allen op mijn blote knieën, reageer dan op dit bericht of zend mij een emailtje...

In elk geval al hartelijk bedankt!
liefs,
Eva xxx
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi Eva,

Dat is een interessant onderzoek. Wel lastig om daar iets van te vinden. Zelf heb ik daar geen idee van, kan me zo indenken dat 't per concentratiekamp kan verschillen, of misschien wel per barak. Aangezien er vele nationaliteiten en volken bij elkaar gezeten hebben. Die hebben denk ik zo allemaal hun eigen traditie en muzikaliteit meegenomen.

Ik vraag me trouwens af wat je docent er van zegt. Heeft die geen goede tips? Misschien kun je wel via de opleiding in contact komen met een hoogleraar die daar misschien ooit eens onderzoek over gedaan heeft. Je weet maar nooit. Bel eens met geschiedenisopleidingen/universiteiten en organisaties die een concentratiekamp in beheer hebben.

:!: Ik hoop dat er lezers van je bericht zijn die betere tips hebben dan ik!

Succes met 't onderzoek! Ik zou graag de uitslag lezen als je 'm helemaal af hebt.... mag/kan dat?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Hoi Eva,

Ook ik weet weinig van dit onderwerp, behalve dat er bij binnenkomst in de kampen werd geselecteerd op mensen die muzikaal waren, zodat deze in het kamporkest konden spelen. Ik weet niet voor welke kampen dit wel of niet gold.
Als ik jou was zou ik mijn licht eens opsteken bij:

Herinneringscentrum Kamp Westerbork
Oosthalen 8
9414 TG Hooghalen
T 0593 - 592600
F 0593 - 592546
E info@kampwesterbork.nl

of

Joods Historisch Museum
Jonas Daniël Meijerplein 2-4
Postbus 16737
1001 RE Amsterdam

tel. +31 20626 99 45
info +31 20625 42 29
fax +31 20624 17 21
E-mail info@jhm.nl

Hier kunnen ze je vast meer details verstrekken.

Heel veel succes met je werkstuk.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Heeel erg bedankt voor je tip! Ik zal direct mailen!
Echt enorm bedankt!
liefs,
Eva xxx

PS Nog tips zijn steeds welkom :wink:
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Misschien heb je wat aan deze site: http://www.muziekoorlogvrede.nl/links5.html

Er staan veel links, onder andere naar de site over een Nederlandse componist, Leo Smit die in een concentratiekamp stierf.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mijn oma heeft in een jappenkamp gezeten en zij vertelde vaak dat de mensen daar elkaar vermaakten met liederen en theater.
Ook zij wilde de mensen een beetje afleiden en had besloten het nederlandse volkslied te gaan zingen; het was tenslotte een volledig nederlands kamp zei ze altijd.
In ieder geval; op de dag dat zij dit wilde uitvoeren was er een hevige regen; dus lastte zij het af en besloot dit de week erop nogmaals te doen.
In de loop van de week erna deed het berucht de ronde dat in een ander kamp iemand was gefussielerrd voor het zingen van een volkslied.
Nou..das geluk hebben dacht ik zo...
Misschien heb je er weinig aan; maar je weet nu in iedergeval zeker dat er weinig volksliederen gezongen werden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ben net begonnen in 'Is dit een mens' van Primo Levi. Als de schrijver aankomt in Monowitz, bij Auswitz, hoort hij dat er elke zondag concerten zijn.
Een stukje verder vertelt hij over een fanfare die 'Rosamunde' speelt. (een bekende smatlap?). Op de maat van de muziek komen de arbeiders het kamp binnen kopen.

Het is niet veel, maar misschien dat je er wat aan hebt.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

HEeeeeeel erg bedankt allemaal! Ik ben al stukken verder!!
veel liefs,
lapijntje xxx
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Lapijntje,

Kwam http://www.78rpm.hovers.nl/ tegen terwijl ik op zoek was naar wat anders.

Misschien is het wat?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Hey, er schoot me net iets te binnen:

Misschien kan je Internet eens afzoeken op de naam 'Wim Kan'.
Dit was een Nederlandse Cabaretier die in de Tweede Wereldoorlog in een 'Jappenkamp' heeft gezeten. Het is weliswaar niet in Europa maar in Azie, maar misschien kom je interresante links tegen als je op zijn naam zoekt. Hij was in Nederland in de jaren '70 enorm populair, dus je moet in elk geval iets over hem kunnen vinden. Ik heb gehoord dat hij in het kamp ook met Cabaret bezig was, nadat ze weer een dag aan de Birma-spoorlijn hebben gewerkt.

Ik zou zeggen: Probeer het eens, je weet nooit wat je tegenkomt.

Veel suc6,

Sjoerd
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

super!! Echt bedankt!!
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Plaats reactie