Luftschutz

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Luftschutz

Bericht door Guido »

Ik heb in mijn bezit een zoldervondst Luftschutz helm! met decal nog goed te zien maar het rare is dat hij oorsponkelijk groen was ipv blauw!

is dit bekend bij sommige mensen dat gladiator helmen groen werden geverfd?

hier fotos

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

de helm komt van een kennis af en is dus niet bewerkt door een of andere handelaar!! helm 60 jaar on aangeraakt op een zolder gelegen!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Dat zijn de items waar je van droomt he ... onaangeraakt door dealers en andere verzamelaars
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

yep en zal zo lang ik leef niet in een andere collectie komen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Vele Duitse helmen werden echt helemaal op het einde van de oorlog in appelgroen geschilderd, dus volgens mij is jouw Luftschutz erg laat!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Had dat een speciale reden ?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veelal gebrek aan feldgrau en gelijk welke andere kleur. De laatste Tiger I's in Duitsland waren ook in het appelgroen gecamoufleerd.
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Guido

Proficiat met uw vondst.
Het is niet meer zo vanzelfsprekend om een helm op een zolder of kelder te vinden.
Deze Luftschutz die ge hebt is gewoon overschilderd met een groene verf. Ge kunt duidelijk nog enkele plaatsen zien waar het blauw zichtbaar is. De reden van overschilderen zal wel een raadsel blijven vrees ik.
Wat je misschien wel nog eens kunt bekijken is of er groen aanwezig is op de decal zelf??
Groeten
Fritz
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Sorry antwerp maar volgens mij is uw stelling Bull**** :lol:
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

dat blauwe wat je ziet is meer een soort teer wat er op zit of zwarte verf.. maar er zit hier en daar dacht ik wel een puntje groen op decal!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Fritz schreef:Sorry antwerp maar volgens mij is uw stelling Bull**** :lol:
Toch, toch. Er is in de laatste dagen van de oorlog veel met appelgroen geklooid. Van die Tiger I kan ik al meteen een bron geven, die helmen, dat is ooit eens op het axis history forum behandeld (maar dat is dus geen onfeilbare bron).
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Fritz schreef:Sorry antwerp maar volgens mij is uw stelling Bull**** :lol:

waarom klopt jouw redenering wel en die van Peter niet? waar put jij je informatie uit?
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Guido,

Volgens mij heb jij daar een luftschutz helm die zijn leven begon al een gewone luftschutz: Kleur donker blauw met decal.
Deze is dan volgens mijn (misschien net na de oorlog) overschilderd met die groene verf en dan door iemand gevonden die het probeerde af te krabben of iets anders en hij ontdekte een decal.

Ofwel,

Zoals Antwerp het zegt, maar daar heb ik mijn twijfels over. Waarom zouden ze in gods naam een luftschutz in groen schilderen? Camo??? :(

Waar ik wel zeker van ben is dat deze helm de fabriek niet verlaten heeft met groene verf.

Groeten
Fritz
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Luftschutz helmen zijn er in verschillende soorten en kleuren geweest.
Met gebruikte vaak ook buit helmen zoals de Nederlandse, Frans maar ook Tsjechische helmen.
Ze zijn er zowel in het blauw maar zeker ook in het groen, heb zelf meerdere van dit soort helmen in mijn bezit gehad, waaronder bvb twee Tsjechische helmen waarvan er een blauw met de decal voorop de helm en de ander groen met de decal op de zijkant.
Een goed research boek hiervoor is History of the German Steel Helmet 1916-1945 van Ludwig Baer.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Bedankt iedereen!
Plaats reactie